• AmIAlone

    Söker solskenshistorier gällande lågt spermieantal!

    Hej!

    Min sambo har 34 miljoner. Är detta för lite för att lyckas bli gravida på egen hand? Finns det några här som lyckats trots lågt spermieantal?

    Behöver solskenshistorier då sambon ej vill göra ivf, utan att det ska "ske när det sker"...

  • Svar på tråden Söker solskenshistorier gällande lågt spermieantal!
  • miliona
    AmIAlone skrev 2016-02-25 16:59:04 följande:

    Hej!

    Min sambo har 34 miljoner. Är detta för lite för att lyckas bli gravida på egen hand? Finns det några här som lyckats trots lågt spermieantal?

    Behöver solskenshistorier då sambon ej vill göra ivf, utan att det ska "ske när det sker"...


    Vi skulle behöva hjälp enligt doktorn (minns ej spermieantal tyvärr) men jag blev gravid månaden efter :) då hade vi försökt i ett år ungefär
  • AmIAlone
    miliona skrev 2016-02-25 17:36:02 följande:

    Vi skulle behöva hjälp enligt doktorn (minns ej spermieantal tyvärr) men jag blev gravid månaden efter :) då hade vi försökt i ett år ungefär


    Åh, blir så glad av att läsa sånt! :)

    Vi har försökt i ett år nu.
  • Cyanea

    Det ska inte vara någon fara med så många :) Tror man drar gränsen för lågt spermieantal kring 20 miljoner eller något sånt men minns inte riktigt. Min man har 2 miljoner, så vi fick göra IVF med ICSI (mikroinjektion av spermie in i ägget). Tror inte att ni ska behöva IVF på grund av den anledningen. 

    Lycka till! 

  • miliona
    AmIAlone skrev 2016-02-26 08:25:45 följande:
    Åh, blir så glad av att läsa sånt! :)

    Vi har försökt i ett år nu.
    Äter din man zink? Köp hem det annars då det är bra för spermierna.

    Båda barnen har tagit ett år för oss och båda gångerna hade jag precis köpt hem och använt ett speciellt glidmedel som heter Pre-Seed. Kanske en tillfällighet men kan vara värt att testa. Det ska hjälpa spermierna att kunna simma lättare.

    Lycka till!
  • AmIAlone
    miliona skrev 2016-02-26 11:08:23 följande:
    Äter din man zink? Köp hem det annars då det är bra för spermierna.

    Båda barnen har tagit ett år för oss och båda gångerna hade jag precis köpt hem och använt ett speciellt glidmedel som heter Pre-Seed. Kanske en tillfällighet men kan vara värt att testa. Det ska hjälpa spermierna att kunna simma lättare.

    Lycka till!
    Hej!

    Vi har redan provat PreSeed och ConceivePlus. Men ska absolut proppa i honom zink. :)
  • miliona
    AmIAlone skrev 2016-02-26 16:58:27 följande:
    Hej!

    Vi har redan provat PreSeed och ConceivePlus. Men ska absolut proppa i honom zink. :)
    Vad synd att det inte funkat för er! Ja zink är väl det viktigaste för den manliga fertiliteten :)
  • AmIAlone
    Cyanea skrev 2016-02-26 10:11:32 följande:

    Det ska inte vara någon fara med så många :) Tror man drar gränsen för lågt spermieantal kring 20 miljoner eller något sånt men minns inte riktigt. Min man har 2 miljoner, så vi fick göra IVF med ICSI (mikroinjektion av spermie in i ägget). Tror inte att ni ska behöva IVF på grund av den anledningen. 

    Lycka till! 


    Ja, jag hoppas att du har rätt :)
  • AmIAlone

    Såg en dokumentär igår om spermadonation och fertilitetsläkaren där sa att det krävs ca 39 miljoner spermier för att en man ska kunna göra en kvinna gravid på naturligt sätt. En man blev nekad att bli spermadonator eftersom han hade för lite spermier (130 miljoner).

