• aegd

    Hur går en utredning till?

    Hej! Jag är en kvinna på 28år med en sambo på 32år. Snart har vi försökt få barn i 1års tid utan att lyckas och jag känner att jag inte orkar vänta så mkt längre.

    Därför undrar jag nu, hur gör man för att starta en utredning? Hur går en utredning till? Med mera.

    Undrar också om de brukar vara strikta med att man måste gå ner i vikt osv. Spamma mig med massa info=)

  • Svar på tråden Hur går en utredning till?
  • Pimpinellan

    Ring gyn/kk på ditt sjukhus och boka tid för fertilitetsutredning. Ni får gå dit på hälsosamtal och du får göra VUL, ta blodprov dag 3 och 21 och mannen lämna spermaprov. Sen får ni träffa läkaren och gå igenom vad proverna visat och får sen hjälp beroende på vad felet är.

  • Cyanea

    Tråkigt att ni har det svårt :(

    När vi startade utredning gjorde vi så att vi gick ut på vår kliniks (Sahlgrenska) hemsida, skrev ut en egenremiss, fyllde i och skickade in. Inom vårdgarantin (tre månader) kontaktade de oss med en tid. 

    När vi kom dit fick vi samtala med en läkare som ställde frågor till oss. Jag fick göra ultraljud på livmoder och äggstockar, sen fick vi ta ett antal prover. Vid senare tillfälle fick jag ta fler blodprover för att kontrollera hormonnivåerna under menscykeln samt göra kontrastultraljud av äggledarna. Maken fick lämna in spermaprov. När allt var klart fick vi besked om plan för behandling, vilket i vårt fall blev IVF. 

    Så vitt jag vet har alla kliniker en viktgräns just på grund av att övervikt kan strula till det med hormonerna vilket kan förhindra behandlingar. Eftersom man får begränsat med hjälp innan man måste finansiera det själv och söka sig privat tar de inte emot patienter vars BMI är för högt. 

    Hoppas att det besvarade några frågor i alla fall :) Hoppas att ni snart får hjälp. Lycka till!!

Svar på tråden Hur går en utredning till?