• Äldre 22 Feb 09:57
    1407 visningar
    5 svar
    5
    1407

    Utelämna ett syskon från en kondoleansgåva!

    Jag har 6 syskon. Jag har varit allvarligt sjuk och därför är min familjs ekonomiska situation ganska dålig, det är så livet är och jag klagar inte utan är glad över livet.
    En släkting gick nyligen bort och då uppstod frågan om en kondoleansgåva i form av kontanter, mina föräldrar och samtliga syskon skulle alla gå in med 2000.- var, jag förklarade att min ekonomi är kass och jag inte har råd med det just nu. Naturligtvis så utgick jag ifrån att 1. De ändrar sig angående att gå ihop och ger separata gåvor. 2. Någon av mina syskon eller mina föräldrar lägger ut åt mig tills min ekonomi blivit bättre eller 3. de skriver med mitt namn på gåvan ändå eftersom de är min familj. Det som hände i realiteten var följande, de gav ett gemensamt gåvobrev där hela min familj står med förutom jag, de utelämnade mig sonika ur gåvan. Jag tycker detta är vidrigt, jag hade aldrig tillåtit ett liknande arrangemang att gå igenom om det var något av mina syskon som inte kunde utan jag hade definitivt sett till att denes namn hamnade på gåvan med eller utan ekonomiskt bidrag, men det är jag.
    Vad tycker du?
    Och framförallt, vad hade du förväntat dig av din familj i samma situation?

  • Svar på tråden Utelämna ett syskon från en kondoleansgåva!
  • Caramb­olan
    Äldre 22 Feb 10:05
    #1

    Ja, det var sniket av din familj!

    2000 per familj var en rejält tilltagen gåva dessutom.

  • Äldre 22 Feb 10:20
    #2

    Förlåt, helt OT, men menar du att de överlämnade ett kuvert med typ 14000 kr till de anhöriga?

    Jag har hört om att ge gåvor till typ Cancerfonden/organisation som den avlidne stödde osv och där det skickas ett gåvokort, men att ge kontanter till de sörjande???

    Nåja, för att svara på din fråga så skulle jag, om jag varit del av din familj/släkt, aldrig utelämnat en person som velat vara med men inte hade de ekonomiska förutsättningarna och jag hade i din situation blivit besviken på hur de resonerat.

  • Äldre 22 Feb 10:36
    #3

    Japp, som ett ekonomiskt stöd till de närstående som eventuellt inte får ta del av arvet, en ganska prekär situation.
    Ibland är det svårt att se om jag själv kanske har en överdriven omsorg om andra eller om ens egna familj faktiskt är ett gäng feta egoister! Men i det här fallet har jag en ganska bra aning även utan andras åsikter i frågan. Tack för svaren!

  • Äldre 22 Feb 11:00
    #4

    Jag tycker också det var lågt av dom. Det låter ju mer som skryt, för annars för vems skull skriver dom sina namn?

  • Äldre 22 Feb 11:06
    #5

    Ja, visst är det skryt! Jag uppfattar det också så, normen är väl att man vill att det ska bli en feelgood gåva för mottagarens skull, jag tycker den känslan kanske avtar lite när de upptäcker att en av familjemedlemmarna inte velat lämna ett bidrag, särskilt då det är just den som haft samma sjukdom som den avlidne men överlevt denna.

Svar på tråden Utelämna ett syskon från en kondoleansgåva!