• Äldre 2 Apr 22:37
    2042 visningar
    3 svar
    3
    2042

    Hoppa twist

    Hej!

    Som glad 70-talist minns jag lågstadietidens ständiga twist-hoppande. Skulle gärna vilja lära barnen, men jag kommer inte ihåg. Googlar jag så känner jag inte helt igen mig. Gummibandet och att det höjs - ja - men vi hade långa serier man skulle göra. Hoppa över repet tror jag var det första men sedan skulle man även snurra bandet runt en fot och liknande. Någon som kommer ihåg de olika sakerna man skulle göra? Jag kommer ihåg att de svåraste sakerna man skulle göra innebar att man snodde in fötterna rejält och tog banden över varandra på olika sätt. Tacksam för hjälp .

  • Svar på tråden Hoppa twist
  • Äldre 2 Apr 22:45
    #1

    Hur man hoppade hade nog mycket att göra med var i Sverige man bodde. Standard hos oss var olika "spel" där en bestämde vilket vi skulle göra och de övriga hoppade efter. En av de enklare var så här (och vad man kallade olika sorters hopp var väl också olika, antar jag):
    Sida, i, sida, ut
    Sida, sida, ut
    På, i, på, ut
    På, på, ut
    Dra över, ut
    Ut (hoppa över hela bandet på en gång, alltså)

  • Äldre 3 Apr 02:27
    #2

    Vår standard (den enklaste som vi började med) var: sida, sida, brett, in och ut. Nästa var motsatt sida, brett in ut. Sen korsa, brett in ut.
    Vi körde först fotknölarna, knä, lår, midja, under armarna och hals. Sen tog vi smalt, dvs fötterna ihop, ett knä,ett lår, höll ihop vid midjan och under armarna och sen halsen som den var.

  • Äldre 4 Apr 20:52
    #3

    Tack för svar. Ja, det var säkert lokalt hur de olika serierna såg ut. Jg skulle bara vilja komma ihåg lite fler serier.

    Jag kommer i att vi så att säga dubbelhoppade på varje steg sådär som man ofta gör när man hoppar rep. På alla youtubeklipp så hoppar de direkt och står liksom och laddar. För att klara sin serie när vi hoppade som jag kommer ihåg det så var man tvungen att hålla takten. Halade man upp sig så räknades det som miss och man fick byta med någon som stod. Därför jag inte riktigt känner igen mig när jag googlar.

    Nu när jag funderat lite så var det rätt krångliga "insnörningsmönster". Man vevade gummibandet runt det ena benet flera varv, drog det över det andra och sedan skulle man ut med någon av fötterna. Viktigt att inte ha skor där gummibandet fastnade .

Svar på tråden Hoppa twist