• KaosArt

    IVF-start slutet på april/början på maj

    Hej! 


    Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.


    Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.


    Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?


    Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?


    Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

  • Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • ivfbullen

    Hej,

    Jag har redan startat IVF och är inne på mitt 3:e försök. Har både gjort den korta och den långa versionen.
    Just nu är jag på ruvardag 1 då vi fick tillbaka en liten fryst eskimå igår.
    Följer gärna dig på din resa även om jag inte är helt helt ny. Men vem vet, vi kanske lyckas bli gravida samtidigt?


  • KaosArt

    Hej ivfbullen!

    Kul att du svarade, har sett att det finns några trådar men de flesta verkar redan vara igång och mitt i behandlingen , så därför ja startade en nu. Hoppas någon fler hoppar på :)

    Läste lite på,din blogg, beklagar ditt ma, hoppas den lille klarar sig denna gång. Spännande att vara framme vid ruvningen. Hämtade mina läkemedel igår så nu är jag redo! Men som sagt ca2,5 veckor tills jag får börja.

  • ivfbullen

    Tack för ditt beklagande! Ja det var tufft. Min lilla ängel, helt enkelt born into heaven <3
    Men nu får vi hoppas på att denna är lite mer envis och väljer att stanna :)

    Ja jag hoppas fler hoppar på här!
    Ett tips när det gäller läkemedeln! Det går ju på högkostnadsskyddet. Försök att hålla koll på när din period började så att du kan ta ut allting innan det har gått 1 år.
    Jag fick betala om allt igen eftersom de hade räknat mitt högkostnadsskydd från den gången jag fick en ynklig recept mot en hosta för 200kr. Irriterande att jag inte tänkte på det, hade då tagit ut allt jag hade innan en ny period startade.
    Men nu hoppas vi på att dessa läkemedel du har tagit ut är de enda du kommer att behöva <3


  • finee

    Hej på er!

    Kul med en ny tråd för IVF:are i maj!

    KaosArt - det kunde ha varit jag som har skrivit trådstarten! Ska förmodligen också börja IVF v 17, eller 18 beroende på kort eller långt protokoll, vi är också oförklarligt barnlösa, det är första IVF:en, vi ska göra den på IVF-kliniken i Falun och vi ska nog också vara med i den där intralipid-studien. Nästa vecka ska vi dit på ett möte och diskutera igenom allt. Känns nervöst. Och hoppfullt - äntligen en ärlig chans att kunna få bli gravid. Samtidigt är jag livrädd att det här heller inte ska funka.

    Låter tufft Ivfbullen med ett MA. Håller tummarna att den här omgången går bättre. Är det en blastocyt eller 2/3-dagars du ruvar på? När har du testdag?

    Hur gamla är ni? Jag är 28, fyller 29 och vi har försökt i ett par år.

    Kramar och ha en trevlig fredagskväll.

  • finee

    Såg nu på era presentationer att ni är 28 och 29 år. Så vi är helt jämnåriga :) I ibf-sammanhang känns det ju kanon att vara under 30, med tanke på att det kanske är lite högre chans :)

  • ivfbullen

    Ja det faktiskt bra att vara under 30 år, även i det här sammanhanget Fyller 30 senare i år men är redan nojig över det haha!

    finee - Tack för att du håller tummarna! Det är blastocyst jag ruvar på. Har än så länge bara haft blastocyster. Vi kör med ICSI pga manlig faktor, har 13 miljoner spermier istället för 30 miljoner. Det värsta är att vi vet att de andra finns där men vid utlösning så verkar de hamna i urinblåsan istället. Sånt här kan faktiskt drabba enstaka män. Det som irriterar mig är att istället för att de ger honom medicin (har läst om att det finns medicin för det som de lätt kan skriva ut) så skickar de oss till IVF istället. Tyvärr så bryr sig vården mer om att felsöka oss kvinnor och när det ligger hos mannen så lägger de inte så mycket vikt på att lösa det. Alla tester på mig har visat att jag är extrem fertil. Hade över 10 mogna äggblåsor utan stimulering. Så om vi bara kunde få någon läkare att skriva ut medicin till honom så hade vi kunnat få barn naturligt. Det ska vi satsa på när det är dags för syskonförsök.
    Har testdag den 20/4. Känns som en evighet!!!
    Dagarna går såååå långsamt!
    Ska försöka att inte tjuvtesta denna gång men vet inte riktigt om det kommer att gå. Är lite av en kontrollfreak och vill alltid ha koll på läget. Men nu, har inte koll på någonting om det som sker i magen. Hoppas eskimån har börjat att boa in sig <3


  • KaosArt
    finee skrev 2016-04-08 19:30:54 följande:

    Hej på er!

    Kul med en ny tråd för IVF:are i maj!

    KaosArt - det kunde ha varit jag som har skrivit trådstarten! Ska förmodligen också börja IVF v 17, eller 18 beroende på kort eller långt protokoll, vi är också oförklarligt barnlösa, det är första IVF:en, vi ska göra den på IVF-kliniken i Falun och vi ska nog också vara med i den där intralipid-studien. Nästa vecka ska vi dit på ett möte och diskutera igenom allt. Känns nervöst. Och hoppfullt - äntligen en ärlig chans att kunna få bli gravid. Samtidigt är jag livrädd att det här heller inte ska funka.

    Låter tufft Ivfbullen med ett MA. Håller tummarna att den här omgången går bättre. Är det en blastocyt eller 2/3-dagars du ruvar på? När har du testdag?

