• Anonym (ånger)

    abort i v.12?

    Hej. Jag är gravid i v 11+3 idag och ska antagligen boka en tid för abort. Det är egentligen ingenting jag vill göra, men samtidigt har jag 3 små till hemma och är rädd att det inte kommer gå ihop riktigt. Är otroligt rädd att jag ska ångra mig resten av livet. Både vill och inte vill.


    Undrar då hur det går till om man gör abort i denna veckan? Vet ju inte riktigt när jag får en tid heller. Jag kommer att göra detta i helsingborg. Någon som känner till hur det går till där? Omkring vecka 12-13? Är livrädd för kirurgisk-skrapning/själva sövningen egentligen och det är verkligen något jag INTE vill göra...


    Hur går det till? Vad får man för smärtlindring om man gör medicinsk och måste man skrapas? Får man stanna där? Hur ont gör det? Födde barn för 8månader sedan och sägs ju att man "klarar" det lite bättre om man nyligen fött barn...

  • Svar på tråden abort i v.12?
  • Anonym (ånger)

    Hade jag vetat att jag var gravid tidigare hade jag väl för fasen gjort abort direkt!!


    Ni som inte har något vettigt att skriva behöver heller inte kommentera för era otrevliga kommentarer är det sista jag vill läsa just nu!

  • Anonym (idiot)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-11 18:26:22 följande:

    Har man fött barn för bara 8 månader sedan så kanske man inte märkt att man är gravid eftersom kroppen ännu inte kommit i balans och mensen kan ske inte ens kommit igång.


    Även om man inte fött barn så kan det vara så men man har väl ett eget ansvar att testa sig när man vet att man kan ha blivit gravid!
  • viseversa
    Anonym (Varför?) skrev 2016-04-11 18:32:42 följande:
    Men varför ska du göra abort så sent? Kunde du inte kommit på det tidigare?
    Jaa du finns massa anledningar. Man kanske har tvekat så länge. 12 veckor går jävligt fort tro mig jag vet. Jag var såå nära att göra abort i v 12 med mitt 4de barn men avbokade 15 min innan jag skulle vara där. Varför jag väntade så länge? Jo för att jag velade fram och tillbaka pratade med kurator pratade med sambon(som ville behålla från start) vägde för och nackdelar med barn nr 4. Veckorna gick och det i rasande takt. En abort är ingen liten sak för många. och ibland tar det tid att komma fram till det rätta beslutet. Att hugga och hacka på ts gör det knappast bättre. Tror hon mår dåligt över detta redan och jag tror även hon har sina anledningar till abort. 
  • Anonym (M)

    Hej!

    Det kan säkert skilja sig åt lite mellan olika landsting/sjukhus. Men om du får en tid för abort före slutet på vecka 13 är den kirurgisk, dvs du är sövd. Om det är lång väntetid eller om du behöver tänka igenom beslutet ett tag till blir det en sk 2-stegsabort (görs från vecka 14). Den tar längre tid att genomföra. Början av aborten är medicinsk. Dvs. du får tabletter som ska göra så att graviditeten avstannar, sedan tabletter som gör att sammandragningarna börjar (detta görs på sjukhus). Förloppet kan bli ganska långdraget, men du kan få smärtlindring i form av morfin och liknande. Oftast måste man även göra ett kirurgiskt ingrepp efteråt eftersom att det oftast finns rester kvar av moderkakan.

    Jag förstår att du har det jobbigt och hoppas att du kommer fram till ett beslut som känns ok!

  • Anonym (M)

    Kan även tillägga att jag själv gjort en sen abort i vecka 16+0 eftersom fostret inte var livsdugligt. Det tog ca 12 timmar från att jag fått de första tabletterna för att driva ut fostret tills det faktiskt var ute. Men då hade jag inte fött barn tidigare. Det gjorde ganska ont från och till, men jag klarade faktiskt hela förloppet på endast alvedon. Jag hade dessutom tur, hela min moderkaka kom ut så jag slapp sövas och skrapas (men det kan du tyvärr inte räkna med).

  • viseversa
    Anonym (idiot) skrev 2016-04-11 18:43:33 följande:
    Jaaaa och sen åt hon säkert ppiller o blev gravid ändå blablabla.. så jäkla oansvarigt!

    Ja lycka till ts en abort i v 12 kommer knappast vara roligt så du kan behöva det....
    Jaha? Vad har du med att göra hur hon blev gravid? Btw så känner jag fler som blivit gravida både med p-piller och spiral(inte samtidigt dock) så en myt är det absolut inte.

