• Sara888

    Ta reda på vad folk tjänar?

    Beställde hem taxeringskalendern för att av nyfikenhet ta reda på vad några arbetskollegor tjänar. När jag letar efter vissa personer så upptäcker jag att dom inte finns med, kan man välja att inte finnas med? Eller är det enbart personer som tjänar under en viss gräns som inte finns med? Vet att en av personerna jag sökte på tjänar över 500" men trots det hittar jag inte personen. Någon som vet?

  • Svar på tråden Ta reda på vad folk tjänar?
  • Griseknoen35

    Kan vara bra att veta vad ens kollegor tjänar så man själv vet vart man kan lägga sig i en tex löneförhandling. Även om löneförhandlingar är individuella så är det bra att veta så man inte lägger sig för lågt eller galet högt... Det är bara en av anledningarna till att man kan vilja veta vad någon annan tjänar...

  • Holma
    Griseknoen35 skrev 2016-02-20 09:56:11 följande:

    Kan vara bra att veta vad ens kollegor tjänar så man själv vet vart man kan lägga sig i en tex löneförhandling. Även om löneförhandlingar är individuella så är det bra att veta så man inte lägger sig för lågt eller galet högt... Det är bara en av anledningarna till att man kan vilja veta vad någon annan tjänar...


    Sånt kan man prata om på jobbet med sina kollegor
  • Katlan
    Holma skrev 2016-02-20 01:41:57 följande:

    Hur orkar man vara så sjukt nyfiken . Du bör nog söka för det där .


    Vilken dum kommentar!
    Uppenbarligen finns det underlag för att öht tillverka taxeringskalendern.
  • Sara888

    Så ingen som vet om man kan välja att inte stå med?

    Griseknoen35: Dom bor i den regionen jag beställt ifrån.

    Precis som Griseknoen35 säger så tycker jag de kan vara bra att veta när man exempelvis ska löneförhandla. Enligt min mening är det få som väljer att berätta vad dom tjänar och speciellt inte när man har en liknande tjänst. Sen får ju självklart alla tycka vad dom vill att man kollar upp personers inkomster.

  • Griseknoen35
    Holma skrev 2016-02-20 09:57:16 följande:
    Sånt kan man prata om på jobbet med sina kollegor
    Utifrån egen erfarenhet av x antal arbetsplatser så pratas det inte mycket om vad kollegor och mellan kollegor om lönerna så det är nog inte att förutsätta att alla är öppna med vad de får i lön... Många ser det som en privat sak.
  • Themis

    Specarna för taxeringskalendern 2015 ser ut så här:

    Inkomst och löneuppgifterna i Taxeringskalender för 2015 avser 2014 års taxering, således 2013 års inkomster för:

    - Fysiska personer & aktiebolag* med taxerad inkomst
    - Taxerad förvärvsinkomst - inkomst av tjänst och inkomst av näring!
    - Inkomst av kapital
    - Topplistan i din kommun - de som tjänar mest finns med på listan!
    - Genomsnittlig inkomst i din kommun och i Sverige
    - Topplistan i Sverige - de 100 personer som har högst inkomst i landet!

    * Aktiebolag med en statlig beskattningsbar inkomst av 10.000 och däröver återfinns i kalendern. För stockholms stad är inkomstgränsen 150.000

    Definierade inkomstgränser, för taxeringskalender 2015 är preliminära och de sätts först vid tryck och avser lägsta årsinkomst som återfinns i kalendern.

    Kvinnor och män redovisas separat. Personer födda efter 1996-10-30 redovisas ej.

    källa:
    www.taxeringskalender.com/taxeringsinformation2015/


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Themis

    Kan finnas många anledningar till att man inte finns med.

    Vissa chefer kan t.ex. avlönas helt eller delvis från annat bolag/land och kommer då inte över lägsta-gränsen för taxeringskalendern i Sverige.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Sara888

    Tack Themis det måste vara förklaringen. För visst borde man inte kunna välja att aktivt gå ur eftersom det är offentliga handlingar?

  • Themis
    Sara888 skrev 2016-02-20 11:59:20 följande:

    Tack Themis det måste vara förklaringen. För visst borde man inte kunna välja att aktivt gå ur eftersom det är offentliga handlingar?


    Nej, deklarerad inkomst och förmögenhet i Sverige är offentlig handling.

    Men man kan skriva sig i annat EU-land om man uppfyller kraven för det, flytta kapitalet utomlands eller vad som helst.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Themis
    skattmaspåriktigt skrev 2016-02-20 15:22:58 följande:

    Varför betala för tax kalendern när man kan ringa Skatteverket och få uppgifterna gratis?


    Blir möjligen lite tjatigt att sitta i telefon med Skatte om man vill kolla en hel arbetsplats, och en beställd katalog känns nog lite mindre "nosigt" för de flesta.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • skattmaspåriktigt
    Themis skrev 2016-02-20 15:25:56 följande:
    Blir möjligen lite tjatigt att sitta i telefon med Skatte om man vill kolla en hel arbetsplats, och en beställd katalog känns nog lite mindre "nosigt" för de flesta.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
    Man kan även maila in en lista till oss
  • Bigpapabear
    Sara888 skrev 2016-02-20 00:10:29 följande:

    Beställde hem taxeringskalendern för att av nyfikenhet ta reda på vad några arbetskollegor tjänar. När jag letar efter vissa personer så upptäcker jag att dom inte finns med, kan man välja att inte finnas med? Eller är det enbart personer som tjänar under en viss gräns som inte finns med? Vet att en av personerna jag sökte på tjänar över 500" men trots det hittar jag inte personen. Någon som vet?


    Jag brukar köpa Ratsitkatalogen. Den innehåller alla över 18 år oavsett inkomst. Finns en för varje kommun
Svar på tråden Ta reda på vad folk tjänar?