• anonymbeslutsångest

    Fruktansvärd beslutsångest

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid och velar som bara den om huruvida jag ska göra, abort eller behålla? Hjärtat säger behålla men förnuftet säger abort! Jag är egentligen emot abort, jag tycker att det är bra att möjligheten finns men har alltid känt att jag personligen inte skulle klara av att göra det. Nu till min situation..

    Jag är 26 år och har tre barn varav två stycken med en man och ett barn med en annan man. Jag blev gravid med mitt första barn väldigt ung och har aldrig ångrat mitt val att bli mamma, känner att det är mitt kall här i livet och jag har verkligen växt så mycket som människa genom att bli mamma. Kort därefter skaffade jag och pappan barn nummer två men efter några år kände båda två att vi hade växt ifrån varandra. Vi valde att separera och sedan dess har vi hållt relationen på en vänskaplig nivå och varannan vecka livet har funkat bra sen dag 1.

    Efter ett tag som singel träffade jag min drömprins. Vi hade det jätte bra och jag väntade 8 månader innan han fick träffa barnen för jag kände att jag ville vara säker på att han var den rätta innan jag drog in barnen i våran relation. När jag väl introducerade honom för barnen så gick det väldigt bra och efter ett tag som en familj valde vi att skaffa ett gemensamt barn eftersom längtan var stor från oss båda. Vi tänkte att det där barnet skulle knyta ihop säcken och vara den sista pusselbiten i våran lilla familj. För att snabbspola så när vårat gemensamma barn var 1 år kom jag på honom med att vara otrogen mot mig. Jag tog han på bar gärning i vårat hem (när han dessutom hade vårat barn sovandes hemma) det här fick hela min värd att rasa såklart! Kände mig så jävla dum. Hur kunde jag vara så jävla naiv och blåögd och missa vad som pågick bakom min rygg? Kvar stod jag i valet och kvalet att lämna eller att stanna kvar med vetskapen om vad han hade gjort. Valet var inte lätt men valde att lämna och har idag efter mycket blod, svett och tårar byggt upp mitt liv och mig själv igen och har mina tre barn varannan vecka.

    Idag bor jag med en underbar man som inte har några egna barn men som har en dröm om att bli pappa. Vi har varit tillsammans i 6 månader och förra veckan upptäckte jag att jag är gravid trots p-piller. Vi har diskuterat frågan och ingen av oss vet varken ut eller in. Han säger att han stöttar mig i vad jag än väljer och att han väldigt gärna vill ha barn med mig men att han förstår om jag väljer att göra abort med tanke på min historik och att vi inte har varit tillsammans så läge. Jag ska inte sticka under stolen med att jag är otroligt rädd för vad folk ska tycka och tänka om vi väljer att behålla. Tänk er själva, ung tjej men tre barn varav med två pappor och nu gravid med sin fjärde med en tredje man. Som sagt hjärtat säger behåll men förnuftet säger abort. Vet varken ut eller in just nu.

  • Svar på tråden Fruktansvärd beslutsångest
  • Anonym (Förstår)

    Kan bara säga att jag förstår dig, vilket svårt beslut!

    Jag har två barn sen tidigare med en pappa, träffade sedan min drömprins som har tre barn sedan tidigare. Bådas våra ex är instabila och jävlas genom barnen så vi har ingen fungerande varannan veckas-deal, bara haltande varannan helg med allt från pajkastning om att jag/min nya glömt strumpor till rena hot om misshandel eller utpressning..

    Jag blev gravid och ville behålla, min nya ville ej ha fler.. Det blev abort. Efter aborten fick jag problem med cystor och gick på många kontroller pga mens som uteblev för cystorna var så stora. På (vad som blev) sista kollen nästan exakt ett halvår efter aborten såg de inga cystor men ett litet foster. ????

    Stor ångest eftersom jag inte velat göra den första aborten och inte ville göra en till, jag behöll detta barn.

    Det har varit jobbigt stundtals, mannen är handlöst förälskad i vår lilla även om han inte ville ha fler, men jobbigt i perioder. Jag har känt att jag "tvingat på" honom ett till barn i vissa situationer.

    Nu verkar ditt dilemma vara att du är orolig pga tidigare erfarenhet, inte att mannen inte vill? Du verkar också kunna tänka dig ett till barn men är även ångestfylld av vad folk ska säga? Jag kan bara säga: JA! Alltid kommer det finnas någon som anser att kärnfamiljen med endast helsyskon är det enda rätta, du kommer få höra detta också.. Om inte face to face så bakvägen istället. Det är något förlegat som gör att folk anser sig ha rätt att ha åsikter om mammans "lössläppthet".. (finns inget sånt ord va? Haha) och det är helt och håller inriktat på att mamman skulle vara någon slags "slampa".. ursäkta.. De ser inte till att livet kan bli så, att man älskar, växer ifrån varandra...

    Men vad gör det? Ärligt? Man blir sårad, men bara för man låter andra såra en med såna dumheter. Finns väl ingen studie som visat att man är sämre mamma om man har barn med fler eller att barnen mår dåligt? Du verkar ju ha ett schysst samspel om barnen med fäderna? Toppen!!

    Jag vet inte om jag kan säga att du bör göra si eller så, jag säger bara: avvakta. Du har ett par veckor kvar till abortgränsen skulle jag tro. Du har tid att känna efter, och han med. Försök stöt och blöt båda alertnativen tillsammans.. Snart känner du vad DU/NI vill och då ska du vara tillfreds med ditt beslut, det ska inte passa alla andra runt om som kan komma ha en åsikt.

  • Anonym (Funkar?)

    Apropå förnuftet, skulle du (ni) verkligen ha råd med ett fjärde barn o lyckas fixa det praktiska?

Svar på tråden Fruktansvärd beslutsångest