    Gravid blev hon och hon har insett sina begränsningar. Och aboirt är lagligt i sverige till v 17+6 och detta oavsett vad du anser om det. 
  • Moderator
    Skärpning!
    Tråden ligger i KR. Fokus på TS frågeställning och problem!
    Det går bra att debattera men starta då en egen tråd utanför Känsliga rummet.
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Anonym (Cecilia)

    Hej TS! För det första, bry dig inte om de anonyma som inte är intresserade av att svara på din fråga, utan bara döma dig, särskilt inte den anonyma som kallar sig för (idiot ). Finns alltid anonyma som i brist på bättre saker för sig letar efter rubriker där de kan gå in och döma andra... Jag har gjort abort i vecka 12+6. Åt mini-piller och mensen var konstig sen start, sen uteblev den helt ett år. Så jag upptäckte graviditeten relativt sent, och det var inte självklart från början att behålla eller inte. Efter flera samtal med kurator kom jag fram till abort, och det var inget lätt beslut. Du måste absolut inte göra kirurgisk abort, förmodligen kommer det dessutom vara för sent /på gränsen till för sent för kirurgisk abort. För mig var det så att jag vid första besöket fick träffa läkare och barnmorska och fick all information. Två dagar före aborten fick jag gå dit igen, och fick ta första tabletten. Morgonen då aborten skulle göras, skulle jag ta ytterligare tabletter tidigt på morgonen. När jag kom till abort mottagningen fick jag ett rum och en barnmorska som tog hand om mig. Personalen var helt underbara, otroligt omtänksamma och gulliga! Fick så mycket smärtlindring jag behövde, i form av morfin. Det kändes, det gjorde det, det var som värkar, fast smärtan var absolut inte ens jämförbar med riktiga förlossningsvärkar. Mer som mensvärk. Jag kom dit kl 7 på morgonen, och två timmar senare kom fostret och moderkakan ut. Behövde inte skrapas eller så efteråt. Men blödde av och till i 7 veckor. Och efteråt... Jag kan ärligt säga så här, jag var säker på att abort var bäst för både mig, mina äldre barn jag redan har, tvivlade på att jag skulle kunna räcka till för ännu ett barn, inte minst ekonomiskt. Men jag ångrade mig! Det går inte en dag utan att jag återupplever aborten i mina tankar. Har varit sjukskriven och gått hos psykolog för att bearbeta. Är glad att jag även haft stöd av nära och kära som inte dömer mig. Jag får leva med detta beslut jag tog... Tänk efter noga, är mitt råd! Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra för dig! Fråga gärna om det är något mer du undrar över! Lycka till!

  • Anonym (anonym)
    Anonym (idiot) skrev 2016-04-11 18:36:45 följande:
    Även om man inte fött barn så kan det vara så men man har väl ett eget ansvar att testa sig när man vet att man kan ha blivit gravid!
    Nu vet de flesta som bli oönskat gravida inte om detta förrän mensen inte kommer, har man nyligen varit gravid så kan det ta upptill ett halvår innan första mens kommer om man ammar.
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (M) skrev 2016-04-11 18:38:09 följande:

    Hej!

    Det kan säkert skilja sig åt lite mellan olika landsting/sjukhus. Men om du får en tid för abort före slutet på vecka 13 är den kirurgisk, dvs du är sövd. Om det är lång väntetid eller om du behöver tänka igenom beslutet ett tag till blir det en sk 2-stegsabort (görs från vecka 14). Den tar längre tid att genomföra. Början av aborten är medicinsk. Dvs. du får tabletter som ska göra så att graviditeten avstannar, sedan tabletter som gör att sammandragningarna börjar (detta görs på sjukhus). Förloppet kan bli ganska långdraget, men du kan få smärtlindring i form av morfin och liknande. Oftast måste man även göra ett kirurgiskt ingrepp efteråt eftersom att det oftast finns rester kvar av moderkakan.

    Jag förstår att du har det jobbigt och hoppas att du kommer fram till ett beslut som känns ok!


