• Emelius

    Hur upplevde du lustgasen?

    När jag skulle föda första barnet så hade jag tillgång till en lustgasmask som jag andades i men jag undrar verkligen om den var på för jag kan inte påstå att jag kände någon direkt skillnad från när jag tog den och när jag missade det?

    Den hjälpte mig dock genom att få mig att tänka på hur jag skulle andas när värkarna kom - ta bort masken när värken var över och andas ut 2 ggr mot masken innan jag tog bort den. Hade tokkoll på det!

    Jag kanske hade den på alldeles för svag styrka? Svårt att veta när man ligger där och har superont.

    Kände du skillnad när du andades i den?

  • Svar på tråden Hur upplevde du lustgasen?
  • Gweny

    Med 1a fick jag inte lustgasen att funka alls...så blev EDA sen.

    Fast sen med 2a var jag redan helt öppen och hann bara ta lustgas, men då funkade det bra.

  • Emelius
    Gweny skrev 2016-02-23 10:12:24 följande:

    Med 1a fick jag inte lustgasen att funka alls...så blev EDA sen.

    Fast sen med 2a var jag redan helt öppen och hann bara ta lustgas, men då funkade det bra.


    Hur menar du med att du inte fick den att funka? Kände du ingenting?
  • Vanja

    Barn ett föddes utomlands och då fick jag snällt nöja mig med en värktablett innan förlossningen, funkade i ge vidare kan jag säga.. När jag sedan fick barn två här i Sverige så vart jag erbjuden lustgas och kan säga att vi blev snabbt bästa vänner! Älskar min lustgas!! :)

  • nnnnnnnn

    Ettan - fick hallucinationer. Så jag fick sluta.
    Tvåan och trean - som en riktig "nybörjarfylla", sådär som när man tar 1 glas vin och blir alldeles dragen på direkten. Avtrubbad, ofokuserad, lullig. Men det försvann på 1-2 andetag utan lustgasen.

  • Vanja

    Jag fick instruktioner om att man var tvungen att lyfta bort masken för att andas ut innan man kunde andas in igen men det struntade jag fullständigt i! Jag glipade den lite bara tillräckligt för att snabbt kunna blåsa ut vad som behövdes för att kunna ta ett nytt andetag. Blev lite hög ett tag men jag hade det bra :) Gissar att min blick när dom sa åt mig att ta det lite lugnt med gasen var allt annat än full av kärlek. Dom lyckades aldrig ta den av mig.. :):)

  • Trolleri

    I klass med en snedfylla. Har bara använt lustgas i mån minut med första. Med andra vägrade jag för jag ville inte få en till snedfylla.

  • Vanja

    Kommer även ihåg att jag låg där o tänkte att jag på internet borde föröka få tag på en tub lustgas att ha hemma vid kraftig mensvärk. Haha! :)

  • nnnnnnnn
    Vanja skrev 2016-02-23 10:38:49 följande:

    Jag fick instruktioner om att man var tvungen att lyfta bort masken för att andas ut innan man kunde andas in igen men det struntade jag fullständigt i! Jag glipade den lite bara tillräckligt för att snabbt kunna blåsa ut vad som behövdes för att kunna ta ett nytt andetag. Blev lite hög ett tag men jag hade det bra :) Gissar att min blick när dom sa åt mig att ta det lite lugnt med gasen var allt annat än full av kärlek. Dom lyckades aldrig ta den av mig.. :):)


    Jag trodde att man skulle andas ut i masken, så att gasen samlades upp och sögs tillbaka, så att de som jobbar där inte ska få i sig så mkt lustgas. Och att man sen skulle ta ett andetag frisk luft för att inte överdosera lustgasen.
    Men det kanske är olika?
  • nnnnnnnn

    Från 1177:


    Lustgas

    Lustgas är den vanligaste medicinska smärtlindringsmetod som används vid förlossningar. Man kan börja med lustgas när förlossningsvärkarna har startat, men det rekommenderas ofta att försöka vänta med att börja andas lustgas till förlossningen har startat på allvar eftersom man blir mindre rörlig. Lustgas kan antingen vara den enda smärtlindringsmetod som man har, eller användas i kombination med ovanstående metoder. Lustgasen utför sin smärtstillande verkan i hjärnan. Även om man inte känner så stor smärtstillande effekt kan lustgasen ha en positiv verkan genom att göra så att man blir avslappnad.


    Man andas i en mask eller genom ett rör. Under en förlossning används en gas som består av en blandning av lustgas och syrgas. Det bästa är att börja andas in lustgas så tidigt som möjligt vid varje värk och andas med långa, djupa andetag i masken. När toppen på värken är över kan man släppa masken eftersom den smärtlindrande effekten finns kvar i cirka 30 sekunder. Det kan ta lite tid innan lustgasen ger full effekt. Man kan pröva några gånger och be barnmorskan om hjälp om det inte fungerar tillräckligt bra.


    Metoden har den stora fördelen att den är lätt att använda, gör inte ont, det behövs inga nålstick och man bestämmer själv när och hur mycket som behövs. Varken barnet eller värkarbetet påverkas av lustgasen. Nackdelen är att man inte kan röra sig fritt utan är bunden vid andningsmasken. Lustgasen kan göra så att man blir dåsig, yr och mår illa. En del kvinnor kan få minnesluckor. Därför är det bra att andas vanlig luft mellan värkarna. Man ska även andas ut lustgasen i masken så att den samlas upp på ett bra sätt. Det beror på att lustgas är en växthusgas, och dessutom kan den vara skadlig för personalen i höga doser under lång tid.

  • Vanja
    nnnnnnnn skrev 2016-02-23 10:43:55 följande:

    Jag trodde att man skulle andas ut i masken, så att gasen samlades upp och sögs tillbaka, så att de som jobbar där inte ska få i sig så mkt lustgas. Och att man sen skulle ta ett andetag frisk luft för att inte överdosera lustgasen.

    Men det kanske är olika?


    Stämmer nog!! Minnet är i te det bästa tror jag efter lite för mycket gas.. :) man skulle andas ut i masken som du säger men det gick inte att göra så fort. Jag glipade den för att kunna andas ut snabbare. Sorry
Svar på tråden Hur upplevde du lustgasen?