• Äldre 5 Apr 15:15
    7366 visningar
    8 svar
    8
    7366

    11 månader och kan ej krypa eller stå/resa sig upp

    Min lilla tjej är 11 månader och kan som rubriken lyder varken krypa eller stå. Hon ålar sig bakåt, men kan inte ta sig framåt och kan inte sätta sig upp själv. När hon sitter har hon heller ingen kontroll utan ramlar bakåt när hon blir trött. Jag har 2 lite äldre barn och jag upplevde att dom var "sena". Dom kröp vid hennes ålder och reste sig mot möbler. Dom gick båda vid 14 månader. Fler som har erfarenhet av så här pass sent utvecklade barn? Hon "springer" runt i sin gåstol fortfarande, om det vore något större "fel" tänker jag att hon inte borde kunna röra sig i den heller? Vi har fått en tid till barnmedicin.  Jag upplever det som att hon blir frustrerad av att hon hela tiden fastnar i olika hörn och inte kan ta sig vidare framåt. Hon är väldigt gnällig/missnöjd.

  • Svar på tråden 11 månader och kan ej krypa eller stå/resa sig upp
  • Äldre 5 Apr 18:32
    #1

    Vår dotter lärde sig att ställa sig och hålla i kanter vid 11 månader. Hon ålade aldrig framåt. Bara bakåt ;). Vid 11 månader lärde hon sig också att hoppa framåt på rumpan. Vid 14 månader gick hon.

    Der kommer alldeles säkert! Pratar hon något?
    Vår dotter har varit tidig med språket men grovmotoriken har varit lite sen. Hon har suttit stilla och pratat istället :).

  • Äldre 5 Apr 18:40
    #2

    Mina kröp aldrig så mycket.

    Dottern började gå vid 12 mån & sonen vid 14 mån.

    Dem är som vilka barn som helst. ( 9 & 12 år idag)

    Alla barn utvecklas olika fort, så försök inte stressa upp dig.

  • Anonym (-)
    Äldre 5 Apr 18:43
    #3

    Min son ålade visserligen, men han kunde inte ställa sig upp själv, inte heller sätta sig från liggande läge.

    Han lärde sig gå när han var ett år och några veckor, och en vecka efter det så sprang han.

    Därefter lärde han sig krypa.

  • Anonym (Leila­)
    Äldre 5 Apr 18:53
    #4

    Min dotter hasade på rumpan strax efter 10 mån, kröp vid 12 mån, drog sig upp och gick efter möbler vid 12-13 månader, tog något enstaka steg vid 15 mån och gick vid 17-18 mån. Satt dock stadigt vid 7 mån. Är 3,5 år och helt normal idag.

    En kompis barn var sen med att sitta stadigt, det räckte med några besök hos sjukgymnast och barnet kom ikapp och har idag inga svårigheter.

    En bekants barn var sen med att stå och gå, det handlade om en låsning i nacken som kunde åtgärdas och även det barnet kom ikapp.

    Jag har också via en vän hört om ett barn som var sen grovmotoriskt där det berodde på synen, problemet åtgärdades med glasögon.

    Det är säkert inget men bra att ni fått tid till barnmedicin ifallatt hon behöver hjälp med något.

    Lycka till!

  • Anonym (Ft)
    Äldre 5 Apr 19:43
    #5

    Det är säkert ingen fara, det kan ju skilja sig åt. Men skönt att få koll hos barnläkare. Men generellt, som fysioterapeut vill jag bara säga: skippa gåstolen! Barn som sitter för mycket i gåstol förhindras sitt naturliga utvecklingsmönster och riskerar att bli för svaga i sin bålmuskukatur jänfört med i benen. Jag rekommenderar inte barn som inte lärt sig sitta och ännu hellre stå än att sitta/åka/gå i gåstol.

  • Anonym (-)
    Äldre 5 Apr 22:52
    #6
    -1
    Anonym (Ft) skrev 2016-04-05 19:43:29 följande:

    Det är säkert ingen fara, det kan ju skilja sig åt. Men skönt att få koll hos barnläkare. Men generellt, som fysioterapeut vill jag bara säga: skippa gåstolen! Barn som sitter för mycket i gåstol förhindras sitt naturliga utvecklingsmönster och riskerar att bli för svaga i sin bålmuskukatur jänfört med i benen. Jag rekommenderar inte barn som inte lärt sig sitta och ännu hellre stå än att sitta/åka/gå i gåstol.


    Gåstol, Bumbo och allt liknande är djävulens påfund. Det säger sig själv att ett barn som inte kan gå själv, inte ska sättas i en stol där hen "luras" att kunna gå. Detsamma gäller bumbon; kan ungen inte sitta själv, så sätt inte ungen i en bumbostol, i tron om att hen kan sitta själv.
    Sedan har jag också läst allt blahablaha om bumbostolarna. Men som tur är har jag en egen hjärna och ett sunt förnuft, så jag köper inte vilket skit(SÄLJ)argument som helst.
  • Äldre 5 Apr 22:53
    #7

    Kan hon stå upp i gåstolen, där hon ändå har lite stöd?

    Vi använder gåstol, men innan de får springa omkring får de bli stabila att stå i den utan hjulen på. Mina två flickor har lärt sig gå vid 10,5-11 månader. De reste sig upp på knä på 8-månadersdagen. De som använt gåstolen mycket i babygruppen har verkat gå senare för de har inte behövt träna.

    Sedan måste inte barn krypa, jag gick på alla fyra och böjer än idag som vuxen ogärna på knäna.

    Hur det blir med Lilleman återstår att se, han är robustare och senare än de andra samt har bott mycket i bärselen vid transport och när han haft svårt att somna, vilket jag är rädd har missgynnat honom. Vi har inte heller varit lika mycket på ö f så han kunnat ligga på golvet och träna medan jag ändå inte haft något bättre för mig.

  • Anonym (Thesa­me)
    Äldre 28 Jul 13:52
    #8
    Lindis77 skrev 2016-04-05 15:15:32 följande:

    Min lilla tjej är 11 månader och kan som rubriken lyder varken krypa eller stå. Hon ålar sig bakåt, men kan inte ta sig framåt och kan inte sätta sig upp själv. När hon sitter har hon heller ingen kontroll utan ramlar bakåt när hon blir trött. Jag har 2 lite äldre barn och jag upplevde att dom var "sena". Dom kröp vid hennes ålder och reste sig mot möbler. Dom gick båda vid 14 månader. Fler som har erfarenhet av så här pass sent utvecklade barn? Hon "springer" runt i sin gåstol fortfarande, om det vore något större "fel" tänker jag att hon inte borde kunna röra sig i den heller? Vi har fått en tid till barnmedicin.  Jag upplever det som att hon blir frustrerad av att hon hela tiden fastnar i olika hörn och inte kan ta sig vidare framåt. Hon är väldigt gnällig/missnöjd.


    Får man fråga hur det gått? Hur är det idag? Har lite samma här med min dotter.
Svar på tråden 11 månader och kan ej krypa eller stå/resa sig upp