• Forumvärd

    Våren är här och med den pollenallergi. Har du drabbats?

    Nu börjar våren att sprida sig över vårt avlånga land. Hand i hand med den kommer pollensäsongen och pollenallergi som brev på posten.
    Har du drabbats av allergi?Död

    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Våren är här och med den pollenallergi. Har du drabbats?
  • Anonym (Symptom)

    Vad är symptomen? Har haft huvudvärk och känt mig illamående samt yr de senaste dagarna...

  • Aniiee
    Anonym (Symptom) skrev 2016-04-12 16:13:57 följande:

    Vad är symptomen? Har haft huvudvärk och känt mig illamående samt yr de senaste dagarna...


    Illamående är vanligtvis inte symptom på pollenallergi, men däremot är huvudvärk och yrsel (ovanliga) sådana.

    _________________________________________________________

    Ja, jag har knarkat allergimediciner i ett par veckor nu.
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • LillaTjockaBertil

    Jag har inte känt något ännu men å andra sidan brukar inte mina besvär komma förrän i maj. Jag har inte testat mig men jag misstänker att det är gräs jag har problem med.

  • IsDimma

    Jag började med tabletter för några veckor sen, då slipper jag de värsta symtomen.
    Men är snorig, täppt i näsan, har huvudvärk, är dödstrött och igår började det klia i ögonen.
    Tar alltid nässpray, året om. Har bihåleproblem så jag tar nasonex två gånger om dagen.
    Började med ögondroppar idag.

  • Satra

    Jag har haft pollenallergi i flera år och har precis börjat med min nässpray som lindrar besvären till 100%.

  • Jennie med ie

    Absolut. Men jag tål inte t ex julstjärnor och hyacinter eller för den delen påskliljor heller så jag har haft besvär ett bra tag på besök hemma hos andra, i affärer o s v.

  • Forumvärd

    Jag snorar och snörvlar värre än ett buksvin med bihåleinflammation. Men har provat en ny spray som bildar ett skyddslager i snoken och börjar våga hoppas på att det kanske blir lite bättre.

  • Gizmo

    Jag började att äta allergitabletter redan i slutet av februari och nu även ögondroppar. 

  • Flisan35
    Forumvärd skrev 2016-04-12 23:54:47 följande:

    Jag snorar och snörvlar värre än ett buksvin med bihåleinflammation. Men har provat en ny spray som bildar ett skyddslager i snoken och börjar våga hoppas på att det kanske blir lite bättre.


    Åh vilken spray är det? Jag nyser så jag blir galen och ögonen är alldeles röda:( blir värre och värre för varje år känns det som.
  • Mandel

    Eftersom jag inte är pollenallergiker själv så kan jag inte själv prova, men jag har läst artiklar och hört folk säga att de blir av med sin allergi när de utesluter citronsyra ur sin kost.
    Citronsyra är sällan från citron utan: www.aktavara.org/news.aspx

    Eftersom jag i princip lagar all mat ifrån grunden så slipper vi citronsyran och det är kanske därför som vår familj slipper pollenallergi. Vad vet jag


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Asirna

    Varje kväll innan jag ska sova tar jag en allergi tablett Cetricin, Sedan nu när det börjar bli värre ska jag både ta nässprej och ögondroppar på morgon för att lindra so mycket som möjligt.

  • Lonlely Wolf
    Mandel skrev 2016-04-13 17:35:15 följande:
    Eftersom jag inte är pollenallergiker själv så kan jag inte själv prova, men jag har läst artiklar och hört folk säga att de blir av med sin allergi när de utesluter citronsyra ur sin kost.
    Citronsyra är sällan från citron utan: www.aktavara.org/news.aspx 5

    Eftersom jag i princip lagar all mat ifrån grunden så slipper vi citronsyran och det är kanske därför som vår familj slipper pollenallergi. Vad vet jag smile2.gif
    Jag använder inte citronsyra då jag är allergisk mot det. Är egentligen allergisk mot massor i matväg och dryck.
    Ändå har jag sen jag flyttade till södra Sverige påverkats av pollenallergi. Började med syren och nu verkar det att alla blommande träd och buskar får mig snorig, täppt och ont i huvudet.
    Har dock inte testat mig och äter inga mediciner mot det.
  • Mandel
    Lonlely Wolf skrev 2016-04-15 00:38:17 följande:
    Jag använder inte citronsyra då jag är allergisk mot det. Är egentligen allergisk mot massor i matväg och dryck.
    Ändå har jag sen jag flyttade till södra Sverige påverkats av pollenallergi. Började med syren och nu verkar det att alla blommande träd och buskar får mig snorig, täppt och ont i huvudet.
    Har dock inte testat mig och äter inga mediciner mot det.
    Tror inte heller att alla blir hjälpta av att sluta med citronsyra, men för en del kanske det hjälper?