    Då är det olika, för så var det inte här... Medicinsk abort går att göra hela tiden, men gränsen för kirurgisk abort är vecka 12. Finns ingen period då det enbart går att göra kirurgisk. De rekommenderar dessutom alltid medicinsk abort i första hand. Blir det så att det inte kommer ut som det ska, kan skrapning bli aktuellt. Men det vanligaste är att allt kommer ut efter att ha tagit tabletterna. Det var den info jag fick. Men kanske är olika beroende på var man bor.
  • Anonym (M)

    Ja, det varierar nog mycket. Den info jag fick inför min sena abort var att efter vecka 14 (13 + 6) brukar inte hela moderkakan komma ut, så därför måste man ofta skrapas. Men man kan inte göra hela aborten kirurgiskt, för då riskerar man skador på livmodern.

  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (M) skrev 2016-04-11 20:13:10 följande:

    Ja, det varierar nog mycket. Den info jag fick inför min sena abort var att efter vecka 14 (13 + 6) brukar inte hela moderkakan komma ut, så därför måste man ofta skrapas. Men man kan inte göra hela aborten kirurgiskt, för då riskerar man skador på livmodern.


    Ok, ja jag gjorde ju min före vecka 14, så mycket möjligt att det är så att hela moderkakan ofta inte kommer ut om man gör den senare... Den info jag fick gällde för abort fram till vecka 13, har jag för mig.
  • Anonym (ånger)

    Jag helammar fortfarande min son och min mens har inte kommit tillbaka än, har inte heller haft några symtom alls och det har jag fortfarande inte.


    Är mest orolig över att tiden inte ska räcka till, vad omgivningen ska tycka osv.. Sambon vill behålla och jag både vill och inte vill. Tror jag hade ångrat mig hela livet om jag gjort abort då jag egentligen vill behålla barnet.


     


    Låter så hemskt med abort. Hemskt att gå igenom. Jag är LIVRÄDD för att sövas. Har aldrig blivit sövd och hade blivit alldeles panikslagen och utom mig om det skulle behövas. Vet inte alls vad jag ska göra och är så kluven :(

  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (ånger) skrev 2016-04-11 21:36:24 följande:

    Jag helammar fortfarande min son och min mens har inte kommit tillbaka än, har inte heller haft några symtom alls och det har jag fortfarande inte.

    Är mest orolig över att tiden inte ska räcka till, vad omgivningen ska tycka osv.. Sambon vill behålla och jag både vill och inte vill. Tror jag hade ångrat mig hela livet om jag gjort abort då jag egentligen vill behålla barnet.

     

    Låter så hemskt med abort. Hemskt att gå igenom. Jag är LIVRÄDD för att sövas. Har aldrig blivit sövd och hade blivit alldeles panikslagen och utom mig om det skulle behövas. Vet inte alls vad jag ska göra och är så kluven :(


    Jag är också livrädd för att sövas. Behövdes inte sövas under aborten, men klart, risken finns att allt inte går som det skall, men den risken är lika stor vid förlossning. Skit i vad omgivningen tycker! Det är inte deras kropp, deras barn, deras liv, deras bekymmer... Vill inte påverka dig åt något håll egentligen, men efter vad du skrivit nu senast, så skulle jag inte göra abort faktiskt.
  • Anonym (M)
    Anonym (ånger) skrev 2016-04-11 21:36:24 följande:

    Jag helammar fortfarande min son och min mens har inte kommit tillbaka än, har inte heller haft några symtom alls och det har jag fortfarande inte.


    Är mest orolig över att tiden inte ska räcka till, vad omgivningen ska tycka osv.. Sambon vill behålla och jag både vill och inte vill. Tror jag hade ångrat mig hela livet om jag gjort abort då jag egentligen vill behålla barnet.


     


    Låter så hemskt med abort. Hemskt att gå igenom. Jag är LIVRÄDD för att sövas. Har aldrig blivit sövd och hade blivit alldeles panikslagen och utom mig om det skulle behövas. Vet inte alls vad jag ska göra och är så kluven :(


    Jag tycker att du ska strunta i vad omgivningen tycker, även om det inte alltid är så lätt. Ring abortmottagningen och boka en tid hos psykolog/kurator! Kanske kan det hjälpa dig att komma fram till rätt beslut. Då kan du även få korrekt information om hur en eventuell abort skulle gå till.

    Vad gäller narkosen är den mkt lätt och du är endast sövd en kort stund, men det är såklart ingen tröst om du är livrädd.
  • LFF
    Anonym (ånger) skrev 2016-04-11 21:36:24 följande:

    Jag helammar fortfarande min son och min mens har inte kommit tillbaka än, har inte heller haft några symtom alls och det har jag fortfarande inte.


