• bobbobus

    nekad fvp

    Hej. Är en blivande mamma på 43 år. Pga av min ålder ville jag göra alla tester jag kan för att veta att allt är bra med bäbis. Nu är det så att jag gjorde ett kubtest och fick tillbaka provsvaret 1:230. Detta anses tydligen som låg sannolikhet. Jag tycker inte det utan kände att jag vill gå vidare och göra ett fvp. Fick svaret att jag inte får göra fvp eftersom mitt kub visar på låg sannolikhet. Gränsen för att gå vidare ligger på 1:200. Känner mig lurad och extremt besviken. Visste inte att jag skulle bli nekad till fvp om jag gjort ett kub med låg sannolikhet. Med facit i hand skulle jag aldrig gjort kubteset utan väntat på fvp. Är det någon som blivit nekad fvp och vet hur jag kan gå vidare med det här? Kan man göra privat eller åka till ett annat landsting? Vet att gränsvärdet skiljer sig mellan olika landsting.........

  • Svar på tråden nekad fvp
  • bobbobus

    Jag vill gå vidare för att jag känner stor oro och jag anser inte att testet visar så låg sannolikhet. Det ligger på gränsen. Jag trodde att jag fick bestämma själv om jag skulle göra ett fvp eller inte. Hade jag vetat att det beror på vad kubteset visar hade jag valt att vänta och gjort ett fvp direkt istället.

  • syntharen

    Du kan inte se om du har möjlighet att göra NIPT-test där du bor? Det kostar en slant men det är inga risker med det och där får du veta mer säkert. Jag hade gjort det om jag var dig med sån siffra. Förstår din oro.

  • Emmabo

    Fast det är ju mindre än en halv procent, det är ju jättelite. Det är ju större chans att du får missfall vid fvp än att barnet har någon sorts kromosomavvikelse.

  • Yogurt76
    cameleon skrev 2016-03-29 13:11:55 följande:

    Håller med Snövits, nöj dig med detta resultat. Varför göra ett fvp och riskera missfall?


    Jag håller med.. Fick göra FV-prov direkt utan kub.. på egen begäran då jag tryckte på att jag verkligen ville veta.. Hade jag vetat vilken oro det förde med sig hade jag nog hellre gjort kuben och struntat i FV-provet.. Fick nämligen en vattenavgång pga att läkaren var tvungen och sticka två gg ( fick blod i provet första gg) nu varit sjukskriven dessa 2 v och vet fortfarande inte om det kommer gå vägen.. Har tillockmed blivit rekomenderad att tänka tanken på abort eftersom jag vid ett tillfälle hade på gränsen till normalt med FV.. Har lyckligtvis inte läckt något mer sedan i fredags..skall på Rul imorgon.. Håller tummar och tår..
  • bobbobus

    I mitt landsting räknas det som låg risk fast i andra landsting räknas det som hög risk. Min bm trodde att gränsen låg på 1:250, men tydligen inte......

Svar på tråden nekad fvp