• Farfallos

    Är feminismen vår tids nya religion?

    När jag tänker på religion så kommer många av de där dumheterna upp som börjar med - "Om gud inte fanns, vem skulle då..." Ytterligare skruvade saker jag kommer att tänka på är:
    - Synen på, och språkbruket när man talar om "icke rättroende" personer.
    - Cirkelresonemang: Antag att Gud finns. Någon måste ha skapat alla livsformer, eftersom det är osannolikt att de skapat sig själva, vilket då måste vara Gud. Alltså finns Gud
    - Negativ bevisföring: Kan man inte bevisa att gud inte finns så är det ett bevis på att han finns.
    - Upphöjande av svin: Så många av kyrkans upphöjda män har genom åren visat sig vara riktiga svin.
    - Ett flertal inriktningar (trots samma grundideologi) och den ena är värre än den andra...

    I feminismen så finns det visserligen inte någon gud eller tro på liv efter döden, men i praktiken och i dagens samhälle så... Där finns ju alltihopa utav det där obehagliga som religionen innehåller, eller?
     

  • Svar på tråden Är feminismen vår tids nya religion?
  • CarinaL26

    Ser inga som helst likhetstecken mellan feminism och religion. Men det kan kanske bero på vad man menar med feminism.

  • Farfallos
    CarinaL26 skrev 2016-03-29 12:59:32 följande:
    Ser inga som helst likhetstecken mellan feminism och religion. Men det kan kanske bero på vad man menar med feminism.
    Nä, det är väl lite som att religiösa människor har svårt att se kopplingen mellan religioner och krig när de bara tänker att "Gud är god".... 
  • stormfågel

    Ser heller inte den kopplingen.

    Däremot följer den väl i spåren till, och jag kan se likheter med, många andra politiska rörelser och folkrörelser.

  • CarinaL26
    Farfallos skrev 2016-03-29 13:04:02 följande:

    Nä, det är väl lite som att religiösa människor har svårt att se kopplingen mellan religioner och krig när de bara tänker att "Gud är god".... 


    Den får du nog förtydliga lite.
  • Farfallos

    Det här är ju nästa lite roligt För det är ju just din oförmåga att se likheterna som är så graverande.

    - Feminister förklarar könsmaktsordning och kvinnoförtryck med samma logik som religiösa bevisar guds existens.

    - Korsriddarna anklagade fienden för okristligt leverne och hade ihjäl dem. (IS gör något liknande idag.) Feministerna anklagar fienden (män) för att hålla varandra bakom ryggen och sluter sig samman i nätverk, idrottsevenemang och förbund som är långt värre än män någonsin har gjort.

    - Framstående företrädare är svin i kyrkans värld (behöver jag väl inte exemplifiera med). Bland feministerna finns hon den där stollan som sa att "Män är djur" (riktigt illa) och sedan har vi Kapten Klänning (Göran Lindberg) som feminismens hyllade pedofil.

    Ser du verkligen inte likheterna så kanske du helt enkelt är en de frälsta

  • CarinaL26
    Farfallos skrev 2016-03-29 15:44:38 följande:

    Det här är ju nästa lite roligt För det är ju just din oförmåga att se likheterna som är så graverande.

    - Feminister förklarar könsmaktsordning och kvinnoförtryck med samma logik som religiösa bevisar guds existens.

    - Korsriddarna anklagade fienden för okristligt leverne och hade ihjäl dem. (IS gör något liknande idag.) Feministerna anklagar fienden (män) för att hålla varandra bakom ryggen och sluter sig samman i nätverk, idrottsevenemang och förbund som är långt värre än män någonsin har gjort.

    - Framstående företrädare är svin i kyrkans värld (behöver jag väl inte exemplifiera med). Bland feministerna finns hon den där stollan som sa att "Män är djur" (riktigt illa) och sedan har vi Kapten Klänning (Göran Lindberg) som feminismens hyllade pedofil.

    Ser du verkligen inte likheterna så kanske du helt enkelt är en de frälsta


    Ja, ser man på extremisterna som representativa för den stora massan förstår jag helt att man kan se märkliga samband.
  • Konstatera
    Farfallos skrev 2016-03-29 12:56:22 följande:

    När jag tänker på religion så kommer många av de där dumheterna upp som börjar med - "Om gud inte fanns, vem skulle då..." Ytterligare skruvade saker jag kommer att tänka på är:
    - Synen på, och språkbruket när man talar om "icke rättroende" personer.
    - Cirkelresonemang: Antag att Gud finns. Någon måste ha skapat alla livsformer, eftersom det är osannolikt att de skapat sig själva, vilket då måste vara Gud. Alltså finns Gud
    - Negativ bevisföring: Kan man inte bevisa att gud inte finns så är det ett bevis på att han finns.
    - Upphöjande av svin: Så många av kyrkans upphöjda män har genom åren visat sig vara riktiga svin.
    - Ett flertal inriktningar (trots samma grundideologi) och den ena är värre än den andra...

    I feminismen så finns det visserligen inte någon gud eller tro på liv efter döden, men i praktiken och i dagens samhälle så... Där finns ju alltihopa utav det där obehagliga som religionen innehåller, eller?
     


    Det är definitivt samma mekaniker som ligger bakom. Men detta gäller inte bara feminismen, utan även nationalismen och humanismen etc. När religionens makt avtar, ersätts den med nya ting som måste ge mening till våra liv. 
  • PGA

    Jag har länge påtalat likheterna mellan feminism och religion. När en genusvetare och superfeminist som jag känner diskuterade ämnetvinstämde hon till stor del och menade att feminism kan nå religiösa nivåer. Då fick jag ytterligare vatten på min kvarn.

  • Överste Senap

    Pratar man om radikalfeminism kan jag ev se likheter med religion, men menar man feminism med den enkla innebörden att kvinnor ska ha samma rättigheter som män utan att utsättas för diskriminering så har jag svårt att relatera det till en religion. Gissar att det är vad Carina menar också.

Svar på tråden Är feminismen vår tids nya religion?