• Annika­123
    Äldre 28 Feb 12:22
    26570 visningar
    26 svar
    26
    26570

    Äter era sambor zinktabletter? Problem!

    "försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick" www.niomanader.se/content.asp

    Vi tänkte testa detta, så jag kilade iväg till Apoteket idag. Folsyra var inget problem att hitta, men de hade endast zinkkapslar på recept. Tjejen i kassan sa att det är för att det är så starkt. Även de som får på recept brukar bara ta tabletten varannan dag. Vågar man köpa zinktabletter på hälsokosten i stället? Risk för att det blir för starkt?

  • Svar på tråden Äter era sambor zinktabletter? Problem!
  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 12:30
    #1

    räcker det med det zink som är normalt dagsintag för män (9 mg/dag enl. Apoteket)? Eller tar de extra zink?

  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 12:50
    #3

    tack, ska göra det! Är ändå nyfiken på vad era sambor äter för zinktabletter?

  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 21:59
    #8

    OzGirl, det låter bra! Antar att det endast är dagsbehovet av zink (9 mg) i de tabletterna, eller?

    Pitufita, gärna tack!

  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 22:35
    #10

    Cilota, tack för svaret! Vet du hur mkt zink det är i dem? Jag har inte riktigt förstått om de ska ha förhöjd dos zink eller om det räcker med rekommenderad daglig dos?

  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 22:47
    #11

    Såg nu att Mitt val Sport innehåller förhöjd dos av zink, det borde väl nästan räcka?

  • Annika­123
    Äldre 1 Mar 09:30
    #16

    Mitt val sport verkar bra, min sambo sportar väldigt mycket. Om de tabletterna står det

    "Förhöjda doser av /.../ zink har tillsatts för att tillgodose den tränande kroppens ökade behov"

    Hmm..kan det innebära att han behöver ännu mer zink än i de tabletterna så att det också "räcker" till de små simmarna?

  • Annika­123
    Äldre 1 Mar 15:10
    #19

    Pratade precis med en tjej på hälsokostaffären. Tränar man mycket så svettas man ut en hel del zink, därför ska man ta mer om man sportar. På hälsosten hade de 30 mg och 50 mg. Är nog bättre för min sambo verkar det som.

Svar på tråden Äter era sambor zinktabletter? Problem!