• cupcakemom

    Skämma bort fyramånaders

    Om jag ändå kunde få den (välj valfritt mindre smickrande uttryck) mannen att inse att man inte skämmer inte bort en fyramånaders för att man bär i famnen på kvällen när det är vad liten behöver.. Istället sitter han ner med henne i famnen och hon skriker och skriker tills jag går och att henne.. För han anser att man skämmer bort när man bär....

    Till saken hör att han har tre större barn som är dom mest bortskämda och egoistiska barn jag någonsin träffat... Så dom kan han skämma bort men inte bebis *grr*

    Så just nu är vi ovänner för jag är less och fräste ifrån igår....

    Hur ska jag få honom att fatta!

  • Svar på tråden Skämma bort fyramånaders
  • Holma
    cupcakemom skrev 2016-04-18 18:07:08 följande:

    Om jag ändå kunde få den (välj valfritt mindre smickrande uttryck) mannen att inse att man inte skämmer inte bort en fyramånaders för att man bär i famnen på kvällen när det är vad liten behöver.. Istället sitter han ner med henne i famnen och hon skriker och skriker tills jag går och att henne.. För han anser att man skämmer bort när man bär....

    Till saken hör att han har tre större barn som är dom mest bortskämda och egoistiska barn jag någonsin träffat... Så dom kan han skämma bort men inte bebis *grr*

    Så just nu är vi ovänner för jag är less och fräste ifrån igår....

    Hur ska jag få honom att fatta!


    Det går inte att skämma bort så små det är sant , däremot är det lite dumt att alltid gå o bära på dom då det ofta slutar med att det är det enda som duger o då blir det jobbigt med tiden . Barn mår inte dåligt av att skrika heller då o då .
    Så håller med din man på sätt o vis men ändå inte
  • cupcakemom
    Holma skrev 2016-04-18 19:30:29 följande:

    Det går inte att skämma bort så små det är sant , däremot är det lite dumt att alltid gå o bära på dom då det ofta slutar med att det är det enda som duger o då blir det jobbigt med tiden . Barn mår inte dåligt av att skrika heller då o då .

    Så håller med din man på sätt o vis men ändå inte


    Fast hon grinar inte lite utan blir helt hysterisk och kräver inte heller att bli buren HELA kvällen... Så jag tycker liksom inte att det är för mkt begärt att bära i 10 min för då är god oftast lugn sedan....
  • Anonym (Bär på)

    Vi bar vår dotter konstant den första tiden, HELA dagar och kvällar. Det går över, ge bebisen den närhet den behöver för stunden. Var sak har sin tid... Just nu är det bärtid för er :) jag hade också fräst ifrån :)

  • cupcakemom
    Anonym (Bär på) skrev 2016-04-18 21:01:39 följande:

    Vi bar vår dotter konstant den första tiden, HELA dagar och kvällar. Det går över, ge bebisen den närhet den behöver för stunden. Var sak har sin tid... Just nu är det bärtid för er :) jag hade också fräst ifrån :)


    Han bar faktiskt på henne ikväll
  • Lilla Gs mamma

    Nej, det är väl ganska gammalmodigt att tro att man skämmer bort bebisar om man bär på dem och att det är nyttigt för dem att skrika och "vädra lungorna" etc.

    De skriker ju bl.a. för att de vill vara nära och känna trygghet. Bär på bara!

  • lövet2

    En del fattar det aldrig. I det läget går babyns bästa före pappans vilja. Jag skulle ta hand om babyn om mannen inte klarar av det.

  • Anonym (C)

    Ett så ungt barn behöver säkerligen det du så klokt ger henne. Hade hon varit 1 1/2, så hade det varit mer berättigat att låta henne vara en stund. Men som sagt, 4 mån... Vill hon vara nära, så ska hon få vara det. Bra att han bar på henne.

  • MissHelene

    Hur går det för dig? Det hår inte att skämma bort ett barn på 4 månader. Min barnmorska berättade att forskningen visat att barn som blir burna när dom vill/är ledsna blir väldigt trygga barn när dom blir större så man tjänar snarare på att ha dom hängandes runt halsen :D låta dom ligga och skrika utan anledning tillhår stenålderstänk fick jag förklarat. (ibland kanske man inte kan släppa allt och springa till bäbis, tex om det finns syskon i bilden) tyvärr trodde man juh att barn blev bortskämda av att bli upp plockade förr.

