• Cara75
    Äldre 15 Mar 19:23
    1931 visningar
    5 svar
    5
    1931

    Vi ska bli kontakt familj!

    Spännande! Vi hade själva besök förra veckan av socialtjänsten, gjorde intervjuerna och nästa steg är att de ska kontakta våra referenter, sen hoppas vi också bli godkända som kontaktfamilj Glad
    Vi har meddelat att vi vill ha ett barn i åldern 3-8 år och 1-2 ggr/månaden och kan ha längre perioder vid behov t ex i samband med sommarlov. Har inga önskemål gällande flicka eller pojke.... 
    Känns lite nervöst men det kommer säkert gå bra!

    Har ni egna barn? Vi har inga barn, så vi räknar oss som nybörjare Flört
    Hur tänkte ni kring att bli kontaktfamilj och inte familjehem? Vi har tanken att börja som kontaktfamilj och om vi märker att det fungerar bra så kanske vi anmäler oss senare till att bli familjehem - går ju att kombinera båda dessa "uppdrag".

    Ser fram emot att följa er resa som kontaktfamilj! {#emotions_dlg.flower}

  • Cara75
    Äldre 15 Mar 20:12
    #3
    Anonym (bra) skrev 2016-03-15 19:41:22 följande:

    Det tycker jag låter jättebra. Jag tyckte det var kanon att få gratis barnvakt nån gång ibland när jag ville göra något kul nån kväll.

    Var fattig ensamstående mamma och hade detta när barnet var 4-6 år. Cirka en natt varannan/var tredje månad.

    Det är med andra ord inget som helst fel på varken mitt barn eller mig som mamma. Vill bara att du ska tänka på det. Kontaktfamilj är som att vara barnvakt till någon som inte har så stort nätverk eller råd att hyra någon. 

    Om ni får ett barn till någon i min situation så tänk på att aldrig göra något med barnet som kostar pengar om ni inte är beredda att själva stå för utgiften. Jag var väldigt tacksam mot familjen när dom bjudit barnet på mcdonalds eller liknande, men enligt kontraktet med soc som jag skrivit under så skulle jag egentligen stå för sånt och det hade jag aldrig gått med på såklart.


    Låter konstigt att du själv skulle fått stå för dessa kostnader? Var det länge sen?


    Vi kommer att få ersättning från socialtjänsten utifrån belopp som Socialstyrelsen räknar ut. Denna ersättning är ganska låg (för att inte locka oseriösa) men ska täcka kostnader för barnets vistelse t ex mat, enklare nöjen m m. Tanken är ju att barnet ska vara en del av den normala vardagen hos kontaktfamiljen och då ingår ju ibland aktiviteter t ex bio och äta ute.

    Självklart är orsaken olika till varför föräldrarna ansökt om kontaktfamilj, det finns mängder av skäl till varför man ansöker om kontaktfamilj.
    Det behöver absolut inte vara nåt "fel" på barnet eller föräldrarna men det finns även andra grupper där kontaktfamiljen är ett stöd i en rehabilitering för t ex en fd missbrukande förälder, avlastning till föräldrar där barnet är överaktivt eller liknande.
    Oavsett skäl, behovet är stort och det känns bra att man kan hjälpa till Glad

  • Cara75
    Äldre 15 Mar 20:30
    #5

    Kul att höra att ni fortfarande har kontakt Glad
    Ja, det kanske varierar mellan kommunerna, men jag ska helt klart kolla upp det med soc eftersom vi vill ju inte sätta barnets förälder i en dålig ekonomisk sits - om vi skulle vilja hitta på nåt extra med barnet.


    Tack för svaret!

Svar på tråden Vi ska bli kontakt familj!