• Anonym (Kaffedraken)

    Ni som äter Metformin (bluefish) för övervikt

    Hejsan!
    Ni som har fått Metformin utskrivet för övervikt, jag har lite frågor till er,

    Hur mycket har du gått ner och på hur lång tid?

    Ändrade du din kost i samband med insättning av Metformin?

    Hur många tablatter tar du/dag?
    Kommer man spring på toa under hela dagen eller bara en kort stund efter man ätit tabletten efter måltid?

    Uppskattar att ni endast svara på mina frågor och inte lämnar era tankar kring denna medicinen om ni ej äter den.

    (Jag har fått detta utskrivet av min läkare på vårdcentralen, och även min gynekolog)




  • Svar på tråden Ni som äter Metformin (bluefish) för övervikt
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du diabetes? Man får nämligen inte metformin mot övervikt utan det är för att behandla diabetes.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (...) skrev 2016-03-10 13:46:09 följande:

    Har du diabetes? Man får nämligen inte metformin mot övervikt utan det är för att behandla diabetes.


    Nej, jag har ej diabetes.
    (och jag vet att detta är en diabetes medicin, men den är även för övervikt nu)

    Jag fick detta utskrivet av min läkare, för övervikt.
    Har även fått det av min gynekolog, då jag har hormonrubbning och Pco bl.a


  • Anonym (Kaffedraken)
    Molli skrev 2016-03-10 13:54:30 följande:

    Nej, jag har ej diabetes.

    (och jag vet att detta är en diabetes medicin, men den är även för övervikt nu)

    Jag fick detta utskrivet av min läkare, för övervikt.

    Har även fått det av min gynekolog, då jag har hormonrubbning och Pco bl.a


    Då har du diabetes som behandlas med Metformin. Troligen har du diabetes som kommer av övervikt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, man behöver inte alls ha diabetes för att få metformin utskrivet. Det är en vanlig medicin som också ges vid pcos och/eller hormonrubbingar. Pcos och hormonrubbingar kan både orsaka övervikt, förvärras av övervikt, och pcos/hormonrubbingar gör det också väldigt svårt att gå ner i vikt. Metformin skrivs då ut för att bryta den onda cykeln. Metformin kan också skrivas ut vid insulinresistens, men det är inte samma sak som diabetes.

    Jag får metformin för pcos och hormonrubbning. Jag har ätit dem i ca ett år och upplever inga biverlingar, utöver lättare magknip de första veckorna. Jag började gå ner i vikt vid ca 3000 mg per dag. Min hormonblans är numera återställd och det gör att jag är mycket piggare och gladare. Akta dig bara för att dricka alkohol (mer än ett glas vin) i samband med metformin, det kan vara jättefarligt och leda till döden. Låter drastiskt, men är sant!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för ditt svar :)

    Någon fråga,

    Kan jag ta den till vilken måltid som helst?
    Har tabletten verkan under hela dagen?

    Du sa att du började gå ner i vikt vid 3000mg/dag
    (Jag ska börja på 500mg)

    Hur mycket vägde du innan du började med dessa tabletter,
    och hur mkt gick du ner och på hur lång tid?

    och en sak till, jag dricker ej alkohol så ingen risk för de här!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Petra Maus skrev 2016-03-10 18:52:11 följande:

    Nej, man behöver inte alls ha diabetes för att få metformin utskrivet. Det är en vanlig medicin som också ges vid pcos och/eller hormonrubbingar. Pcos och hormonrubbingar kan både orsaka övervikt, förvärras av övervikt, och pcos/hormonrubbingar gör det också väldigt svårt att gå ner i vikt. Metformin skrivs då ut för att bryta den onda cykeln. Metformin kan också skrivas ut vid insulinresistens, men det är inte samma sak som diabetes.

    Jag får metformin för pcos och hormonrubbning. Jag har ätit dem i ca ett år och upplever inga biverlingar, utöver lättare magknip de första veckorna. Jag började gå ner i vikt vid ca 3000 mg per dag. Min hormonblans är numera återställd och det gör att jag är mycket piggare och gladare. Akta dig bara för att dricka alkohol (mer än ett glas vin) i samband med metformin, det kan vara jättefarligt och leda till döden. Låter drastiskt, men är sant!


    Tack för ditt svar :)

    Någon fråga,

    Kan jag ta den till vilken måltid som helst?
    Har tabletten verkan under hela dagen?

    Du sa att du började gå ner i vikt vid 3000mg/dag
    (Jag ska börja på 500mg)

    Hur mycket vägde du innan du började med dessa tabletter,
    och hur mkt gick du ner och på hur lång tid?

    och en sak till, jag dricker ej alkohol så ingen risk för de här!

