• Sharm13

    Social bedömning särskola

    Hej! Ni med barn i särskola/på väg in i särskola, vem har gjort era bedömningar för barnet? Barnhab. har hjälpt oss med den pedagogiska, medicinska och psykologiska delen. Skolan efterfrågar den sociala bedömningen men den utför inte barnhab för de anser att det är särskolans uppdrag att göra den delen och att den ska göras av någon kurator som känner oss väl. Men vi har aldrig träffat någon kurator.. Skolan tycker att förskolechefen kan göra en bedömning med en skolkurator eftersom inte barnhab. vill. Men ingen av dem känner ju ens barnet tillräckligt, och de har ju ingen aning om hur vi har det hemma... Så hur har era sociala bedömningar utförts?

  • Svar på tråden Social bedömning särskola
  • Sharm13

    Men träffade inte kuratorn er alls? Hur kan han/hon då beskriva er familjsituation, barnets fritid osv? Dessutom går ju mitt barn i förskola och då finns det ingen kurator i verksamheten utan en utomstående måste tas in.


    Snövits skrev 2016-03-17 08:42:06 följande:

    Kuratorn på sonens vanliga

    [quote=76448283][quote-nick]Snövits skrev 2016-03-17 08:42:06 följande:[/quote-nick]

    Kuratorn på sonens vanliga skola gjorde den, utan att träffa oss innan. Det gick bra.


  • Långbenopluto
    Sharm13 skrev 2016-03-17 19:13:26 följande:

    Men träffade inte kuratorn er alls? Hur kan han/hon då beskriva er familjsituation, barnets fritid osv? Dessutom går ju mitt barn i förskola och då finns det ingen kurator i verksamheten utan en utomstående måste tas in.


    Jo, han kom till oss på hembesök ca 1,5 timme.
  • Jenita659

    En skolkurator gjorde bedömningen, jag träffade ensam och så besökte hon förskolan där vår dotter gick.

  • anne h
    Sharm13 skrev 2016-03-17 07:06:30 följande:

    Hej! Ni med barn i särskola/på väg in i särskola, vem har gjort era bedömningar för barnet? Barnhab. har hjälpt oss med den pedagogiska, medicinska och psykologiska delen. Skolan efterfrågar den sociala bedömningen men den utför inte barnhab för de anser att det är särskolans uppdrag att göra den delen och att den ska göras av någon kurator som känner oss väl. Men vi har aldrig träffat någon kurator.. Skolan tycker att förskolechefen kan göra en bedömning med en skolkurator eftersom inte barnhab. vill. Men ingen av dem känner ju ens barnet tillräckligt, och de har ju ingen aning om hur vi har det hemma... Så hur har era sociala bedömningar utförts?


    Specialläraren på skolan gjorde den tillsammans med elevassistent och lärare. Vi föräldrar fick lägga till lite i efterhand.
    Nu är det kanske lite annorlunda då min son gjorde sin utredning först när han gick i åk 9 då vi valde att sätta honom i grundskola istf särskola inför skolstart. 

    Förskolepersonal i samarbete med er föräldrar vore förmodligen de som ska göra detta.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Social bedömning särskola