    Själv är jag så förundrad över varför folk är allergiska mot naturliga saker. Hur kommer det sig att det har blivit så?
    Snörvlade folk hela vårarna för 400 år sedan med eller är detta ett nytt fenomen?
    Upplever det som att fler och fler blir pollenallergiker, pälsdjursallergiker, födoämnesallergiker osv. why????
    Vad har hänt?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee
    Mandel skrev 2016-04-15 18:24:05 följande:
    Tror inte heller att alla blir hjälpta av att sluta med citronsyra, men för en del kanske det hjälper?

    Själv är jag så förundrad över varför folk är allergiska mot naturliga saker. Hur kommer det sig att det har blivit så?
    Snörvlade folk hela vårarna för 400 år sedan med eller är detta ett nytt fenomen?
    Upplever det som att fler och fler blir pollenallergiker, pälsdjursallergiker, födoämnesallergiker osv. why????
    Vad har hänt?
    Sant och inte. Ja, folk gick och snörvlade för 400 år sedan också, samtidigt har vi blivit MER allergiska nu än vi var då. Problemet är faktiskt, enligt forskningen, vår renlighet. Det finns en sanning i uttrycker "det som inte dödar, härdar", även om det naturligtvis inte är hela sanningen. 
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Lonlely Wolf
    Mandel skrev 2016-04-15 18:24:05 följande:
    Tror inte heller att alla blir hjälpta av att sluta med citronsyra, men för en del kanske det hjälper?

    Själv är jag så förundrad över varför folk är allergiska mot naturliga saker. Hur kommer det sig att det har blivit så?
    Snörvlade folk hela vårarna för 400 år sedan med eller är detta ett nytt fenomen?
    Upplever det som att fler och fler blir pollenallergiker, pälsdjursallergiker, födoämnesallergiker osv. why????
    Vad har hänt?
    Moderna Sverige, man ska tvätta händerna efter allt, man ska tvätta barnens händer 1000 gånger / dag, man ska byta kläder varje dag , Man ska duscha  morgon, middag och kväll barn som vuxen. Man ska tvätta grönsaker, frukt och sallader...........Hysteri med allt man ska,.........Om jag skulle bo på landet skulle jag skita i dessa regler.   
  • Mandel
    Lonlely Wolf skrev 2016-04-16 00:13:37 följande:
    Moderna Sverige, man ska tvätta händerna efter allt, man ska tvätta barnens händer 1000 gånger / dag, man ska byta kläder varje dag , Man ska duscha  morgon, middag och kväll barn som vuxen. Man ska tvätta grönsaker, frukt och sallader...........Hysteri med allt man ska,.........Om jag skulle bo på landet skulle jag skita i dessa regler.   
    Skönt att jag bor på landet och inte är hysteriskt och har katt och inga allergier i familjen
    Vi är i allmänhet friskar än många runt omkring oss.
    Jag är ordningsam, men lider inte av bacillskräck.  
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lonlely Wolf
    Mandel skrev 2016-04-16 10:36:25 följande:
    Skönt att jag bor på landet och inte är hysteriskt och har katt och inga allergier i familjen smile2.gif
    Vi är i allmänhet friskar än många runt omkring oss.
    Jag är ordningsam, men lider inte av bacillskräck.  
    När jag var liten hade vi katter, hund, kor och gris. Jag var inte allergisk då. Enda jag reagerade mot som liten var när vi skulle trampa hö i höladan. Fick hösnuva.

    När jag flyttade till södra Sverige så började jag reagera mot syren, sen var jag tvungen att sluta åka buss då det var allt för många parfymdofter och rakvattens dofter......Det började pipa i lungorna och jag blev yr.
    Sen finns det massor av blommande träd här i södrasverige som jag reagerar mot.

    Allt detta kan ha och göra med att min fibromyalgi med åren har förvärrats och det har att göra med att allergi symtomen ökar.
  • Forumvärd
    Flisan35 skrev 2016-04-13 11:39:08 följande:
    Åh vilken spray är det? Jag nyser så jag blir galen och ögonen är alldeles röda:( blir värre och värre för varje år känns det som.
    Den heter Prevalin och finns receptfritt på apoteket. Funkar klockrent för mig! Glad
Svar på tråden Våren är här och med den pollenallergi. Har du drabbats?