• Äldre 7 Apr 16:55
    2863 visningar
    6 svar
    6
    2863

    Hur hanterar man att barnen vill flytta hem till Sverige efter utlandsflytt?

    Jag och min femårige son har precis flyttat till USA, men sonen säger rätt ofta att han vill flytta tillbaka till Sverige.

    Jag skulle vilja ha tips om hur jag ska hantera detta? vad har ni gjort i samma sits?

    Att flytta hem är inte aktuellt, och jag hoppas att han ska komma till ro i höst när han börjar förskoleklass här och får fler vänner.

  • Svar på tråden Hur hanterar man att barnen vill flytta hem till Sverige efter utlandsflytt?
  • Nenne6­66
    Äldre 7 Apr 17:04
    #1
    Freijah skrev 2016-04-07 16:55:55 följande:

    Jag och min femårige son har precis flyttat till USA, men sonen säger rätt ofta att han vill flytta tillbaka till Sverige.

    Jag skulle vilja ha tips om hur jag ska hantera detta? vad har ni gjort i samma sits?

    Att flytta hem är inte aktuellt, och jag hoppas att han ska komma till ro i höst när han börjar förskoleklass här och får fler vänner.


    Han har hemlängtan, det har man ju som både gammal och ung. Kommer ni hem och hälsar på Sverige nåt framöver? Svara honom isf med att: -'jag förstår, jag längtar också efter Sverige men vi ska ju dit snart, det ska bli kul å träffa familj och vänner. Men nu passar vi på att njuta av att vara här -typ'.
  • Äldre 8 Apr 00:25
    #2
    Nenne666 skrev 2016-04-07 17:04:50 följande:

    Han har hemlängtan, det har man ju som både gammal och ung. Kommer ni hem och hälsar på Sverige nåt framöver? Svara honom isf med att: -'jag förstår, jag längtar också efter Sverige men vi ska ju dit snart, det ska bli kul å träffa familj och vänner. Men nu passar vi på att njuta av att vara här -typ'.


    Vi har tyvärr inte någon resa inplanerad eftersom vi dels håler på att leta hus, och dels väntar tillökning i december.

    Säger till honom att självklart kommer vi åka hem och hälsa på, men att just nu får vi vara här och komma tillrätta och lära känna nya kompisar.
  • Äldre 8 Apr 02:14
    #3

    Visa att du förstår och att det inte är konstigt att han känner så. Säg att alla som flyttar utomlands säkert känner så i början för att allt är nytt och ovant osv. Sedan kan ni prata om vad som är bra med att flytta (man lär sig ett nytt språk, utökar sin vänkrets, får lära sig och uppleva sådant som man kanske aldrig skulle fått annars, osv).

    När det känns som värst kanske det kan hjälpa att Skypea med de där hemma eller göra något som påminner om Sverige (titta på kort, prata minnen, osv) och sedan förklara att ni en dag kommer att sitta och prata precis likadant om USA. Att göra roliga aktiviteter och flrsöka träffa andra barn så snabbt som möjligt tror jag är jättebra också. Se om det finns några mamma - barngrupper runt om där ni bor (titta t ex på meetup.com).

    Vi har flyttat mellan Frankrike och USA med barn, och visst är det tufft i början, men absolut värt de när man tänker på alla fördelar.

  • Äldre 8 Apr 02:14
    #4

    Visa att du förstår och att det inte är konstigt att han känner så. Säg att alla som flyttar utomlands säkert känner så i början för att allt är nytt och ovant osv. Sedan kan ni prata om vad som är bra med att flytta (man lär sig ett nytt språk, utökar sin vänkrets, får lära sig och uppleva sådant som man kanske aldrig skulle fått annars, osv).

    När det känns som värst kanske det kan hjälpa att Skypea med de där hemma eller göra något som påminner om Sverige (titta på kort, prata minnen, osv) och sedan förklara att ni en dag kommer att sitta och prata precis likadant om USA. Att göra roliga aktiviteter och flrsöka träffa andra barn så snabbt som möjligt tror jag är jättebra också. Se om det finns några mamma - barngrupper runt om där ni bor (titta t ex på meetup.com).

    Vi har flyttat mellan Frankrike och USA med barn, och visst är det tufft i början, men absolut värt de när man tänker på alla fördelar.

  • Äldre 9 Apr 01:52
    #5

    antingen skiter man i det barnet säger/känner och hoppas det går över eller så flyttar man hem. Förstår inte riktigt frågan Flört

  • Äldre 17 May 22:28
    #6

    Hej, jag o min familj flyttade från Stockholm till London för 18 månader sen. Vår son, som var 4 när vi flyttade brukade säga att han ville hem till Stockholm nästan varje gång han blev ledsen, o de höll på i flera månader. Jag brukade bara sitta med honom o låta honom va ledsen o prata om vad han saknade i Stockholm, jag försökte sällan argumentera varför vi flyttade eller varför allt var så bra här i London. De kändes inte som han skulle kunna ta in det ändå i det läget. Men tillslut så gick det över, o nu säger han nästan aldrig att han vill flytta "hem" till Stockholm! Så med tiden så blir det bättre, men oj vad man frågasättet sitt val konstant när man får det påmint så starkt hela tiden. De e jätte tufft, men kommer bli lättare ju mer tiden går!

    Tänk så här; hur känner ni om ni väljer o flytta tillbaka till Sverige o han böjar fråga om o flytta tillbaka till US! Det är ditt/ert val för familjen, inte barnets. Ge honom en kram o låt honom va ledsen en stund så känns det bättre sen! Lycka till!

Svar på tråden Hur hanterar man att barnen vill flytta hem till Sverige efter utlandsflytt?