    Börjar tappa hoppet här...

  • Cyanea

    Tja, donera bör man nog inte göra om man inte har hög spermiekoncentration, då bör man ju ha hög och bra produktion, men så vitt jag vet kan man ändå göra någon gravid. Det beror ju på så mycket mer än antal. Vår IVF-läkare sa att det inte var omöjligt för oss att lyckas på egen hand. Extremt otroligt, men inte omöjligt, för allt som krävs är en pigg spermie. 

    Tror du inte att din sambo ändrar sig om IVF om det inte fungerar naturligt? Ni är ju ändå två om beslutet att skaffa barn och går det inte på naturlig väg får man ju prova annat. 

  • AmIAlone
    Cyanea skrev 2016-03-09 15:08:21 följande:

    Tja, donera bör man nog inte göra om man inte har hög spermiekoncentration, då bör man ju ha hög och bra produktion, men så vitt jag vet kan man ändå göra någon gravid. Det beror ju på så mycket mer än antal. Vår IVF-läkare sa att det inte var omöjligt för oss att lyckas på egen hand. Extremt otroligt, men inte omöjligt, för allt som krävs är en pigg spermie. 

    Tror du inte att din sambo ändrar sig om IVF om det inte fungerar naturligt? Ni är ju ändå två om beslutet att skaffa barn och går det inte på naturlig väg får man ju prova annat. 


    Jag tror inte sambon kommer att ändra sig på flera år. Han har inte bråttom att skaffa barn säger han, utan blir det så blir det. Jag känner dock en stress inför att det kanske aldrig kommer ta sig naturligt. Fyller 33 i år...
  • Anonym (Plusset)

    Min man har 22milj. Men vi har lyckats på 5:e gången men trippelkur av clomifen :). Är iv 5+1

  • Vanja

    Min Sambo hade ganska lågt minns jag när vi försökte bli gravida med första. Men vi blev gravida på egen hand efter ungefär 1år. Efter dess har jag blivit gravid fyra gånger, Alla på första försöket!! Nu har ju inte min sambo kollat igen eftersom att det inte funnits anledning men jag antar att antalet gått upp för vad dom sa till oss då var att vi skulle få svårt att bli gravida på egen hand.. Hoppas ni lyckas snart!

  • AmIAlone
    Anonym (Plusset) skrev 2016-03-25 10:41:46 följande:

    Min man har 22milj. Men vi har lyckats på 5:e gången men trippelkur av clomifen :). Är iv 5+1


    Åh, vad underbart! Grattis! :)

    Hur länge försökte ni innan ni provade clomifen?

    Jag ska också be gyn att få prova clomifen eller letrozol. Provar sojaisoflavoner denna cykel.
  • AmIAlone
    Vanja skrev 2016-03-25 10:45:40 följande:

    Min Sambo hade ganska lågt minns jag när vi försökte bli gravida med första. Men vi blev gravida på egen hand efter ungefär 1år. Efter dess har jag blivit gravid fyra gånger, Alla på första försöket!! Nu har ju inte min sambo kollat igen eftersom att det inte funnits anledning men jag antar att antalet gått upp för vad dom sa till oss då var att vi skulle få svårt att bli gravida på egen hand.. Hoppas ni lyckas snart!


    Skönt att läsa! Detta är 13:e försöket för oss så hoppas verkligen det tar sig snart. :)
  • Anonym (Plusset)

    Vi försökte 1 år utan något. Under 2 senare åren till nu har det sammanlagt varit 5 kurer clomifen, 1 pregnyl spruta, metformin dagligen :).


    AmIAlone skrev 2016-03-25 16:32:04 följande:

    Åh, vad underbart! Grattis! :)

    Hur länge försökte ni innan ni provade clomifen?

    Jag ska också be gyn att få prova clomifen eller letrozol. Provar sojaisoflavoner denna cykel.


Svar på tråden Söker solskenshistorier gällande lågt spermieantal!