• Evahelena555

    Hur mycket shoppar du för i månaden?

    Hur mycket av din lön lägger du på shopping, med det menar jag nöjen, kläder, resor, inredning mm? Alltså inte dom fasta kostnaderna varje månad.

  • Svar på tråden Hur mycket shoppar du för i månaden?
  • Tonårsmamman1

    Oj, det vet jag inte. Vissa månader ingenting, andra mycket, beror på vad som handlas och görs.

    Reser vi på semester så blir ju kostnaden väldigt hög den månaden resan betalas, samma om vi köper nya möbler. 

  • Vegomamma

    Vissa månader ingenting, sen tycks allt behöva köpas på en gång. Ska jag köpa smink blir det 500, shampo+balsam 600 kr för jätteflaskor. Det är kanske var tredje, var fjärde månad. Handlar kläder till mig själv blir kanske 1000-1500 var tredje månad. Kläder och prylar till bebis kan jag köpa hur mycket som helst, men ska försöka hålla det runt 1500/mån. Äta ute/fika kanske 400/mån.

  • Fru Ve

    Resor sparar jag till månadsvis så vi kan åka i sommar, det är mellan 1000-200 kr/månad.

    Kläder köper jag det nödvändiga bara. Hela familjen har ett klädkonto på 1000-2000 kr/månad ungefär. Det kan bli mindre ibland och mer ibland. Köper gärna begagnat om jag hittar.

    Nöjen ca 2000 kr/månad. Det kan vara att äta ute eller bio t.ex.

    Inredning max 500 kr/månad.

    Vi lever på en lön just nu p.g.a. att min man studerar så försöker leva billigt. Att gå ut och shoppa bara för att det är kul har jag inte råd med så jag går bara i affärer om det är något särskilt jag ska köpa.

  • Carambolan

    2000-3000 kanske? Sminkar mig inte och är rätt ointresserad av mode för egen del, men ungarna växer ju så det knakar jämt.

  • MEE83

    Ungefär en tredjedel av min nettolön från min arbetsgivare går till konsumtion av varor och upplevelser. Enskilt största utgiftsposten.

    Jag månadssparar inte ett öre i eget namn just nu, men amorterar årligen 4,5% av lånebeloppet på bostaden. Låga räntor ger goda möjligheter att beta ner bostadslånet rätt ordentligt, får vi ett scenario där räntorna stiger(vilket de kommer att göra, så småningom), så blir marginalerna mindre och en större del går då åt till att täcka räntekostnaderna, dvs mindre cash över till att amortera.

    Lägger undan 5000 SEK per månad till min dotter, som jag investerar i olika tillgångsslag när jag som jag tycker är köpvärda, siktar på att prestera bättre än index, genomsnittlig årsavkastning på OMSX 30 de senaste 10 åren är ca 12%. I mitt konservativa case, så siktar jag på att hon skall ha åtminstone 1,5 MSEK när hon fyller 18, hon blir 2 år i September.

  • Velmaja

    Det är olika. Vissa månader ingenting. Kläder köper jag bara vid behov, vilket oftast blir 4 gånger per år. (Vår, sommar, höst och vinter) inredning blir väl någon gång per år, resor spar jag till och åker iväg på semestern.. Smink och hudvård väldigt sällan. Nöjen blir väl någon tusen lapp i månaden. (Bio, simhall, lekland, fika eller liknande.)

  • Mikkkaas

    Köpte lite på black friday, annars är det lite olika.

    Surt såg nu föregående länk till Refunder. Hade nog fått tillbaka en del då jag köpte en ny dator igår.

  • gbgumman

    Ingen aning men mycket är det nog. Känner att det dock är värt det. Älskar mina saker och köper aldrig något ogenomtänkt.

Svar på tråden Hur mycket shoppar du för i månaden?