• Anonym (rut)

    När tycker du att någon "har mycket pengar"?

    När du säger att "han/hon har det gott ställt/har mycket pengar", hur mycket pengar handlar det om då?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att någon "har mycket pengar"?
  • Anonym (beror på)

    Gott ställt har den som både har en rejäl sparad slant, samt en hyfsat hög inkomst.

    Mycket pengar kan man ha även om man inte har det gott ställt. Ex någon som är utan egen inkomst (eller låginkomsttagare) som fått ett tillfälligt tillskott av pengar (lottovinst, arv). Sådana pengar går åt utan att fyllas på.

  • Flash Gordon

    Flera miljoner i nettoförmögenhet.

    Man har inte "mycket pengar" om man har två miljoner på banken men tre miljoner i lån.

  • Aniiee

    Den som kan använda pengarna på ett smart sätt som gör att personen kan leva ett nöjsamt liv.


    You are the creators and the curators of your own lives
  • lövet2

    När någon har mer pengar än h*n behöver. Tillräckligt med pengar för ett bekvämt liv, ett par månadslöner på ett sparkonto - då har man det bra. Har man mer än så, då har man "mycket pengar".

  • Anonym (radhusångest)

    10 miljoner eller så, det är en bit pengar.

    Allt under det är typ en villa, några klockor och några resor. Knappast rikedom.

  • Anonym (Här)

    Jag anser att min man (och således också jag ) har mycket pengar.

    Vi har tre obegränsade kreditkort, varav ett är ett sk black card. Det får man endast om man är god för minst 100 Mkr., alt tjänar minst 10 Mkr. om året.

    Fast det är väl knappast möjligt i Sverige dock. Så med era mått mätt så har man säkert "mycket pengar" när man har betydligt mindre än vi.

  • Anonym (rut)
    Anonym (Här) skrev 2016-04-22 19:35:24 följande:
    Jag anser att min man (och således också jag smile2.gif ) har mycket pengar.
    Vi har tre obegränsade kreditkort, varav ett är ett sk black card. Det får man endast om man är god för minst 100 Mkr., alt tjänar minst 10 Mkr. om året.
    Fast det är väl knappast möjligt i Sverige dock. Så med era mått mätt så har man säkert "mycket pengar" när man har betydligt mindre än vi.
    Haha, jaaa, i mina ögon så har man mycket pengar vid ganska mycket lägre summor än 100 Mkr. Om man tjänar som du och din man så hade jag nog dragit till med "de är rika"
  • Anonym (varierar)

    Det där är en fråga som jag beroende på var jag själv varit i livet, svarat olika på. 

    Förr (som student)  tyckte jag att alla som hade en fast och hyfsad månadslön samt lite skrammel på sparkontot hade det bra ställt. Senare insåg jag ju att en lön inte gör att man direkt blir rik, utan då ökar ju även kostnaderna eftersom man förmodligen ska köpa hus eller bo större. Men "en miljon, det har ju bara rika" kände jag rätt länge ? ända tills jag själv fick närmare två miljoner.

    Nu vet jag ju att en del andra tycker att vi har det gott ställt eftersom vi ju har en del på banken och kan leva ett relativt obekymmersamt liv med familjeresor och nöjen, men samtidigt har vi också lån som alla andra. Det som skiljer sig från om vi inte hade haft reserverna är väl att vi inte behöver äta nudlar när det kommer oväntade kostnader eller att vi inte behövt andra på standard och vanor vid ex föräldraledighet. 

    Men för att jag själv ska tycka att någon har mycket pengar krävs nog i nuläget ett gäng miljoner samt betydligt lägre lån än tillgångarna.

  • Anonym (Kajsa)
    Olika gräns för olika människor.

    Om någon som Zlatan bara skulle ha 1 miljon på banken, så skulle jag inte tycka att han har mycket pengar. Men om en sjuksköterska har 1 miljon på banken så har hon mycket pengar.

    Sedan kompliceras det av att man kan ha annat än reda pengar. Fastigheter, bilar, båtar osv. Som är värt mycket pengar.

    Skulle någon i min familj, syskon eller föräldrar ha en miljon på banken, skulle jag tycka de har mycket pengar. Skulle någon i min mans familj ha det, så skulle jag inte tycka det är så mycket pengar. Eftersom de har större förutsättningar.
Svar på tråden När tycker du att någon "har mycket pengar"?