• Marte

    Gråter, allt blev fel, längtar ju...

    I fredags gjorde jag en medicinsk abort. Nu vet jag att det var fel. Jag ville ha barnet, jag ångrar mig så det knappt går att leva. Min sambo kändes inte riktigt med på noterna då jag avslöjade att jag var gravid... Det var ingen planerad graviditet och jag började precis nytt jobb, 3 dagar efter graviditeten upptäcktes. Försökte säga och hinta till min sambo ang att jag kanske ville ha barnet, hintade lite och försökte se om det fanns någon liten gnutta i honom som sa ja. Men nej, han körde på den realistiska och enkla vägen. Vi orkar inte ett barn till. Vi har två, de börjar bli stora... Jag är inte alltid fit for fight så att säga, sliten och deppig då och då. Pratade med min mamma om att jag var gravid, hon säger bara 'det måste du ju lösa' och menade abort. Blev ledsen och den korta historien nu är att jag av någon anledning bara åkte till sjukhuset svalde abortpillret, stängde liksom av känslor. Gjorde allt som förväntades av min omgivning. Nu 2 dagar senare är jag ett vrak. Gråter och gråter, har nu haft långt samtal med min man ang hur jag känner och faktiskt kände. Han hade inte fattat hur mycket jag ville ha barnet, han hade trott jag velade och ändå ansåg det enda rätta var att ta bort det. Jag vågade liksom inte ens säga det tydligt och klart att jag ville ha barnet. Blev rädd och ledsen då jag kände att de 3 personer jag berättat för, mannen, mamma och bror dissade idéen direkt. Ingen sa att det fanns något val. Kände mig lite övertygat och att det var abort som skulle ske, det var vad som förväntades av mig. Så jag bara gjorde det. Hemskt var det, Gjorde det under avstängda känslor kändes det som, grät inte. Såg till och med fostret i bindan. Gjort en abort tidigare, såg den gången inget. Men nu var jag i vecka 8 och det var en liten liten sak i bindan. Ögon, ryggrad och till och med ben och armar hade den redan, inte ens 1 cm stor. Men man såg det klart och tydligt, den låg liksom i en liten hinna eller genomskinlig miniboll. Spolade ner den i toa, vad skulle jag göra? Nu 2 dygn senare är jag ett vrak. Nu kommer allt. Klarar inte av att gå till jobbet... Är snart 41 år vilket ju medför att detta kanske var min sista chans. Inte lätt om ens möjligt att bli gravid igen. Efter långt gråtande samtal med sambon i natt har han fattat hur fel detta blev för mig, han är nu ledsen att jag inte vågade säga vad jag ville lite mer ytligt... det var inte så att jag inte sa något men jag var feg, vågade inte riktigt, var rädd då alla som yttrade sig om det hela dissade allt totalt som att det ej fanns någon annan utväg än abort. Sambon menar nu att vi måste hitta tillbaka till varandra mer så vi ska våga säga saker rakt ut till varandra. Vi ska bli ett team igen och om jag verkligen vill ha fler barn så säger han inte helt nej nu då han vet hur jag känner, men han menar att vi måste först kämpa med att vara snällare och öppna mot varandra. Vi måste ändra den lite tryckta stämning som finns i huset vårt och lätta upp allt, då kanske det finns utrymme för ytterligare ett barn. Han är ledsen för hur det blev. Men jag sitter som i en sorg som kanske aldrig går över känns det som. Jag är ju 41, jag har ingen tid att vänta, kanske inte ens kan få till en bebis igen. Hur kommer jag vidare. Jag vill bli fertil som attan just nu, vill ha tillbaka den lilla perfekta bollen jag såg i trosan... men det är försent, jag dödade den. Hur kunde jag, jag ville ju inte. Hjälp mig vidare. Jag behöver bli gravid igen, jag gjorde fel beslut, jag vet det nu, känner det så starkt. Ångrar det så mycket. Det gör så ont. Hopps ni inte dömmer mig, det finns massa som jag inte orkar skriva som hör till mitt liv så klart men det hela är att jag gjorde en abort mot min vilja och nu vill jag bli gravid igen. Känner mig så tom.

