• Qui vivra verra

    PCOS:are med diabetes eller andra följdsjukdomar

    Hej! (varning för långt inlägg)

    Startar den här tråden då jag hoppas få kontakt med fler som är i liknande situation som jag själv.

    Jag fick min PCOS-diagnos i februari 2007 efter att ha sökt för utebliven menstruation efter min graviditet och förlossning april 2006. Jag träffade då en privat gynekolog som ställde diagnos PCOS. Min första "behandling" var p-piller samt provera. Men jag fick problem med störtblödningar, som jag fick äta blodstoppande för. Så jag valde självmant att sluta med proveran. Under årens lopp har jag alltså inte haft någon "behandling" och jag har haft 2-3 menstruationer på 9 år. Jag ökade i vikt under dessa år, närmare bestämt 30 kg. 

    Jag har i många år upplevt att jag inte mår bra och jag har sökt för en mängd olika symtom som magont, illamående, yrsel, synrubbningar och huvudvärk. Jag har haft mycket infektioner som halsfluss och urinvägsinfektioner samt öron- ögoninfektioner som har varit tvungna att behandlas med antibiotika. 

    Under hösten 2015 började jag må riktigt dåligt, var trött, orkeslös, illamående, magsmärtor, dimsyn och yrselattacker och jag kände verkligen i hela mig att något var fel. Jag hade gått ner 8 kg i vikt på en månad och det var ju bra förvisso men inte på de premisserna. I februari sökte jag för magproblem, åkte hem med omeprazol och en remiss till gastroskopi och i mars skulle jag åka på en utlandsresa och var tur i oturen och lämnade ett urinprov för misstänkt uvi dagen innan jag skulle åka. Då upptäcktes socker i urinen och jag fick göra ett Hb1ac (blodprov för långtidssocker) som visade på mycket höga värden. Jag fick min diabetsdiagnos typ2 den 6/4 och fick direkt börja med metformin. Även mitt blodtryck ligger högt och jag har precis påbörjat en hemblodtrycksmätning för att eventuellt få börja med blodtrycksmedicin. 

    Min läkare sa att dessa sjukdomar med stor sannolikhet beror på min PCOS och att jag har haft oturen att få dem allihop; övervikt, diabetes och högt blodtryck.

    Finns det fler här på familjeliv som har drabbats av några följdsjukdomar pga sin PCOS? 

Svar på tråden PCOS:are med diabetes eller andra följdsjukdomar