• Svärdbärare

    När föder mina Svärdbärare

    Hej när tror ni att mina Svärdbärare föder? Har bara 2 st honor köpte dem för 2 veckor sedan ena honan är tjock

    hur ser man när hon är påväg att föda

    En fråga till släpper honan ut sina yngel eller lägger hon ägg?

    Vill gärna ha svar fort som möjligt

    Tack

  • Svar på tråden När föder mina Svärdbärare
  • Anonym (f)

    du kan skaffa en bok om akvarier tycker jag, det låter som om du är nybörjare? 

    eller googla :) 

    Svärdbärare föder ungar och du får nog skaffa en yngelkasse som honan kan flöda i, eller om du har ett annat akvarium för de kan äta upp ynglen om det inte finns massor med gömställen i akvariet. 

    Just svärdbärare tar det ca 5 veckor för innan de föder och det är ju svårt veta exakt hur långt gången din hona är. Man ser att de blir tjockare och tjockare och precis innan de ska föda kan man ev se att öppningen där ynglen kommer ut ser lite "svullen" ut men det gäller ju att man är hemma och ser det. 

  • Ego Lovers

    Misstänker du att den är havande bör du köpa en nurserybox till den och ha i akvariet så ynglen föds i den och så fort de är födda plockar du ur mamman ur den annars äter de upp dom. 4 veckor brukar det ta men om du inte vet när det skedde så kan det vara när som helst. Vi fick i akvariet och det var 23 st varav två överlevde och växte och blev stora. De andra åt scalarerna upp.

Svar på tråden När föder mina Svärdbärare