  • cupcakemom
    MissHelene skrev 2016-05-25 10:48:09 följande:

    Hur går det för dig? Det hår inte att skämma bort ett barn på 4 månader. Min barnmorska berättade att forskningen visat att barn som blir burna när dom vill/är ledsna blir väldigt trygga barn när dom blir större så man tjänar snarare på att ha dom hängandes runt halsen :D låta dom ligga och skrika utan anledning tillhår stenålderstänk fick jag förklarat. (ibland kanske man inte kan släppa allt och springa till bäbis, tex om det finns syskon i bilden) tyvärr trodde man juh att barn blev bortskämda av att bli upp plockade förr.


    Jag har fräst ifrån så nu bär han mer men oftast får jag ändå ta över för hon blir så hysterisk.. På kvällarna funkar det inte med pappa... Jag tror det beror lite på att hon ofta fått gråta hos honom faktiskt... Sedan är det väl en mammig period också me jag tycker 5 månader är lite väl tidigt och hon har inga större problem att storasyster tar henne på kvällen, bara pappa
  • MissHelene

    Skönt o höra:) kanske blir bättre med tiden? Min lilla har en mammighetsperiod nu som har pågått ett bra tag, INGEN annan än jag funkade, allra helst inte pappan, tack o lov har d börjat gå över så både jag och pappan duger \(^^)/ tror dock att d var ngn med tillväxtfasen som hon borde komma ur inom den närmaste veckan. Iof så blev min sambo lite orolig och osäker att ta henne då hon skrek trots att han försökte trösta, självförtroendet försvann men nu e d tillbaka och det funkar bra hela tiden förutom vid nattandet, men det kommer väl med tiden det också :)

    Vad säger din kille när du försöker prata med honom då? Förstår han dig?

  • Mooomin
    Lilla Gs mamma skrev 2016-04-18 21:19:45 följande:

    Nej, det är väl ganska gammalmodigt att tro att man skämmer bort bebisar om man bär på dem och att det är nyttigt för dem att skrika och "vädra lungorna" etc.

    De skriker ju bl.a. för att de vill vara nära och känna trygghet. Bär på bara!


    Är de inte nära och trygga i famnen om man sitter/ligger ner?
  • Mooomin
    MissHelene skrev 2016-05-25 10:48:09 följande:

    Hur går det för dig? Det hår inte att skämma bort ett barn på 4 månader. Min barnmorska berättade att forskningen visat att barn som blir burna när dom vill/är ledsna blir väldigt trygga barn när dom blir större så man tjänar snarare på att ha dom hängandes runt halsen :D låta dom ligga och skrika utan anledning tillhår stenålderstänk fick jag förklarat. (ibland kanske man inte kan släppa allt och springa till bäbis, tex om det finns syskon i bilden) tyvärr trodde man juh att barn blev bortskämda av att bli upp plockade förr.


    Men man kan väl sitta och ha barnet i famnen?
  • lövet2
    Mooomin skrev 2016-05-25 22:26:22 följande:
    Men man kan väl sitta och ha barnet i famnen?
    Väldigt ofta slutar babyn skrika om man kliver upp och går några steg. I bland kan det vara en rap som behöver skakas lös, men för det mesta är det nog bara så att gungandet lugnar.
  • Mooomin
    lövet2 skrev 2016-05-25 23:01:52 följande:

    Väldigt ofta slutar babyn skrika om man kliver upp och går några steg. I bland kan det vara en rap som behöver skakas lös, men för det mesta är det nog bara så att gungandet lugnar.


    Jo, men det är inte nödvändigt. Jag har ryggproblem och har från början inte burit av just den anledningen. Rapar går att få upp ändå och närheten är densamma sittandes. Det låter på vissa som att alternativen är antigen att bära eller att låta barnet ligga själv och skrika. Ja, barn gillar att bli burna, och ja, det tar nån minut mer att få dem tysta/lugnannär man sitter, men tryggheten och närheten är densamma.
  • MissHelene
    Mooomin skrev 2016-05-25 22:26:22 följande:
    Men man kan väl sitta och ha barnet i famnen?
    Självklart! Men vad jag förstod så blev inte barnet lugnare av det och då måste man kanske försöka ngt annat?
  • MissHelene
    Mooomin skrev 2016-05-25 22:26:22 följande:
    Men man kan väl sitta och ha barnet i famnen?
    Har du ens läst ts problem? Tänkte att dina motfrågor bara e skeva i sammanhanget?
Svar på tråden Skämma bort fyramånaders