• Anonym (storm­orsan)
    Äldre 7 Apr 16:56
    1917 visningar
    5 svar
    5
    1917

    Familjehem, räcker det med en aktiv förälder?

    I min familj, föräldrar, mor och farföräldrar har det varigt naturligt att ha fosterbarn,sommarbarn och krigsbarn.
    Min man har inte den uppfattningen utan tycker nog snarare att han betalar skatt och tar hand om sina egna ungar, det får räcka.
    Känner jag min man rätt så skulle han givetvis behandla och stötta extra barn eller ungdomar som de individer de är.

    Om vi väljer att ta emot ett extra barn i familjen, räcker det att ha en vuxen som sköter alla kontakter med skola, föräldrar myndighet mm?

  • Svar på tråden Familjehem, räcker det med en aktiv förälder?
  • Äldre 7 Apr 17:06
    #1

    Yes, det räcker. Alla familjehem jag har bott i (vilket ändå är 13 st) så har det endast varit mamman som har varit aktiv. Så det borde nog vara så, om det inte helt plötsligt har dykt upp någon ny regel Solig

  • Anonym (storm­orsan) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 18:19
    #2

    Tack för svar.
    Beklagar att du behövde flytta runt så mycket.

  • Äldre 7 Apr 19:49
    #3

    Det kanske räcker, men det är inte så bra att ha ett barn i hemmet när ena föräldren INTE vill det... det kommer det stackars barnet att märka.

  • Anonym (Nja)
    Äldre 22 Apr 16:46
    #4

    Om din man är emot att ha placerade barn/ ungdomar så kommer ni sannolikt inte klara utredningen. Även om du sköter alla kontakter så ska ju barnet vara och behandlas som en familjemedlem under placeringen. Och om han är negativt inställd till det så är det knappast bra för barnet. De har ju ofta med en del i bagaget och kan kräva en hel del tålamod av familjemedlemmarna. Och det gäller ju din man också. Tänk igenom det noga och resonera er fram till om han är villig att ta att det kan bli jobbigt framförallt i början. Som en del av ett ställföreträdande föräldrar par kan han ju inte bara skjuta bort barnet.

  • Anonym (l)
    Äldre 22 Apr 18:18
    #5
    matt skrev 2016-04-07 17:06:56 följande:

    Yes, det räcker. Alla familjehem jag har bott i (vilket ändå är 13 st) så har det endast varit mamman som har varit aktiv. Så det borde nog vara så, om det inte helt plötsligt har dykt upp någon ny regel Solig


    varför fick du flytta så mycket? var du ett problembarn eller var det familjerna som inte var stabila? uppriktigt nyfiken eftersom jag funderar på att bli familjehem.
Svar på tråden Familjehem, räcker det med en aktiv förälder?