  • Svar på tråden Gråter, allt blev fel, längtar ju...
  • Anonym (en annan)

    Stor kram, kära du. Så fel det blev. 

    Det finns förstås inget jag kan göra för att hjälpa eller så, men jag kan relatera till dina känslor. Jag var betydligt yngre när jag blev oplanerat gravid, och även den gången gjorde jag abort i tron att det inte existerade något alternativ (pappan ville absolut inte ha det - det var hans spontana reaktion, och den blev den avgörande.). Självklart hade det gjort det, det insåg jag ju genast, men då var det redan för sent. Har levt med det misstaget i 14 år nu, och fått tre härliga ungar efter det. Men den där som togs bort, trots att jag innerst inne inte ville, har aldrig lämnat mej. Tänker i stort sett dagligen på hur annolrunda livet kunde ha varit (skulle jag ha behållit då, hade jag förstås troligen inte haft den familj jag har idag, osv, allt är ju spekulation - på ett sätt är jag ju ändå glad att det blev som det blev, så att jag kunde få den familj jag har idag istället.)

    Kan ändå tycka att aborter ibland sker alldeles för snabbt, man borde ibland få tid att hinna tänka vöer sitt beslut lite längre, och inte gå på den första impulsen. (sen känner jag nog till sådana som fått vänta alldeles för länge på abort också).

    Det kommer att vara jobbigt nu, och säkert en ganska lång tid framöver också. Men du kommer att komma vidare. På ett annat eller annat sätt. Det lovar jag dej. Antingen genom acceptans, eller också genom att ni kanske ändå får till en liten en till familjen ... 

    Abort är en svår sak, och ett svårt beslut. 

  • Marte

    Tack snälla du. Först betyder det massor att du ens brydde dig om att svara och att du dessutom inte svarade en massa om att jag får skylla mig själv som gjorde det. Tack. Du verkar förstå, varit med om något liknande, kanske dock inte med samma stress av ålder som jag känner. Jag vill bara blöda klart nu, få igång cyklerna och göra en ny bebis. Även om den som blev borttagen aldrig kommer tillbaka. En ny graviditet skulle helt klart göra detta enklare, jag hade ju i tankarna börjat fundera på allt kring den lilla, var glad inombords. Detta är så jobbigt. Tack igen för din omtanke!!

  • Rosenblad

    Usch börja gråta av ditt inlägg.. Beklagar verkligen att det blev som det blev. Har inga tips att ge men du och din man kommer nog på den bästa lösningen och kanske en ny bebis. :(

  • Anonym (Tjejen)

    Men du, blev du gravid av misstag till och med så kan du säkert bli gravid igen. Synd att din man vill vänta för man är extra fertil efter en abort...

    Jag förstår dina känslor. Jag var 20 när jag blev gravid av misstag och alla var så mot mig. De frågade inte om jag ville göra abort utan tog det som självklart. Så jag gjorde den utan känslor som du och mår fortfarande dåligt av det trots att jag fått barn efter det och är snart i din ålder. Jag har tom gjort fler aborter för har kopplat bort känslorna kring det och blivit mindre mig själv iom det. Jag tror det är jättebra att du släpper fram allt nu och gråter.

  • Cykeltjejen

    Hej!

    Tråkigt att det blev som det blev. Massa styrkekramar. Kanske det inte är en tröst, men även om det var en tragisk sak som hände så kanske detta kan göra dig och din man starkare tillsammans nu. Nu när ni varit helt öppna med varandra så kanske ni kommer närmare?. Sörj, det har du rätt till, kanske gå och prata med en psykolog några gånger? Sen kan du ta nya tag och börja om igen! Du verkar vara en stark människa. Kramar

Svar på tråden Gråter, allt blev fel, längtar ju...