• Cara75
    Äldre 19 Mar 09:31
    3804 visningar
    1 svar
    1
    3804

    Kontaktfamilj - ersättning/skatt/deklaration?

    Vi är snart utredda och klara för att bli kontaktfamilj, vilket vi ser fram emot Vi känner att vi har nåt att ge ett barn som är i behov av det, vill kunna hjälpa en annan familj och vi vill ha barn i vårt liv.

    Vi kommer att ta emot ett barn 1-2 helger i månaden, blir som en avlastningsfamilj.
    Ska väl säga att vi verkligen INTE gör detta för ersättningens skull, trots att nedanstående frågor handlar om ekonomin. Frågorna är utifrån att vi vill vara ekonomiskt förberedda och göra rätt från början!
    Vi kommer självklart även fråga vår kontakt på socialtjänsten men vill gärna ha tips och råd från er


    Igår så berättade en kollega på jobbet att han kände ett par som fått rejäl kvarskatt när de blev kontaktfamilj. Jag har googlat runt lite och nu undrar jag om jag förstått saken rätt...

    Ersättningen är baserad på SKL:s rekommendationer och vi får en arvodedel (lön) och en omkostnadsdel (mat, kläder, nöje m m). Arvodesdelen är skattepliktig och omkostnadsdelen är skattefri

    1. I deklarationen kommer HELA ersättningen (både arvodet och omkostnaden) stå med som "inkomst av tjänst"?


    2. Vi själva gör avdraget för omkostnadsdelen i ruta för avdrag?
    Detta avdrag får bara ske för belopp över 5000 kr? Innebär det att vi själva får stå för barnets omkostnader upp till 5000 kr? Ingår dessa 5000 kr redan i ersättningen vi kommer få eller kan man få det från socialtjänsten?

    3. Vi kommer troligen få hämta och lämna barnet vid varje tillfälle, då vi och barnet bor i olika städer. Kan man få milersättning för detta? Ska det också isåfall dras av från deklarationen?

    4. Vår kontakt på socialtjänsten sa att man kan få ersättning för andra utlägg till barnet. Menar hon då t e x till säng? Har barnet med sig  t ex bilbarnstol, leksaker? Har ni fått någon sådan ersättning? Vi tänkte förstås kolla med släkt och vänner först för att hitta så mycket gratis-saker som möjligt

    Hoppas nån kan svara på våra frågor!

  • Svar på tråden Kontaktfamilj - ersättning/skatt/deklaration?
  • Äldre 4 Aug 14:53
    #1

    Det finns en speciell ruta på deklarationen där du ska fylla i omkostnadsdelen för att dra av den.
    Ja du får bidra till säng  osv.

Svar på tråden Kontaktfamilj - ersättning/skatt/deklaration?