• Mammatillelise

    tips när bebis får tänder

    Min 8månaders har för några dagar sen fått sin första pigg i nedre tandraden. Nu har hon vaknat på natten och gråtit men efter lite tröst och ersättning så somnar hon om. Hon har inte ätit på natten sen hon var fyra månader. Var det så för er också? Har ni några andra tips om vad man kan göra när dom får ont eller kliar? Bitringar har vi :)

  • Svar på tråden tips när bebis får tänder
  • Holma
    Mammatillelise skrev 2016-04-03 09:43:57 följande:

    Min 8månaders har för några dagar sen fått sin första pigg i nedre tandraden. Nu har hon vaknat på natten och gråtit men efter lite tröst och ersättning så somnar hon om. Hon har inte ätit på natten sen hon var fyra månader. Var det så för er också? Har ni några andra tips om vad man kan göra när dom får ont eller kliar? Bitringar har vi :)


    Smörj tandköttet med lite flytande alvedon , det brukar lindra om det gör ont
  • Iowhannah

    Alvedon? Massera med tandborste?

    Min har inte fått nån tand än men allt ska in i munnen så det verkar klia iaf, och han tycker att det är skönt att tugga på saker. Men det blir ju svårt på natten...

  • Annelie 76

    När mina barn haft svårt att sova och det verkar göra ont så har de fått värkmedicin. Annars är det bara att stå ut.

  • MeEmmA

    Det finns en bedövningsgel att köpa på Apoteket till bebisar när de får tänder, bättre gnugga med det på en tandborste än att använda alvedon.

  • Vassilius

    Alvedon. Den ska ätas, inte smörjas in.

    Alvedon fungerar genom att tas upp i kroppen via magen. Paracetamol, som den verksamma beståndsdelen heter, bryts ner av kroppen och det är en av nedbrytningsprodukterna som fungerar smärtlindrande. Att smörja paracetamol utvärtes har ingen som helst funktion.

    Dagtid tycker många bebisar att det är skönt att tugga på något.

  • Rocket Mania

    Å andra sidan är hon även inne i separationsfasen nu och mot det hjälper inte alvedon. Tröst och ersättning låter väl som en ypperligt fin lösning?

  • Vassilius
    Rocket Mania skrev 2016-04-03 11:20:24 följande:

    Å andra sidan är hon även inne i separationsfasen nu och mot det hjälper inte alvedon. Tröst och ersättning låter väl som en ypperligt fin lösning?


    Läste om TS efter ditt inlägg och håller helt med här. Om tanden är uppe nu och barnet inte vaknar och är ledsen fler gånger än en per natt är det nog just gos och tröst som behövs.
  • Guldbarb

    Min son håller på att få tänder med och när han har som mest ont (och även haft feber) har han fått Alvedon vilket hjälpt bra annars borstar vi och har på multi-mam babydent som också verkar funka :)

  • Mammatillelise

    Tack för alla bra tips <3 tanden är inte uppe än men känner en liten tagg och ser en vit prick. Man tycker så synd om dom när dom är ledsna! Hon är alltid så glad annars :)

Svar på tråden tips när bebis får tänder