• Linutis

    Alvedon & gravid

    Finns det risk för barnet om man tar 2 st Alvedon varje dag under graviditeten? Alla säger att det inte finns några kända risker. Men att ta 2st varje dag då? Jag har gjort det sen 3 veckor tbx typ. Alvedon brus...lider av fruktansvärd huvudvärk. Har dock inte tagit detta med min bm. Tänkte ringa på måndag dock. Vad tror ni??

  • Svar på tråden Alvedon & gravid
  • Anonym (Lär dig googla)

    graviditet och amning

    Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.

    Inga kända risker vid användning under graviditet. Du bör dock använda lägsta möjliga dos som lindrar din smärta och/eller din feber och använda den under kortast möjliga tid. Kontakta din läkare eller barnmorska om smärtan och/eller febern inte minskar eller om du behöver ta läkemedlet oftare.

    Paracetamol passerar över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Tala ändå med läkare vid mer än tillfällig användning av Alvedon under amning.

  • Nyfikna72

    Så länge ska man inte ta huvudvärkstabletter ens om man inte är gravid.............risken är ju överhängande att man blir beroende av det och hamnar i en ond cirkel, dvs du får huvudvärk av att inte ta tabletterna........

  • Ingrediensen

    Nä det är inte bra!
    Finns ett par studier från 2014 som sett samband mellan adhd (hos barnet) och mycket värktabletter under graviditeten. Vet att man dragit flera slutsatser utifrån studierna (inte givet exakt vad sambandet var) men det är bara om det är helt nödvändigt som man bör ta värktabletter under graviditet. Googla gärna studierna paracetamol + adhd tex.

  • Anonym (nej)

    Jag hade samma problem som du TS. Det är okej att ta alvedon (jag har fått ok från läkare) men man ska helst ta lägsta möjliga dos så kort tid som möjligt. Det är så med allt när man är gravid. Måste man verkligen inte så bör man avstå.

    Din huvudvärk är kopplad till graviditet. Det kommer ej gå över så fort därför bör du undersökas av läkare. Hormoner förmodligen och går du till läkaren kommer han skriva ut Citodon. Det är vad man ger gravida som lider av huvuvärk. Det för mig känns värre än alvedon men ändå tyckte läkaren att det var bättre att ta Citodon än Alvedon. Så nej du kan ta alevdon men inte i det syftet som du behöver det. Det är mer om man har tillfällig feber t ex. Så gå till läkaren.

  • Ingrediensen
    Anonym (nej) skrev 2016-03-16 20:37:51 följande:

    Jag hade samma problem som du TS. Det är okej att ta alvedon (jag har fått ok från läkare) men man ska helst ta lägsta möjliga dos så kort tid som möjligt. Det är så med allt när man är gravid. Måste man verkligen inte så bör man avstå.

    Din huvudvärk är kopplad till graviditet. Det kommer ej gå över så fort därför bör du undersökas av läkare. Hormoner förmodligen och går du till läkaren kommer han skriva ut Citodon. Det är vad man ger gravida som lider av huvuvärk. Det för mig känns värre än alvedon men ändå tyckte läkaren att det var bättre att ta Citodon än Alvedon. Så nej du kan ta alevdon men inte i det syftet som du behöver det. Det är mer om man har tillfällig feber t ex. Så gå till läkaren.


    Ja fast bara för att du fått ok från läkare är det väl i högsta grad relevant med de nya studierna. Det är ju inget som ännu varken reglerat gravidmärkningen på Alvedon eller är välkänt för läkare.
    En läkare kan ju dessutom bara bedöma din huvudvärk efter vad du säger och eftersom några av värktabletterna inte ger fosterskador uppenbara direkt efter födseln så kan de ju skriva ut om det verkar behövas. Men bara du själv kan avgöra om du vill ta risken med neuropsykiatriska problem hos barnet ställt mot 9 månaders huvudvärk.
  • Anonym (nej)
    Ingrediensen skrev 2016-03-17 09:27:25 följande:

    Ja fast bara för att du fått ok från läkare är det väl i högsta grad relevant med de nya studierna. Det är ju inget som ännu varken reglerat gravidmärkningen på Alvedon eller är välkänt för läkare.

    En läkare kan ju dessutom bara bedöma din huvudvärk efter vad du säger och eftersom några av värktabletterna inte ger fosterskador uppenbara direkt efter födseln så kan de ju skriva ut om det verkar behövas. Men bara du själv kan avgöra om du vill ta risken med neuropsykiatriska problem hos barnet ställt mot 9 månaders huvudvärk.


    Det märks att du inte haft sen typen av huvudvärk. Det är inte "lite ont i huvudet" utan det är kraftiga migränattacker som gör att man måste ligga i ett mörkt rum hela dagarna. Vilket inte funkar om man har ett jobb, barn eller ett liv. Så nej det är inte bara att stå ut i 9 månader. Vet inte hur mycket du vet om Citodon men om det är vad man ger gravida med huvudvärk ja då är det banne mig allvarligt för det är inget man ger i onödan.
  • aleydis

    Prata med bm och boka tid med läkare på mvc eller vc. Om det är migrän kan man tex ta betablockerare under graviditeten. Men du behöver en diagnos och rätt behandling, hjälper verkligen 2 alvedon om huvudvärken är så hemsk?

