• Anonym (Kaffedraken)

    Gå ett extra år på förskolan eller gå om förskoleklass (6årsverksamhet)?

    Min son på 4 år diagnosen språkstörning (om det nu är en diagnos). Han är väldigt sen i talet och dreglar jätte mycket. Han är även sen motoriskt och specialpedagog är inkopplad och hon tycker han har vissa autistiska drag. Pedagogerna på förskolan vill ha en resurs på honom för dom tycker han blir lite stökig och testar dom och han tar inte för sig och blir väldigt tillbakadragen när det blir lite större barngrupper. 
    Jag vill att han ska börja förskoleklass ett år senare för att komma ikapp. Han är även född sent på året. 
    Men pedagogerna säger att man inte låter barn gå kvar extra år på förskolan utan att dom får börja förskoleklass och om han inte hänger med få han gå om ett år då..
    Hur ska jag gå vidare för att få honom kvar ett år?

  • Svar på tråden Gå ett extra år på förskolan eller gå om förskoleklass (6årsverksamhet)?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det har med regler att göra inom barnomsorg. Som gör det krångligare att få gå kvar ett år extra i förskolan. Det året man fyller 6 tillhör man automatiskt skolan när man ska börja förskoleklass och därför blir det lättare att i så fall gå kvar i f-klass om man inte är redo för 1:an också lättare för dessa lärare att avgöra om han är redo eftersom att de har högre kunskap om vad som krävs av din son. Både positivt och negativt kanske... Men om du är helt säker på att han bör gå kvar på förskolan så är det inte omöjligt, jag känner till en pojk med utredd adhd som fick gå kvar efter att mamman "bråkat" lite.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter konstigt tycker jag! Jag blev orolig att mitt barn, som går i 1:an nu inte hinner med, utan kanske skulle få gå om. Då sa psykologen som har blivit inkopplad, att det är det inte tal om i nuläget. Då hade det möjligen varit mer aktuellt att låta honom börja ett år senare, men gå om var inte bra!
    Jag kan inte råda dig... Läsa på i skollagen? Tala med rektorn?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (E) skrev 2016-04-18 14:06:08 följande:

    Det har med regler att göra inom barnomsorg. Som gör det krångligare att få gå kvar ett år extra i förskolan. Det året man fyller 6 tillhör man automatiskt skolan när man ska börja förskoleklass och därför blir det lättare att i så fall gå kvar i f-klass om man inte är redo för 1:an också lättare för dessa lärare att avgöra om han är redo eftersom att de har högre kunskap om vad som krävs av din son. Både positivt och negativt kanske... Men om du är helt säker på att han bör gå kvar på förskolan så är det inte omöjligt, jag känner till en pojk med utredd adhd som fick gå kvar efter att mamman "bråkat" lite.


    Men förskoleklass är ju frivilligt , var hamnar dom som väljer att inte gå förskoleklass då ?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Till saken hör också att vi nyligen bytt förskola till den här och jag tycker den är jätte bra och sen har jag 2 åring också så skulle vara skönt och ha båda på samma ställe så länge det går.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en son men autismdiagnos. Vi fick hoppa över förskoleklassen och ha honom ett extra år på förskola som vanligt istället och sedan började han direkt i ettan efter det. Var jättebra. Han hade också störst problem med språket. Ingen egen resurs men barngruppen fick en extra resurs pga honom.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2016-04-18 14:07:33 följande:
    Men förskoleklass är ju frivilligt , var hamnar dom som väljer att inte gå förskoleklass då ?
    Då får man vara hemma om man inte är på fritidshemmet före eller efter f-klassens schema.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-04-18 14:38:59 följande:

    Till saken hör också att vi nyligen bytt förskola till den här och jag tycker den är jätte bra och sen har jag 2 åring också så skulle vara skönt och ha båda på samma ställe så länge det går.


    Det är ingen som kommer att ta hänsyn till att han ska få gå kvar längre för att du har en 2-åring på samma förskola. Så ska du kämpa för att få honom till att gå kvar ett år extra så bör du inte ens nämna det då det inte är ditt behov som ska tillgodoses.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (E) skrev 2016-04-18 15:13:44 följande:
    Det är ingen som kommer att ta hänsyn till att han ska få gå kvar längre för att du har en 2-åring på samma förskola. Så ska du kämpa för att få honom till att gå kvar ett år extra så bör du inte ens nämna det då det inte är ditt behov som ska tillgodoses.
    Det ska inte behövas då 6 års är frivilligt
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (E) skrev 2016-04-18 15:09:17 följande:
    Då får man vara hemma om man inte är på fritidshemmet före eller efter f-klassens schema.
    Nä här går dom som inte vill gå 6 års kvar på fsk till dom börjar 1 an
  • Anonym (Kaffedraken)

    Låt honom börja förskoleklass, han kommer antagligen vinna mer på det än att vara äldst på förskolan , de större barnen är en bra draghjälp. Alla barn i skolåldern är välkomna till skolan o kräver han extra resurser så får ni trycka på så får skolan lösa det.

    Min väninnas dotter med downs syndrom började förskoleklass med sina jämnåriga, gick sedan ett extra år där. Men hennes mamma fick vara jäkligt tydlig, rektorn ville ha henne i särskolan i kommunens andra skola, de som håller i pengarna vill ju alltid ha den billigaste lösningen och där fanns ju resurserna o stödet redan.

Svar på tråden Gå ett extra år på förskolan eller gå om förskoleklass (6årsverksamhet)?