    Hur gamla är ni? Jag är 28, fyller 29 och vi har försökt i ett par år.

    Kramar och ha en trevlig fredagskväll.


    Hej!

    Vad kul att du skrev :) extra kul att det är så lika för oss. Eller ja kul och kul, kul för oss är det väl inte, men kul att fälla varandra.

    Fick super bra bemötande i Falun, alla var jätte trevliga och omhändertagande. Man kände sig verkligen välkommen så det kommer nog att gå bra :) jag frågade lite om långt/kort protokoll, de sa då att de nästan alltid använder kort om det inte är någon speciell omständighet typ endometrios.

    Ja nu känns det som att vi äntligen ska få en riktig chans till graviditet, men samtidigt om "sista steget", och rädslan för att det inte ska fungera kryper på. Men jag ska försöka fokusera på det positiva än så länge så får vi ta det sen om vi nu kommer dit.

    Vart i sverige bor ni? Ja som du såg så är jag 28 fyller också 29 i år :)

    Kram
  • KaosArt
    ivfbullen skrev 2016-04-08 15:14:36 följande:

    Tack för ditt beklagande! Ja det var tufft. Min lilla ängel, helt enkelt born into heaven <3

    Men nu får vi hoppas på att denna är lite mer envis och väljer att stanna :)

    Ja jag hoppas fler hoppar på här!

    Ett tips när det gäller läkemedeln! Det går ju på högkostnadsskyddet. Försök att hålla koll på när din period började så att du kan ta ut allting innan det har gått 1 år.

    Jag fick betala om allt igen eftersom de hade räknat mitt högkostnadsskydd från den gången jag fick en ynklig recept mot en hosta för 200kr. Irriterande att jag inte tänkte på det, hade då tagit ut allt jag hade innan en ny period startade.

    Men nu hoppas vi på att dessa läkemedel du har tagit ut är de enda du kommer att behöva <3


    Ja verkligen, håller mina tummar för dig och den lille! :)

    Vilket bra tips! Det hade jag inte ens tänkt på, det måste jag kolla upp. Ja om jag behöver de vill säga ;)

    Otåligt att vänta på testdag ;) hehe

    Läste ditt inlägg ovan om att "orsaken" beror på din man, låter så himla knas att läkarna inte vill årgärda det då det verkar mycket enklare än att genomgå ivf. Men ja som du skrev så inriktar sig vården mest på oss kvinnor. Dumt.
  • finee

    Ivfbullen - vad tråkigt att de inte kan medicinera din man istället. Vad har de gett för förklaring till det, vad är motiveringen liksom? Vad bra i alla fall att din fertilitet är i topp! Mätte de AMH-värde på någon av er? Det gjorde de på mig, och det var en bit över 3, vilket ska vara bra. Det enda felet de hittade på oss var att jag hade för högt prolaktin. Det kan ge utebliven ÄL = kan inte bli med barn. Dock så hade jag regelbunden mens och ÄL trots högt prolaktin, så de vill ändå göra IVF. Har fått medicinera ned prolaktinet bara, enligt vissa kan det eventuellt påverka embryots förmåga att fästa.

    Haha, förstår att det känns långt till testdag 20/4... Denna eviga väntan hela tiden. Typ det barnlöshet går ut på känns det som....

    KaostArt - ja, vi har mycket lika, verkar det som, "kul" som du säger :) Har också fått bra bemötande i Falun. Vi gjorde även utredningen där, och det flöt på bra. Känns jätteskönt att höra att de resonerar att man testar korta protokollet som standard om det inte finns något som talar direkt emot det. Jag hoppas naturligtvis på korta protokollet eftersom man slipper nedreglerigen och att det tar kortare tid. Om de föreslog dig korta KaosArt, så borde de föreslå mig korta också eftersom vi är i samma ålder och är oförklarligt barnlösa båda två (="på pappret" samma förutsättningar). Vi bor här i Dalarna! Var bor ni i landet?

    Visst är man orolig för vad som händer om inte detta funkar. Men man får försöka ta det då. Tror det kommer att kännas tyngre för varje IVF-försök. Men inom de första 5-6 försöken så är det lika stor chans att lyckas. Så det är väl först efter man kommit upp i de siffrorna som det börjar se riktigt mörkt ut.

    Ska bli så spännande att följa er!

  • ivfbullen

    De har inte ens gett en motivering utan de har bara ignorerat det faktum. Jag har sagt till flera gånger och får bara till svar att det är IVF vi ska göra. Men jag tänker inte ge mig! Vi kommer att söka olika läkare tills någon lyssnar på oss. Har läst en hel del om det på nätet och det finns många som har fått tjata sig till medicin och då har det funkat.
    Läste om en annan som till och med endast hade 5 spermier när de tittade. Efter akupunktur, självbekostad laserbehandling och naturmediciner så ökade produktionen till 3 miljoner. Men detta fick det paret kämpa med själva...
    Det är ibland läskigt hur de diskreminerar manliga problem....

    Nej de mätte faktiskt inte AMH-värde på oss. De tog bara vanliga blodprover på oss tror jag det var. Vad skönt att du får medicin för det med hög prolaktin. Jag har en hemsk oregelbunden menscykel men som har blivit något bättre med tiden. Men ibland kunde den få för sig att hoppa över en månad och puffs komma när man just var ute på semester

    Bläää, jaaa jag tittar på kalendern hela tiden. Tiden går såååå långsamt just nu. 


Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj