• Studsjessi

    ADHD, 2.5 års väntetid!!!!!

    Hej allihop!

    Är så ledsen just nu på allt!

    Vår mellersta son som fyller 8 år i sommar har förmodligen ADHD och jag pratade med BUP imorse och fick veta att han står i kö, en kö med 300 före och beräknad kötid på 2.5 år!!

    Vad fan gör man nu?!?!

    Hans lärare säger att han är lugn och snäll i skolan så det är inga problem, förrutom att han inte är där han förväntas vara kunskapsmässigt.

    Han har börjat komma efter i vissa ämnen, han är ouppmärksam, lättdistraherad, kan inte följa instruktioner.... listan kan göras lång.

    Han är inte den hyperaktiva utan motsatsen, den ouppmärksamma.

    Förhoppningsvis finns här fler än jag som veta att ADHD inte bara är hyperaktiva barn, utan kan även vara som min lille snutt.

    Det jobbiga här hemma är hans humör, han slåss, spottar, svär,kastar grejjer, förstör, hotat att döda storebror när han sover...

    Han har dåligt självförtroende, tycker att han är värdelös, annorlunda, konstig.

    Men det värsta är att han inte vill leva mer! Min lilla pojke, inte ens 8 år fyllda, vill dö!

    Detta har han sagt massor av gånger och den värsta var när han inte var speciellt arg, och sa att han skulle sticka en kniv i sin hals så att han slipper leva!

    Vad ska vi ta oss till?!

  • Svar på tråden ADHD, 2.5 års väntetid!!!!!
  • Humlan87

    Vad hjälper det att få en adhd -utredning? Är det mediciner ni tänker på? I så fall kan man ju söka sig till en privat mottagning för utredning.

  • Studsjessi

    Vi behöver det svart på vitt.

    Kan inte bara gå och tro att han har det, vi måste veta.

    Han kan behöva extra stöd i skolan, vi behöver råd, verktyg att handskas med honom, samtal.

    Är tyvärr hela familjen som drabbas av detta.

    Vi vill undvika medicinering om det inte är nödvändigt för skolgången.

  • Långbenopluto

    Skolan kan oxå genomföra en ADHD-utredning.

    Men, som ovan sa, det är anpassningar som behövs göras, inte få en diagnos på papper.

  • Långbenopluto
    Studsjessi skrev 2016-03-30 10:43:32 följande:

    Har väntat på skolans hjälp sen han börja i förskoleklass. Där händer tyvärr inget!


    Anmäl till skolinspektionen.
  • Nyfikna72

    Skolan genomför inga utredningar, de kan dock se till att utredningen via bup kommer igång. Det kräver ju dock att det finns problem med skolgången så att de ser att det behövs. Skolan lär knappast hjälpa till i annat fall. En adhd utredning får man ju inte för att man tror någonting, det ska ju till påvisbara svårigheter för att man ska kunna gå vidare.

  • Studsjessi

    Precis! Han har ju inga nämnvärda problem i skolan, därför händer inte mycket där.

    Han hade vanlig hälsoundersökning i skolan hos skolläkarn, vi sa att vi misstänkte någon nedsättning t.ex adhd.

    Läkarn sa " nej, han har ingen adhd" efter en möte som pågick 5 min.

    Alla som inte är insatta i själva nedsättningen tar för givet att alla barn med adhd är överaktiva, vilket inte är fallet.

    Och även allmänläkare letar efter dom tendenserna om dom inte är pålästa.

  • Humlan87

    Skolan utför inte psykiatriska utredningar. Skolan utreder bara skolsvårigheter, precis som det ska vara.

  • Humlan87

    H:et i adhd står för "hyperactivity" , handlar det bara om svårighet med uppmärksamhet så heter det add.

  • Studsjessi

    Jag vet vad h:et står för.

    Kopierat nedanstående från levamedadhd.se

    Det kan vara svårt att identifiera ADHD, särskilt om ouppmärksamhet är det primära symtomet. I det fallet är symtomen på hyperaktivitet mindre uppenbara och barnet upplevs ofta som mer disträ och dagdrömmande. Det kan göra att symtomen på ADHD upplevs som otydliga eller förvirrande. En bedömning av läkare kan hjälpa till att utesluta andra möjliga förklaringar. ADHD särskiljs från normalt beteende genom mängden och graden av symtom.

Svar på tråden ADHD, 2.5 års väntetid!!!!!