• emmas2016

    Intervju - barn som får antipsykotisk medicin

    Hej

    Enligt en rapport från Socialstyrelsen är det vanligt att psykofarmaka skrivs ut till barn unga på LSS-boenden trots att de inte har fått en sådan diagnos.
    Jag ska skriva om detta för tidningen ETC och undrar om det finns någon förälder här som skulle vilja bli intervjuad om detta. Skulle behöva prata med någon i morgon helst. Det går bra att vara anonym och du får läsa citaten innan publicering om så önskas. 

    Jag går att nå här eller på emma.sundelin@etc.se

    Stort tack på förhand!

    Mvh Emma Sundelin, ETC Helg
  • Svar på tråden Intervju - barn som får antipsykotisk medicin
  • Speakers Corner

    Jag är inte den du söker men jag vill bara säga att jag tycker det är toppen att du skriver om det här och sätter lyset på det.
    För om det är så som du skriver så är det rent för jävligt. 

  • Litet My
    emmas2016 skrev 2016-03-22 14:33:05 följande:

    Hej

    Enligt en rapport från Socialstyrelsen är det vanligt att psykofarmaka skrivs ut till barn unga på LSS-boenden trots att de inte har fått en sådan diagnos.
    Jag ska skriva om detta för tidningen ETC och undrar om det finns någon förälder här som skulle vilja bli intervjuad om detta. Skulle behöva prata med någon i morgon helst. Det går bra att vara anonym och du får läsa citaten innan publicering om så önskas. 

    Jag går att nå här eller på emma.sundelin@etc.se

    Stort tack på förhand!

    Mvh Emma Sundelin, ETC Helg


    Vilka antipsykotiska läkemedel är det du tänker på? Ibland används även dessa mediciner med annat syfte än psykos. Kan det vara därför de används? Tex Risperidon, Olanzapin, Klozapin är sådana läkemedel som används tex mot manier, tankestärningar hos Parkinsonspatienter eller vid demenssjukdom.
  • egalité

    Nu var det ju på lss-boende för barn, så då får man väl anta att det inte handlar om demens. Snarare är det väl vanligt med den medicineringen för psykotiska symtom och/eller utåtagerande beteende på lss-boenden.

Svar på tråden Intervju - barn som får antipsykotisk medicin