• Äldre 25 Feb 04:17
    1984 visningar
    16 svar
    16
    1984

    Gå vidare eller inte?

    Jag har varit tillsammans med min kille i 1,5 år. Det började med att jag flyttade ifrån min familj,vänner och byte jobb för att flytta ihop med honom. Då jag flyttade in i hans bostadsrätt så höll han på att ny renovera lägenheten vilket jag hjälpte till med tills allt var klart (Det tog ca 4mån).Det gick inte att bjuda in vänner eller familj i lägenheten förrän det var klart. Efter att jag hade bott hos honom i några månader så började han kommentera om städning,pengar och att jag inte gör något annat om dagarna förutom att jobba. Han ansåg och anser fortfarande att jag borde betala det mesta nu när han har betalat för inredning som redan fanns i lägenheten innan han träffade mig vilket jag anser är fel men något jag nu fått göra för att slippa tjafset.
    Jag har försökt att förklara för honom att jag är väldigt trött efter flytten och efter all ny information på nya jobbet och även ifall det bara är 30min till min hemstad så är jag helt slut efter jobbet och känner då inte för en biltur utan vill bara hem och äta och vila när man slutar 19:00 om dagarna. Min familj och vänner har haft full förståelse för detta men sambon tror att jag kan dyka in hos dem när som helst( vilket inte är så enkelt då de flesta har barn). 
    Ända sen jag bytte jobb så har han varit på mig om att jag inte förstår hur det är att jobba heltid och jobba natt vilket retar mig då jag innan flytten jobbade 100% (jobbar idag 75%). Känns som att han bara vill hitta på ursäkter för att slippa laga mat,städa osv. 
    Han väntar ofta på att jag ska komma hem från jobbet då han säger att han har saknat mig men är alltid påväg till gymet för att träna så fort jag har kommit hem, vilket gör att jag får laga mat då jag är jätte hungrig när jag kommer hem och blir då klar med maten precis lagom tills han kommer tillbaka(vilket han har räknat ut). Sen får jag höra att jag inte har något intresse för att träna och för att hålla mig i form men något som absolut inte stämmer. Men jag saknar energin till det just nu. Jag tycker att han borde bry sig om hur jag mår och borde se att ifall han hjälpte till lite mer så skulle vi båda hinna med att träna.
    Han har väldigt lätt att kritisera mig men tittar inte alls på sig själv. Jag får aldrig jämföra något han påpekar om mig för då är jag omogen. 
    Då vi träffades så förklarade jag för honom vart jag stod då jag ville vara tydlig med att jag ville ha ett seriöst förhållande och att jag längtar efter att skaffa barn, han var då på samma spår som jag men nu så säger han öppet framför hans vänner och deras respektive att han inte vill ha barn med mig just nu men att jag vill ha det med honom. Jag tycker det är väldigt respektlöst utav honom att säga så, det är klart att det sårar mig.
    Nu på sistone har han också kritiserat mina föräldrar då han fick ur sig att jag har fått en dålig uppfostran då han menar att jag avbryter honom när han pratar. Han fortsatte att säga att jag inte är allmänbildad. Det här var något han kläckte ur sig bara för två dagar sedan. Jag börjar verkligen tröttna på att bli nertryckt utav den personen som borde stötta och älska mig som mest. Varför skulle jag vilja skaffa barn och en framtid med någon som säger såna här saker om mig och min familj.
    Jag börjar verkligen tvivla på att det här är rätt kille för mig. Visst att vi har mysiga stunder ihop men då jag ser på hur utmatad jag är bara efter 1,5 år efter mycket tjafs så börjar jag tvivla på att jag kommer att orka att leva ihop med honom resten av mitt liv. 
    Börjar nu längta efter något som får mig att må bättre och då menar jag inte en ny partner utan bara lite tid för mig själv.
    Vad tycker ni? Vore skönt att få höra vad någon annan tycker.
    Tack för svar =)
  • Svar på tråden Gå vidare eller inte?
  • Äldre 25 Feb 06:35
    #1

    Ja jag tycker att du borde gå vidare, han verkar misshandla dig psykiskt och du kan vara rätt säker på att det kommer att eskalera om du stannar kvar.

  • AnnaZL
    Äldre 25 Feb 07:49
    #2
    Isis skrev 2016-02-25 06:35:46 följande:

    Ja jag tycker att du borde gå vidare, han verkar misshandla dig psykiskt och du kan vara rätt säker på att det kommer att eskalera om du stannar kvar.


    Ja, han tar mer än han ger och är respektlös och nertryckande. Gå vidare, lycka till, du kommer att få mer energi!
  • Anonym (F)
    Äldre 25 Feb 09:03
    #3

    Håller med de övriga här. Han verkar inte bra för dig.

  • Anonym (Filip­pa)
    Äldre 25 Feb 09:10
    #4

    Kan bara hålla med alla föregående skribenter här! Din kille låter elak och snål. Och egoistisk. Om det är så här problematiskt efter så pass kort tid finns det en del varningssignaler...

    Kan du se dig själv med honom om 10 år? Vill du ha barn med honom? I så fall, tror du han skulle bli en bra pappa?

    Jag skulle börja leta efter ett annat boende om jag vore du.

  • Äldre 25 Feb 09:17
    #5

    Det låter som att han vill ha ett hembiträde snarare än en flickvän. Sådana nedbrytande kommentarer påverkar mer än man tror - sluta betala för latmasken och flytta ut!

    Om du står för de löpande kostnaderna behåller han lägenheten när du flyttar, och du står med tomma matkassar....

