• LaFontaine

    Svårt att få snitt när MVC-läkaren sagt ja?

    Igår hade jag en tid hos MVC-läkaren. Jag är bara i vecka 7 med mitt första barn, så vi har gott om tid på oss, men vi talade ändå om förlossningen. Jag hann knappt antyda att jag inte tror att min kropp klara en vaginal förlossning på grund av reumatisk rygg och höfter, innan läkaren konstaterade att han inte kunde annat än rekommendera snitt. Han ansåg det vara en alldeles för onödig påfrestning för min kropp med en vaginal förlossning.

    I slutändan är det så klart inte han som bestämmer det hela, men hur vanligt är det att läkaren på BB säger nej när MVC-läkaren starkt rekommenderar det? Jag ska till spec.-MVC framåt våren för att, om läkaren uttryckte, " få in en fot". 

    Det är så klart skönt att ha MVC-läkaren på min sida, men lite stressande är tanken på någon annan blankt ska säga nej.

  • Svar på tråden Svårt att få snitt när MVC-läkaren sagt ja?
  • Ingrediensen

    Oroa dig inte för det. Jag kan inte tänka mig att det skulle bli några problem. Kom ihåg att väldigt många får snitt utan medicinsk grund!

  • corona

    Kan bara tala för mig själv, men jag var med om en traumatisk första förlossning, och fick depression och ångest inför nästa förlossning, trots att det gått 8 år... Inga bestående fysiska skador, den stora bristningen hade hunnit läka ut, utan det var mest psykiskt. 

    Fick till att börja med prata med MVC-läkare, hon skickade remiss till sjukhuset.
    Efter ca en månad, fick jag hemskickat tid och datum för kejsarsnitt.   En otrolig lättnad att det blivit beviljat! 

    Bara så du vet, det är inte en läkare på BB som tar beslutet, utan vad jag fattat det som, som det går till på vårt sjukhus, är att MVC-läkaren skickar remiss till sjukhuset, och sedan beslutar flera läkare tillsammans i ett möte, om kejsarsnitt ska beviljas.    I mitt fall fick jag beslutet och datum för kejsarsnitt hemskickat ca tre månader före BF.  Och själva snittet utfördes 7 dagar före BF. 

    Jag tror inte att det ska bli några som helst problem för dig att få beviljat snitt!   Stort lycka till, och berätta gärna hur det gick!  {#emotions_dlg.flower}

  • annasv1980

    För mig var läkaren densamma då MVC och det BB jag valde hörde ihop. Mycket praktiskt. Såklart du får ditt snitt.

  • corona
    annasv1980 skrev 2016-02-16 22:20:46 följande:

    För mig var läkaren densamma då MVC och det BB jag valde hörde ihop. Mycket praktiskt. Såklart du får ditt snitt.


    Jag tror också att TS kommer få snitt beviljat, men är bara lite nyfiken på hur det hänger ihop?    Jag bor förvisso i en storstad, men läkaren på MVC hängde inte ihop med barnläkaren på BB.   Läkaren på MVC var en person, läkarna på sjukhuset som beslutade om snitt (och även utförde snitt) var en andra part, och barnläkare på BB var en tredje part.

    Möjligt i och för sig att det ser annorlunda ut i mindre städer
  • corona

    Fast jag har fortfarande svårt att tänka mig att läkare på BB (alltså barnläkare) är de som beslutar om och utför kejsarsnitt?

  • LaFontaine

    Jag syftade på förlossningsläkaren Skönt att höra positiva svar, tack! Nånstans tycker jag ju också, rent intellektuellt, att mvc-läkarens ord väger rätt tungt!

  • LaFontaine

    Idag fick jag träffa en annan läkare på MVC. Hon läste ur min journal där den förra läkaren skrivit att jag bör snittas, och konstaterade att hon inte alls fann det nödvändigt och att hon vill att jag föder vaginalt. "Man ligger inte ner så mycket under förlossning längre", hävdade hon och sen var den diskussionen slut. Vi ska ta upp den igen senare i sommar. Problemet är ju att höften smärtar inte bara när jag ligger ner, utan också när jag spänner mig. Allra mest, med kramper och efterföljande låsningar, ibland i flera dagar, blir det om jag spänner mig och ligger på rygg samtidigt, vid sex till exempel. En förlossning är ju lite mer påfrestande och långvarig än att ha sex!

    Jag bad om att träffa en annan läkare som jag träffat förr och hon skulle se vad hon kunde göra, men menade att det var ont om tider och att jag kanske skulle få stanna hos henne istället.

    Nu känner jag mig verkligen förvirrad. Den förra läkaren förordade verkligen snitt. Han lär ju inte ha hittat på?

  • Höna Pöna

    Går det att byta MVC och därigenom få ny läkare?

    Jag fick mitt snitt beviljat när jag förklarade att det inte var något alternativ att föda vaginalt, och att jag var rädd för att mina medicinska problem skulle förvärras om jag tvingades genomgå en vaginal förlossning.

    Kolla gärna Socialstyrelsens skrift om snitt på moderns indikation. Där bör du kunna hämta en del argument och underbygga din sak.

  • LaFontaine
    Höna Pöna skrev 2016-06-02 09:56:35 följande:

    Går det att byta MVC och därigenom få ny läkare?

    Jag fick mitt snitt beviljat när jag förklarade att det inte var något alternativ att föda vaginalt, och att jag var rädd för att mina medicinska problem skulle förvärras om jag tvingades genomgå en vaginal förlossning.

    Kolla gärna Socialstyrelsens skrift om snitt på moderns indikation. Där bör du kunna hämta en del argument och underbygga din sak.


    Jag har fått byta läkare nu. Den nya läkaren gjorde ultraljudet (och ska göra resten av dem) och såg själv att jag inte kunde ligga ner längre stunder då ryggen gjorde för ont.
    Henne fick vi båda också mycket gott intryck av. Jag ska dit i midsommarveckan och jag hoppas att hon lyssnar mer. Det är helt okej om hon inte håller med mig, men att bara vifta bort både den tidigare läkarens bedömning och min oro samt bedömning är inte okej, så som den förra läkaren nu gjorde. 
  • Höna Pöna

    Vad bra att du träffat någon som verkar förstå! Det betyder så oerhört mycket att få träffa någon som är beredd att sätta sig in i ens sits.

    Hoppas att det löser sig för dig!

Svar på tråden Svårt att få snitt när MVC-läkaren sagt ja?