• Äldre 24 Feb 16:14
    2856 visningar
    12 svar
    12
    2856

    Släktforska

    Hej.

    Jag skulle vilja börja med släktforskning.

    Finns det någon/några här som skulle vilja guida till hur jag bäst kommer igång?

    Det som är av intresse är att få reda på var mitt efternamn härstammar ifrån.

  • Svar på tråden Släktforska
  • Äldre 24 Feb 16:15
    #1

    Jag använder mig av ancestry.se

    Det är en bra sida

  • Äldre 24 Feb 16:56
    #2
    Anna b1979 skrev 2016-02-24 16:15:21 följande:

    Jag använder mig av ancestry.se

    Det är en bra sida


    Tack ska titta där...
  • Äldre 28 Feb 21:32
    #3

    det bästa du kan göra till en början är att prata med äldre släktingar, skriv ner så mycket som möjligt, titta på gamla foto etc - därefter kolla i kyrkoböcker för att bekräfta att uppgifterna stämmer, inte alltid äldre släktingar minns allt korrekt, men det är en bra utgångspunkt. 
    jag använder också ancestry, och tycker det är bra och lättanvänt. 

  • Äldre 29 Feb 16:38
    #4
    Dixie skrev 2016-02-28 21:32:42 följande:

    det bästa du kan göra till en början är att prata med äldre släktingar, skriv ner så mycket som möjligt, titta på gamla foto etc - därefter kolla i kyrkoböcker för att bekräfta att uppgifterna stämmer, inte alltid äldre släktingar minns allt korrekt, men det är en bra utgångspunkt. 
    jag använder också ancestry, och tycker det är bra och lättanvänt. 


    Jag tyckte den var ganska kluddig.
    Vad jag kunde utläsa är min pappa registrerad 2 gånger i kyrkböckerna.

    Har nästan inga äldre släktingar i livet.
    Det är min farbror då..ska kontakta honom.

    Tack.
  • Äldre 29 Feb 16:59
    #5

    Så visade det sig vid en sökning att min farbror är död sen 2011.
    Nope vi hade ingen kontakt men det var inte så kul att få beskedet så.

  • Äldre 29 Feb 18:52
    #6

    Ancestry i alla ära, men jag föredrar att göra själva forskningen i Arkiv Digital. Släktträd kan man göra i Ancestry. Just för att det kan vara krångligt för nybörjare, som du, ts, som hittat din pappa två gånger. Han finns förmodligen i två olika böcker. men det framgår inte alltid så tydligt vilka hos ancestry. I AD bläddrar man "på riktigt" i kyrkböckerna. Mer jobb, men man får bättre koll.

    Beklagar om din farbror, TS. Som du själv skrev, även om man inte har/har haft kontakt kan det kännas rätt illa att få veta det genom en sökning på Ancestry.


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 29 Feb 19:03
    #7

    Även Ancestry har scannade bilder i kyrkböcker..
    Problemet var inte Ancestry utan att komma förbi senaste hundra åren. Där är "dödboken" ovärderlig, men även de olika folkräkningsskivorna "sverige befolkning" hjälper.

    Själv använder jag också Arkiv Digital och använder deras referenser i programmet disgen.
    Från disgen dumpar jag ut gedcom fil för uppladdning till diverse anbytarsajter, som ancenstry, genline etc.

    Här finns en bra blogg för att komma igång.
    slaktforskning.blogspot.se/p/nyborjarhjalp.html

    Han som har bloggen har även en öppen facebook grupp man kan gå med i.
    www.facebook.com/groups/slaktforskning4noviser/

  • Äldre 29 Feb 19:11
    #8
    Iarwain skrev 2016-02-29 19:03:00 följande:

    Även Ancestry har scannade bilder i kyrkböcker..
    Problemet var inte Ancestry utan att komma förbi senaste hundra åren. Där är "dödboken" ovärderlig, men även de olika folkräkningsskivorna "sverige befolkning" hjälper.

    Själv använder jag också Arkiv Digital och använder deras referenser i programmet disgen.
    Från disgen dumpar jag ut gedcom fil för uppladdning till diverse anbytarsajter, som ancenstry, genline etc.

    Här finns en bra blogg för att komma igång.
    slaktforskning.blogspot.se/p/nyborjarhjalp.html

    Han som har bloggen har även en öppen facebook grupp man kan gå med i.
    www.facebook.com/groups/slaktforskning4noviser/


    Jag vett at ancestry har skannade bilder, men eftersom de inte är upplagda som böcker utan som lösa sidor så blir det lätt krångligt om man inte är van. Eller så tycker man att det är lättare. Smaksak. =)
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 29 Feb 19:15
    #9
    Aniiee skrev 2016-02-29 18:52:20 följande:

    Ancestry i alla ära, men jag föredrar att göra själva forskningen i Arkiv Digital. Släktträd kan man göra i Ancestry. Just för att det kan vara krångligt för nybörjare, som du, ts, som hittat din pappa två gånger. Han finns förmodligen i två olika böcker. men det framgår inte alltid så tydligt vilka hos ancestry. I AD bläddrar man "på riktigt" i kyrkböckerna. Mer jobb, men man får bättre koll.

    Beklagar om din farbror, TS. Som du själv skrev, även om man inte har/har haft kontakt kan det kännas rätt illa att få veta det genom en sökning på Ancestry.


    Ska kolla det.
    Kändes lite knepigt att hitta min pappa så.
    Han fanns även med 2 olika mellannamn.

    Det kändes rätt illa faktiskt.
  • Äldre 29 Feb 19:16
    #10
    Iarwain skrev 2016-02-29 19:03:00 följande:

    Även Ancestry har scannade bilder i kyrkböcker..
    Problemet var inte Ancestry utan att komma förbi senaste hundra åren. Där är "dödboken" ovärderlig, men även de olika folkräkningsskivorna "sverige befolkning" hjälper.

    Själv använder jag också Arkiv Digital och använder deras referenser i programmet disgen.
    Från disgen dumpar jag ut gedcom fil för uppladdning till diverse anbytarsajter, som ancenstry, genline etc.

    Här finns en bra blogg för att komma igång.
    slaktforskning.blogspot.se/p/nyborjarhjalp.html

    Han som har bloggen har även en öppen facebook grupp man kan gå med i.
    www.facebook.com/groups/slaktforskning4noviser/


    Tack :)
    Ska kolla där.
  • Äldre 29 Feb 19:30
    #11
    Whitehorse1979 skrev 2016-02-29 19:15:36 följande:
    Ska kolla det.
    Kändes lite knepigt att hitta min pappa så.
    Han fanns även med 2 olika mellannamn.

    Det kändes rätt illa faktiskt.
    Då var det förmodligen två olika personer. 
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 29 Feb 19:57
    #12
    Aniiee skrev 2016-02-29 19:30:56 följande:
    Då var det förmodligen två olika personer. 
    Njae jag undrar det för efternamnet stämmer med min pappa
Svar på tråden Släktforska