• framti­den
    Äldre 18 Apr 07:26
    2433 visningar
    9 svar
    9
    2433

    4åring ont i magen, förskola

    Vi har länge haft problem med vår dotter och hennes mage. Hon har länge klagat på magont och gråter en del på kvällarna .

    Vi har varit inne på allergier men ju mer jag tänker efter drar jag slutsatser med att de har i samband med förskolan att göra. Söndagar och veckorkcällar år värst! De förekommer även på förskolan att hon klagar på magont men de brukar "leka" bort de.

    De gör så ont i mig att hon ska gå där och ha ont

    Kan man be att de faktiskt ringer om hon har ont så man får hämta henne? Får man vabba för det?

    Sen hur ska man gå vidare med detta? Hon är en väldigt känslig och tänkande tjej så ja yror absolut de har med oro att göra och att hon inte riktigt tar för sig på förskolan

    Mejlade chefen helt förstörd igår i hopp om att få ta ut 2dgr fledigt i veckan fram till sommaren för att kunna vara med dottern på förskolan och vara hemma led henne mer.

    Upplever att hon ofta frågar när Jon slipper förskolan, när de är helg, att hon vill vara med mig.

    Vill inte att min lilla dotter ska ha ont i magen för att hon ska gå till förskolan!

    Klarar inte detta längre

  • Svar på tråden 4åring ont i magen, förskola
  • Äldre 18 Apr 07:35
    #1

    Hon tycker inte bara det är jobbigt att gå på toaletten för någon kan komma in? Det tyckte vår äldsta i den åldern. Då höll hon sig och magen började krångla.

  • Äldre 18 Apr 12:57
    #2

    fast vad säger 4 åringen själv ?? mer än ont i magen har de hänt ngt spec på förskolan ???  maten de äter eller när de leker ???  är de allergi bör man ju kolla de snarast i så fall  .

  • Äldre 18 Apr 19:45
    #3

    Om de klarar att "leka bort det" på förskolan så tänker jag att det är en bra lösning? Låter ju inte som något du behöver vabba för då.

    Absolut ska du prata med personalen om din oro. Visst ska de ringa om hon får väldigt ont i magen, men så länge hon kan leka bort det så bör de nog inte ringa? Förstår hon att du kommer och hämtar henne varje gång hon säger att hon har ont i magen så kan ni nog säga upp förskoleplatsen, hon vill ju helst vara hemma så hon kommer säga till om magont varje dag.

    Att du ska vara med henne på förskolan låter inte heller som en optimal idé tycker jag. Däremot kan det ju vara idé att korta dagarna i stället, så det inte blir så många timmar på förskolan? Hellre än 2 helt lediga dagar så minskar man förskoledagarna med 4 timmar/dag.

  • framti­den
    Äldre 21 Apr 12:53
    #4
    plusplus82 skrev 2016-04-18 12:57:28 följande:

    fast vad säger 4 åringen själv ?? mer än ont i magen har de hänt ngt spec på förskolan ???  maten de äter eller när de leker ???  är de allergi bör man ju kolla de snarast i så fall  .


    Inte mycket! Vi försöker luska men det är svårt. :/
  • framti­den
    Äldre 21 Apr 12:57
    #5
    Lena skrev 2016-04-18 07:35:28 följande:

    Hon tycker inte bara det är jobbigt att gå på toaletten för någon kan komma in? Det tyckte vår äldsta i den åldern. Då höll hon sig och magen började krångla.


    Inga problem enl förskolan
  • framti­den
    Äldre 21 Apr 13:08
    #6
    pigglet skrev 2016-04-18 19:45:47 följande:

    Om de klarar att "leka bort det" på förskolan så tänker jag att det är en bra lösning? Låter ju inte som något du behöver vabba för då.

    Absolut ska du prata med personalen om din oro. Visst ska de ringa om hon får väldigt ont i magen, men så länge hon kan leka bort det så bör de nog inte ringa? Förstår hon att du kommer och hämtar henne varje gång hon säger att hon har ont i magen så kan ni nog säga upp förskoleplatsen, hon vill ju helst vara hemma så hon kommer säga till om magont varje dag.

    Att du ska vara med henne på förskolan låter inte heller som en optimal idé tycker jag. Däremot kan det ju vara idé att korta dagarna i stället, så det inte blir så många timmar på förskolan? Hellre än 2 helt lediga dagar så minskar man förskoledagarna med 4 timmar/dag.


    Jag var gansk uppgiven när jag postade detta inlägget och kanske väldigt otydlig.
    Hon leker inte alltid bort de utan kommer ofta flera gånger till förskoleläraren under dagen och är lite uppgiven för magen. Min tanke va om de är så att det är återkommande under dagen att de ska ringa så man kommer så att hon ändå känner att on blir hörd för magont tror jag hon har men på grund av oro.
    Vi har aldrig hämtat henne för magont så det är bara en fundering jag har de gångerna de är illa.
    Har även försökt prata med henne hur hon vill ha de när hon har ont i magen och ska fortsätta försöka med det då ja fick de rådet

    Jag ska faktiskt följa med henne till förskolan nu efter att ha rådfrågat runt och vi har pratat om att det är en gång jag kan vara med henne. Räknar ju inte med att hon kommer vara som när jag inte är där men de kan ändå va bra att kolla läget, förskolan tyckte också de lät bra.

    De blev ingen ledighet heller och hon får gå som hon går i förskolan men nu har vi talat med förskolan igen om känslorna hon har för de och förhoppningsvis ska de uppmärksamma mer på förskolan också, i vilka sammanhang hon har ont osv också får vi prata hemma samt prata om att man har ont i magen ibland, att de är vanligt
  • Fru Ve
    Äldre 21 Apr 19:12
    #7

    Har hon kompisar på förskolan och känner trygghet med personalen? Upplever de att hon är en i gruppen? Jag tror inte du ska ha henne hemma som en lösning. Hellre försöka tillsammans med personalen att komma på varför hon känner som hon gör.

    Kortare dagar kanske kan hjälpa henne? Eller byte till dagmamma för att få en mindre och tryggare miljö för henne?

  • framti­den
    Äldre 22 Apr 14:58
    #8
    Fru Ve skrev 2016-04-21 19:12:26 följande:

    Har hon kompisar på förskolan och känner trygghet med personalen? Upplever de att hon är en i gruppen? Jag tror inte du ska ha henne hemma som en lösning. Hellre försöka tillsammans med personalen att komma på varför hon känner som hon gör.

    Kortare dagar kanske kan hjälpa henne? Eller byte till dagmamma för att få en mindre och tryggare miljö för henne?


    Det är mest en tjej hon leker med och väljer denna tjej att leka i något rum som blir fullt blir de jättesvårt för dottern. Då vet hon inte riktigt vad hon ska ta sig till. Samma om bästisen är där och går hem före dottern, då blir de jobbigt för henne när hon gått.
    Jag pratade just om att ha någon personal på förskolan och hon har ingen hon tyr sig extra till .
    Men de upplever allt att hon är en i gruppen men hon är lite tillbaka dragen, försiktig och en tänkare. Hon funderar mycket.

    Jag jobbar inte heltid i dagsläget så hon går 7timmars dagar på förskolan :)
  • Äldre 22 Apr 15:08
    #9

    Har testat allergier och även gett mjölkfri kost ett tag?
    Det kan ju vara så att hon har ont i magen, på riktigt.

Svar på tråden 4åring ont i magen, förskola