    Är mest orolig över att tiden inte ska räcka till, vad omgivningen ska tycka osv.. Sambon vill behålla och jag både vill och inte vill. Tror jag hade ångrat mig hela livet om jag gjort abort då jag egentligen vill behålla barnet.


     


    Låter så hemskt med abort. Hemskt att gå igenom. Jag är LIVRÄDD för att sövas. Har aldrig blivit sövd och hade blivit alldeles panikslagen och utom mig om det skulle behövas. Vet inte alls vad jag ska göra och är så kluven :(


    Om du vill behålla och sambon vill behålla, skit i vad omgivningen tycker och tänker då! Ja, ni kommer ha två barn som kommit väldigt tätt. Det blir så ibland. Ja, ni har tre småttingar redan och nu kanske en fjärde. Det blir så ibland. Fokusera på vad du och din sambo vill istället för vad alla andra ska tycka! Lycka till!
  • Anonym (Behåll)
    Anonym (ånger) skrev 2016-04-11 21:36:24 följande:

    Jag helammar fortfarande min son och min mens har inte kommit tillbaka än, har inte heller haft några symtom alls och det har jag fortfarande inte.


    Är mest orolig över att tiden inte ska räcka till, vad omgivningen ska tycka osv.. Sambon vill behålla och jag både vill och inte vill. Tror jag hade ångrat mig hela livet om jag gjort abort då jag egentligen vill behålla barnet.


     


    Låter så hemskt med abort. Hemskt att gå igenom. Jag är LIVRÄDD för att sövas. Har aldrig blivit sövd och hade blivit alldeles panikslagen och utom mig om det skulle behövas. Vet inte alls vad jag ska göra och är så kluven :(


    Du vill ju behålla. Skit i vad andra tycker.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Cecilia) skrev 2016-04-11 19:09:05 följande:

    Hej TS! För det första, bry dig inte om de anonyma som inte är intresserade av att svara på din fråga, utan bara döma dig, särskilt inte den anonyma som kallar sig för (idiot ). Finns alltid anonyma som i brist på bättre saker för sig letar efter rubriker där de kan gå in och döma andra... Jag har gjort abort i vecka 12+6. Åt mini-piller och mensen var konstig sen start, sen uteblev den helt ett år. Så jag upptäckte graviditeten relativt sent, och det var inte självklart från början att behålla eller inte. Efter flera samtal med kurator kom jag fram till abort, och det var inget lätt beslut. Du måste absolut inte göra kirurgisk abort, förmodligen kommer det dessutom vara för sent /på gränsen till för sent för kirurgisk abort. För mig var det så att jag vid första besöket fick träffa läkare och barnmorska och fick all information. Två dagar före aborten fick jag gå dit igen, och fick ta första tabletten. Morgonen då aborten skulle göras, skulle jag ta ytterligare tabletter tidigt på morgonen. När jag kom till abort mottagningen fick jag ett rum och en barnmorska som tog hand om mig. Personalen var helt underbara, otroligt omtänksamma och gulliga! Fick så mycket smärtlindring jag behövde, i form av morfin. Det kändes, det gjorde det, det var som värkar, fast smärtan var absolut inte ens jämförbar med riktiga förlossningsvärkar. Mer som mensvärk. Jag kom dit kl 7 på morgonen, och två timmar senare kom fostret och moderkakan ut. Behövde inte skrapas eller så efteråt. Men blödde av och till i 7 veckor. Och efteråt... Jag kan ärligt säga så här, jag var säker på att abort var bäst för både mig, mina äldre barn jag redan har, tvivlade på att jag skulle kunna räcka till för ännu ett barn, inte minst ekonomiskt. Men jag ångrade mig! Det går inte en dag utan att jag återupplever aborten i mina tankar. Har varit sjukskriven och gått hos psykolog för att bearbeta. Är glad att jag även haft stöd av nära och kära som inte dömer mig. Jag får leva med detta beslut jag tog... Tänk efter noga, är mitt råd! Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra för dig! Fråga gärna om det är något mer du undrar över! Lycka till!


    Hur har det gått för dig sedan? Har du kunnat komma över aborten till slut? Vad var det som gjorde att du ångrade ditt val?
  • Anonym (Nyfiken)

    Är nyfiken på hur det gick för dig, behöll ni eller blev det abort?

  • Anonym (J)

    Jag gjorde kirurgisk abort och det gick väldigt bra. Jag är också livrädd för att bli sövd och detta var andra gången. 
    Skulle aldrig göra medicinsk abort, har hört så mycket hemskt om det. 

Svar på tråden abort i v.12?