• humlan1979

    Vilken klink i Riga

    Vi funderar på äggdonation i Riga. 
    Vad har ni för erfarenheter från AVA Clinic och IVF Riga?
    Jag har försökt kolla gamla trådar här men hänger inte helt med i alla svängar om nya och gamla AVA osv. Det är så svårt att välja...

  • Svar på tråden Vilken klink i Riga
  • Mooki

    Hej!

    Vi är många i tråden Vi som planerar äggdonation 2016 som gjort/gör ÄD i Riga.

    IVF Riga och AVA Riga verkar jobba väldigt lika vad gäller upplägg, medicinering osv. Men de som valt AVA Riga (gamla kliniken) verkar nöjdare. Jag valde IVF Riga. Det jag inte är nöjd med är kommunikationen med kliniken: sena och mycket ofullständiga svar, hör inte av sig när de lovat osv. Vården på plats är dock bra, fräscha lokaler och trevlig personal.

    Har du specifika frågor är det bara att ställa dem. Lycka till!

  • ronon

    Hej humlan. Jag har varit på båda klinikerna och de är mycket likheter mellan dem. Jag håller helt med i Mookis svar här ovan ang. IVF Riga. Ställde man flera frågor i samma mail fick man inte alltid svar på allt, utan kändes det som om det bara skyndade sig att svara för att svara snabbt utan att egentligen läsa igenom ordentligt. Jag försökte lösa det så om jag hade flera frågor att jag numrerade dem, radade upp dem tydligt. Har jag tre frågor vill jag ha tre svar. Vi gjorde fyra försök på IVF Riga under förra året. Tyvärr lyckades vi inte än så nu har vi bytt till AVA. Jag var där förra veckan och fick ett bra intryck även av dem. Nu färgas ju säkert mina känslor för klinikerna av om vi lyckas denna gången eller inte, men hittillls känns AVA lite bättre. Men, för att sammanfatta min roman - klinikerna är väldigt lika ang. väntetider, behandligsupplägg, medicinering, priser, lokaler och bemötande. Lycka till vad du än väljer!

  • Maran73

    Hej!

    Nu har säkert TS redan valt klinik, men tänkte för de som läser lite äldre trådar (som man ju gärna gör när man letar info) göra ett inlägg och säga att även jag har samma erfarenhet av IVF Riga. Missat en hel del viktig info och hör ibland inte av sig när de lovar. Mycket störande att kolla mejlen en gång i halvtimmen helt i onödan... Vi har nu bytt till AVA Riga istället inför ÄD. Än så länge inga klagomål men har precis startat processen så...

  • UndrandeSökare

    Om jag fattat det rätt så fanns det en kvinnlig läkare på AvaRiga förut, men hon tog sina koordinatorer och bytte till (eller startade upp?) IvfRiga istället.

    Så gamla Ava skulle kunna vara när hon var hos AvRiga.

    Av de trådar jag läst verkar flest vara nöjda med nya AvaRiga (de har en manlig läkare där nu). Det finns dock fler kliniker i Riga än bara dessa två.

    Lycka till i valet av klinik !

  • Anemon

    Instämmer med ovan!
    Har också gått på IvF Riga och det som brister är kommunikationen. De svarar inte i tid och koordinatorn skyller på att de inte fått mailen. Det har hänt vid två behandlingar vilket känns helt oacceptabelt! Vid vår pågående behandling räknade de fel på tiden för Progesterone behandling i förhållande till ERA test där jag i upprepade mail ifrågasatte och till slut fick ett telefonsamtal med läkare där hon justerade... jag hade rätt! Det hör skedde med bara några timmar till godo i förhållande till planerad ÅF vilket var enormt stressande. På plats däremot är de väldigt trevliga men jag upplever kliniken som väldigt stressad även på plats.
    Om vi inte lyckas nu och gör fler behandlingar byter vi klinik.

  • Maran73
    Anemon skrev 2017-02-27 10:25:09 följande:

    Instämmer med ovan!

    Har också gått på IvF Riga och det som brister är kommunikationen. De svarar inte i tid och koordinatorn skyller på att de inte fått mailen. Det har hänt vid två behandlingar vilket känns helt oacceptabelt! Vid vår pågående behandling räknade de fel på tiden för Progesterone behandling i förhållande till ERA test där jag i upprepade mail ifrågasatte och till slut fick ett telefonsamtal med läkare där hon justerade... jag hade rätt! Det hör skedde med bara några timmar till godo i förhållande till planerad ÅF vilket var enormt stressande. På plats däremot är de väldigt trevliga men jag upplever kliniken som väldigt stressad även på plats.

    Om vi inte lyckas nu och gör fler behandlingar byter vi klinik.


    Suck, mycket irriterande och dessutom saker som kan göra behandlingen mindre framgångsrik! Inte ok... Jag fick själv lista ut att det behövdes en separat injektionspenna till mitt läkemedel, ta reda på rekommenderad dos av Synarela och fråga om det var den jag skulle ta, fått reda på ett gäng viktiga saker på t ex FL som de aldrig informerat om (t ex att använda kondom under stimuleringen pga risk för flerbörd om äggen släpper för tidigt) osv osv. Dessutom underlät de att nämna att min mans spermaprov var dåligt gällande en viss faktor (morfologi), det fick vi ta reda på själva och fick till svar att "jaa joo det resultatet är lägre än normalt men vi gör ju ICSI så det gör inget!" Ok, kan ju vara fördelaktigt att informera oss om både avvikande resultat OCH att ni tänker göra ICSI.... Så nej, informationsmässigt suger de skulle jag vilja säga. Men, det finns kanske de som fått bra info, och att vi haft otur? Tycker också att de är bra "på plats", dock stressade som du säger. Hoppas själv att AVA är bättre. Lycka till till er och att ni slipper fler behandlingar!
Svar på tråden Vilken klink i Riga