  • Anonym (Kaffedraken)

    I Sverige är övervikt ingen indikation för behandling med Metformin. Jag föreslår att du diskuterar med din läkare varför du fått tabletten utskriven. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Petra Maus skrev 2016-03-10 18:52:11 följande:

    Nej, man behöver inte alls ha diabetes för att få metformin utskrivet. Det är en vanlig medicin som också ges vid pcos och/eller hormonrubbingar. Pcos och hormonrubbingar kan både orsaka övervikt, förvärras av övervikt, och pcos/hormonrubbingar gör det också väldigt svårt att gå ner i vikt. Metformin skrivs då ut för att bryta den onda cykeln. Metformin kan också skrivas ut vid insulinresistens, men det är inte samma sak som diabetes.

    Jag får metformin för pcos och hormonrubbning. Jag har ätit dem i ca ett år och upplever inga biverlingar, utöver lättare magknip de första veckorna. Jag började gå ner i vikt vid ca 3000 mg per dag. Min hormonblans är numera återställd och det gör att jag är mycket piggare och gladare. Akta dig bara för att dricka alkohol (mer än ett glas vin) i samband med metformin, det kan vara jättefarligt och leda till döden. Låter drastiskt, men är sant!


    Detta är inte korrekt. Metformin är ett antidiabetikum som främst används för behandling av diabetes med insulinresistens. Precis som du säger kan det också användas inom gynekologin vid behandling av PCOS hos överviktiga, men då som en förebyggande behandling mot utveckling av diabetes och inte mot övervikten i sig. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är som sagt en läkare som skrivit ut detta ... till mig.

    Men efter att ha börjat med en tablett igår och en idag så tänkte jag ej fortsätta med detta innan jag fått en förklaring på vad detta kan göra för mig...

    Och varför de bara finns förklaringar angående medicinen för de som har diabetes. Vad jag vet så har jag ej diabetes.

    Är du kl slug läs ej detta.

    Dessa tabletter gör att jag blir sittandes på toan från och till ubder dagarna o de bara rinner från mig bokstavligt talat.

    Inte kul!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej,

    du behöver inte ha diabetes för att få Metformin. Har din läkare skrivit ut Metformin till dig ska du nog lyssna på din läkare och inte någon människa på ett forum.

    Jag har själv ätit Metformin i 6 år. Dock aldrig mer än 1500mg / dag, idag endast 500mg. I mitt fall har jag ätit det mot diabetes och det har inte haft någon som helst inverkan på min vikt. Förrutom första veckan då, som spenderades på toaletten...

    Det som tillslut funkade för mig var att ta den mitt i en måltid, d.v.s. äta hälften av maten, ta tabletten och sedan äta resten. Nuförtiden kan jag ta den på fastande mage utan problem, kroppen vänjer sig efter ett tag.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (...) skrev 2016-03-10 13:46:09 följande:

    Har du diabetes? Man får nämligen inte metformin mot övervikt utan det är för att behandla diabetes.


    Som andra redan sagt: man kan få det utskrivet mot övervikt, ofta och-relaterad sådan. Jag gick ner ca 40 kg på 6 månader. Åt tre gånger om dagen med frukt som mellanmål. Toabesök var frekventa första månaderna. Lycka till!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Pco-relaterad övervikt, menade jag.


    Anonym (minus 40) skrev 2016-04-17 20:37:48 följande:

    Som andra redan sagt: man kan få det utskrivet mot övervikt, ofta och-relaterad sådan. Jag gick ner ca 40 kg på 6 månader. Åt tre gånger om dagen med frukt som mellanmål. Toabesök var frekventa första månaderna. Lycka till!


  • Anonym (Kaffedraken)

    Finns några trådar i ämnet redan. Sök på metformin och viktnedgång.

  • Anonym (Kaffedraken)
    AnnaElin skrev 2016-03-10 16:00:21 följande:

    AAAA! Be om andra tabletter!! Metformin är rävgift! :-/


    För mig var de gudasända. Tänk så olika det kan vara. Jag upplevde ett lugn i kroppen, balans. Led inte av sug efter socker och blev piggare i allmänhet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (minus 40) skrev 2016-04-17 20:37:48 följande:
    Som andra redan sagt: man kan få det utskrivet mot övervikt, ofta och-relaterad sådan. Jag gick ner ca 40 kg på 6 månader. Åt tre gånger om dagen med frukt som mellanmål. Toabesök var frekventa första månaderna. Lycka till!
    Jag slutade äta mina efter 1v, för jag trodde inte det var meningen att kroppen skulle reagera som den gjorde, men det var tydligen meningen.

    Jag ska börja äta metfomin igen enligt gynekologen,
    han sa att det tar ett tag innan magen vänjer sig, och sen skulle de gå bra :)

    Ska börja med 1 tablett och sen öka!

    Hoppas på hjälp med viktnedgången med denna medicinen!
Svar på tråden Ni som äter Metformin (bluefish) för övervikt