• Mamma till H

    9 månaders "kiknar" vid inandning

    Jag har en dotter på snart 9 månader. I perioder har hon gjort en slags "kiknande" hårda inandningar, som att hon drar riktigt hårt efter luft så att det piper och låter trångt i luftvägarna. 
    Hon gör detta i perioder och då gör hon ibland så jätteofta och ibland mer sälla, oftare när hon är ivrig/upprörd och nästan aldrig när hon är lugn och sitter i knäet etc. 
    Hon hade en period när hon gjorde så för ett par månader sedan men då trodde vi bara att det var ett ljud som hon "kommit på" och ville testa. Till saken hör att hon mår helt bra i övrigt när hon gör ljudet och det verkar inte påverka henne, hon andas helt normalt för övrigt. Så vi oroade oss inte direkt och efter någon vecka slutade hon göra så.
    Men nu har hon börjat igen och jag tycker att det sker oftare än förra gången. Men hon mår fortfarande helt bra och visar inga andra tecken på att det skulle vara svårt att andas eller så.
    Men jag blir ändå lite orolig... Tänker om det kanske är astma? Allergi? Eller något annat?
    Jag sitter i telefonkö till VC nu och tänker att de ska få kolla på henne. 
    Men undrar ändå, är det någon som känner igen detta? Kanske någons bebis som gör något liknande? Tycker ni att det låter som något att oroa sig för eller är det kanske bara ett "ljud" som hon håller på med?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-23 14:37
    Uppdatering: Har pratat med VC och de trodde inte att det var någon fara då hon inte är påverkad i övrigt utan de tyckte att jag skulle ta upp det med BVC nästa gång.... Men dit är det en månad så jag undrar ändå om någon annan varit med om något liknande/har någon tanke om detta...?

  • Svar på tråden 9 månaders "kiknar" vid inandning
  • Mamma76

    Det låter som laryngomalaci. Ni borde kolla om hon har silent reflux, för då borde hon få reflux-medicin för att undgå att malacin blir värre.

    Det kan också bli såna andningssvårigheter av stora halsmandlar, men det är helt klassiskt för malaci att det kommer när barnet är ivrigt, och är bra när barnet är lugnt.

    Ni borde filma en episod av andningen när hon inte har kläder å överkroppen. Då kan läkarna se om hon har indragningar eller jobbar med hjälpmuskukaturen i magen för att andas.

    Malacier kan bli farliga när barnet är förkyld, så ni ska inte vara rädda för ringa ambulansen om hon har mycket indragningar eller blir trött av andningssvårigheter.

Svar på tråden 9 månaders "kiknar" vid inandning