• Viola49

    Någon annan äldre gravid?

    Jag är 49 år och gravid i vecka 11 efter embryodonation. Någon annan i liknande situation? Kanske kan vi ses på fika i Stockholm?

  • Svar på tråden Någon annan äldre gravid?
  • Lillydilly

    Jag är 45 och gravid med tredje barnet i v 12. Mina tidigare barn är vuxna i 20-årsåldern. För mig var graviditeten en total överraskning. Visste inte ens att man kunde göra en embryodonation! I Sverige? Spännande, hoppas sllt går bra.Har gärna kontakt med andra som är lite äldre. Har en tråd här som heter 40+ mammor i Stockholm. Har mitt första ultraljud imorrn och är väldigt spänd inför det.

  • Viola49
    Hej, och tack för ditt svar!

    Ja, jag såg sen att det finns en tråd för 40+ gravida så i fortsättningen kan jag skriva där

    Jag har tre barn mellan 13-16 men har velat ha ett fjärde. Dock kom jag tidigt in i klimakteriet och gav upp tanken. När jag senare skulle skiljas försvann även möjligheten till att få en pappa till barnet.

    Sen läste jag om att det är många kvinnor (över 43 som jag tror är åldersgränsen för behandling i Sverige) i Sverige som åker utomlands för behandling. Jag läste på om detta i några år innan jag beslöt mig för att våga göra ett försök.

    Embryodonation innebär äggdonation + spermiedonation. Sedan blir det som en "vanlig" IVF. Trodde nog inte riktigt det skulle lyckas men än så länge är jag gravid (v.11).

    Eftersom både min ålder och tillvägagångssättet ändå är lite ovanligt så skulle det kännas skönt ha kontakt med andra som har liknande erfarenhet av det ena eller andra.

    Tack än en gång för ditt svar - blev glad för det!
Svar på tråden Någon annan äldre gravid?