  • Äldre 26 Feb 16:25
    #6
    +1

    Tack snälla för alla svar =) Jag håller med er men när jag har sagt att han är nedtryckande och självisk så säger han att jag ska ta upp en ordbok för att slå upp vad det betyder då han inte tycker att jag vet det. Har verkligen tröttnat på hans sätt att vara mot mig. Jag vet att jag är påväg bort från honom men sitter just nu i en dålig sits för att göra slut. Vet att det kommer att bli bråk emellan oss och då jag nu har fått ett drömjobb som jag ska få en utbildning till snart. Vill jag inte förstöra mina chanser där genom att bli utmatad, ledsen och troligtvis utslängd så känner att jag måste hålla ut lite till för att behålla det jag vill ha kvar i mitt liv.

  • Anonym (sorgl­igt)
    Äldre 26 Feb 16:37
    #7
    +1

    Fast som han behandlar dig så kommer du ändå bli utmattad och ledsen.

    Tror du kommer att må bättre av att vara utan honom.

  • Stårsc­han
    Äldre 26 Feb 16:45
    #8
    +1

    Grattis till drömjobbet! Se det som din räddningsplanka ut ur det här eländet. Fokusera all din energi  på jobbet och att hitta nytt boende och (försök) börja tänka på honom som en främling. En tråkig och jobbig rumskompis som du snart inte behöver tassa på tå inför, för du har ett nytt, spännande liv väntandes runt hörnet!

  • Påven Johann­a
    Äldre 26 Feb 17:09
    #9
    "Jag har försökt att förklara för honom att jag är väldigt trött efter flytten och efter all ny information på nya jobbet och även ifall det bara är 30min till min hemstad så är jag helt slut efter jobbet och känner då inte för en biltur"

    Jag fattar inte när det var du flyttade till honom? Det var väl inte för 1,5 år sedan antar jag? För så lång tid kan man väl inte vara trött efter en flytt?
  • Anonym (Oj)
    Äldre 26 Feb 19:51
    #10
    +1

    Barnslig omogen egoistisk

    Dra!

  • Äldre 26 Feb 22:05
    #11

    Påven johanna:Sjävklart så är det ju inte flytten jag är trött på efter 1,5 år. Det är allt gnäll om vad jag gör och inte gör. Vad jag förstår och inte förstår. Hur man än gör så blir inget rätt eller tillräckligt bra. Jag har gjort en hel del för att försöka få saker och ting bättre mellan oss. jag har bjudit över hans vänner med deras respektive på middag, jag har även föreslagit terapi, köpt sexiga underkläder för att överraska honom med osv. Men känner inte att han anstränger sig speciellt mycket för att göra något för mig. Tidigare har jag haft killar som vill spendera tid med mig, ta med mig ut och äta, får mig att känna mig attraktiv. Sen min sambo och jag blev tillsammans har han bjudit ut mig en gång och det var vår första dejt.  han kanske har lagat mat max 10 gånger på 1,5 år. 

  • Äldre 26 Feb 22:26
    #12
    +1

    Fly! Fly så fort det bara går! Ju längre du stannar desto svårare blir det. Min mor har levt i ett liknande förhållande med verbal och psykisk misshandel. Något värre än du har just nu, men det började med små steg och eskalerade med åren. Hon kunde se alla "fel" redan i början men hoppades att det skulle förändras och hittade förklaringar till varför han behandlade henne på detta sättet. Till slut började hon tycka att det är henne det var fel på och höll på att bli galen. Varje vecka hon ringde till mig och grät, grät för att han har varit taskig! Han var duktig på att manipulera och det tog 10 år innan min mor kunde bli fri. 

  • Äldre 26 Jun 00:46
    #13
    +1

    Vill bara tacka för alla svar, det hjälpte verkligenGlad Jag fick mig verkligen en tankeställare och lämnade honom för 2år sen vilket var det bästa jag har gjort.
    Jag har ingen som gnäller på mig längre utan har nu hittat en kille som verkligen bryr sig om mig.

    Mitt bästa tips till andra som är i den situation jag var i är att våga lämna...Det kan inte bli sämre, bara bättre....oavsett vad han säger.

  • Äldre 26 Jun 00:50
    #14

    Det låter hemskt. Varningsklockorna går igång här. Lite psykopatvarning. Nej, ödsla inte mer tid på han utan hitta någon som uppskattar dig och stöttar dig precis som du säger. Du är värd bättre!

  • Äldre 26 Jun 00:51
    #15
    32tjej skrev 2018-06-26 00:46:52 följande:

    Vill bara tacka för alla svar, det hjälpte verkligenGlad Jag fick mig verkligen en tankeställare och lämnade honom för 2år sen vilket var det bästa jag har gjort.
    Jag har ingen som gnäller på mig längre utan har nu hittat en kille som verkligen bryr sig om mig.

    Mitt bästa tips till andra som är i den situation jag var i är att våga lämna...Det kan inte bli sämre, bara bättre....oavsett vad han säger.


    Hoppsan såg inte att det var en gammal tråd innan jag svarade. Så skönt att höra att ditt liv har blivit bättre och att du hittat en bra och fin kille <3 Vad glad man blir!
  • AnnaZL
    Äldre 18 Jul 20:15
    #16
    32tjej skrev 2018-06-26 00:46:52 följande:

    Vill bara tacka för alla svar, det hjälpte verkligenGlad Jag fick mig verkligen en tankeställare och lämnade honom för 2år sen vilket var det bästa jag har gjort.
    Jag har ingen som gnäller på mig längre utan har nu hittat en kille som verkligen bryr sig om mig.

    Mitt bästa tips till andra som är i den situation jag var i är att våga lämna...Det kan inte bli sämre, bara bättre....oavsett vad han säger.


    Vad kul att höra, grattis!
Svar på tråden Gå vidare eller inte?