  • Ingrediensen
    Anonym (nej) skrev 2016-03-17 09:35:39 följande:
    Det märks att du inte haft sen typen av huvudvärk. Det är inte "lite ont i huvudet" utan det är kraftiga migränattacker som gör att man måste ligga i ett mörkt rum hela dagarna. Vilket inte funkar om man har ett jobb, barn eller ett liv. Så nej det är inte bara att stå ut i 9 månader. Vet inte hur mycket du vet om Citodon men om det är vad man ger gravida med huvudvärk ja då är det banne mig allvarligt för det är inget man ger i onödan.
    Men det är ju precis det jag säger, att bara DU kan bedöma huvudvärken kontra risken!
    Varför blir du så provocerad av det? Jag förstår att du vill ha garantier från någon men det finns inga.

    Vad jag vet om citodon är att även det är paracetamol som varit fritt fram för gravida tidigare.
  • Ingrediensen
    Inte på det sätt som TS tar!
    Citat från din länk:

    Läkemedelsverkets rekommendation från i februari i år kvarstår därmed:
    Generellt bör läkemedel användas i så liten utsträckning som möjligt under graviditet och varje läkemedelsbehandling ska vara medicinskt motiverad.
    Vid tillfälliga/kortvariga smärttillstånd under graviditet bör andra metoder än läkemedel övervägas för att minska smärtan.
    För gravida gäller fortfarande att läkemedel som innehåller paracetamol är förstahandsmedel vid smärttillstånd och feber.
    Vid behov av smärtstillande läkemedel under graviditet under längre tid än några dagar bör en eventuell fortsatt läkemedelsbehandling diskuteras med läkare.
    Läkemedelsgruppen NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel), där bland annat ibuprofen, diklofenak och acetylsalicylsyra (mer än 100 mg/dag) ingår, ska pga. risken för missbildningar och missfall, endast ges efter noggrant övervägande under de första två tredjedelarna av graviditeten och skall inte alls användas i graviditetens sista tredjedel på grund av risk för cirkulationsstörningar hos barnet.
  • Anonym (nej)
    Ingrediensen skrev 2016-03-17 10:59:06 följande:

    Men det är ju precis det jag säger, att bara DU kan bedöma huvudvärken kontra risken!

    Varför blir du så provocerad av det? Jag förstår att du vill ha garantier från någon men det finns inga.

    Vad jag vet om citodon är att även det är paracetamol som varit fritt fram för gravida tidigare.


    Jag vill inte ha några garantier alls från någon. Jag har fått ok från min läkare och det räcker för mig. Däremot provocerar det mig att ni försöker skrämma upp någon och säger att hon ska stå ut i 9 månader när ni inte har en susning om hur det är. Det är inget som man står ut med.
  • Phialia90

    Jag har stått på alvedon 665 2 st 3 ggr om dagen pga smärta. Alvedon är det som är
    Mest skonsammast. Dock bra att rådfråga läkare innan

  • SandraP81

    Alvedon i brustablettform kan orsaka höjt blodtryck och även vätskeansamling i kroppen (vader mm). Så om du kan ta i tablettform istället är det mycket snällare mot din kropp.

  • Poledra
    Ingrediensen skrev 2016-03-17 11:00:59 följande:
    Inte på det sätt som TS tar!
    Citat från din länk:

    Läkemedelsverkets rekommendation från i februari i år kvarstår därmed:
    Generellt bör läkemedel användas i så liten utsträckning som möjligt under graviditet och varje läkemedelsbehandling ska vara medicinskt motiverad.
    Vid tillfälliga/kortvariga smärttillstånd under graviditet bör andra metoder än läkemedel övervägas för att minska smärtan.
    För gravida gäller fortfarande att läkemedel som innehåller paracetamol är förstahandsmedel vid smärttillstånd och feber.
    Vid behov av smärtstillande läkemedel under graviditet under längre tid än några dagar bör en eventuell fortsatt läkemedelsbehandling diskuteras med läkare.
    Läkemedelsgruppen NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel), där bland annat ibuprofen, diklofenak och acetylsalicylsyra (mer än 100 mg/dag) ingår, ska pga. risken för missbildningar och missfall, endast ges efter noggrant övervägande under de första två tredjedelarna av graviditeten och skall inte alls användas i graviditetens sista tredjedel på grund av risk för cirkulationsstörningar hos barnet.
    Nej, det blev lite dumt. Var ett svar på inläggen där det pratades om studier som visade att gravida inte bör ta paracetamol. Ska man ta det under längre tid ska man naturligtvis (gravid som ogravid) rådgöra med läkare först.
Svar på tråden Alvedon & gravid