• SmilSmil666

    LCHF-kost , bara för stunden?

    LCHF-kost ska ju vara bra om man vill leva en nyttigare livsstil eller gå ner i vikt men när man slutar med LCHF och börjar äta kolhydrater igen , kommer man gå upp all vikt igen?

  • Svar på tråden LCHF-kost , bara för stunden?
  • Aniiee

    Det beror alldeles på, naturligtvis. En he radda saker beror det på, så man kan inte säga rakt av om alla som äter LCHF idag kommer gå upp till vikt om de börjar äta pasta och ris imorgon.


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Holma
    SmilSmil666 skrev 2016-04-19 20:37:21 följande:

    LCHF-kost ska ju vara bra om man vill leva en nyttigare livsstil eller gå ner i vikt men när man slutar med LCHF och börjar äta kolhydrater igen , kommer man gå upp all vikt igen?


    Lchf är en livsstil , har man väl börjat vill man inte sluta
  • Aniiee
    Holma skrev 2016-04-19 22:34:03 följande:
    Lchf är en livsstil , har man väl börjat vill man inte sluta
    Nja, känner "massor" (minst 50 pers) av människor som slutat äta LCHF, av många olika anledningar (har själv ätit LCHF och slutat), så det kan du inte säga bara så där. Det är intellektuellt oärligt. 
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Holma
    Aniiee skrev 2016-04-19 22:53:02 följande:
    Nja, känner "massor" (minst 50 pers) av människor som slutat äta LCHF, av många olika anledningar (har själv ätit LCHF och slutat), så det kan du inte säga bara så där. Det är intellektuellt oärligt. 
    You are the creators and the curators of your own lives
    Nä lchf är inte en diet just för att man inte kan återgå till den kost man haft efter utan att gå upp o att lchf är inte bara viktnedgång utan många äter efter det för att må bättre
  • Aniiee
    Holma skrev 2016-04-19 22:56:24 följande:
    Nä lchf är inte en diet just för att man inte kan återgå till den kost man haft efter utan att gå upp o att lchf är inte bara viktnedgång utan många äter efter det för att må bättre
    LCHF är en diet. Diet = kosthållning. Inte = banta. That aside..... Folk äter LCHF av olika anledningar. En del gör det för att "må bra" (luddigt värre, men så är det ju), de ALLRA ALLRA FLESTA äter LCHF för att gå ned i vikt. Sen att många blir "frälsta" (lägger inget negativit i det ordet här) och fortsätter äta LCHF när de nått sin mälvikt är en bisak. De flesta som äter GI gör samma sak.

    Jo, det är många som kan återgår till att äta (mer, inte lika mycket) kolhydrater efter en period efter LCHF, och en hel drös gör det också. Utan att gå upp nämnvärt (+5 kg brukar vara medelvärdet, men många går inte ens upp 1.) De flesta har fått bättre kunskap om mat, där kolhydrater ingår, och även upptäckt hur kolhydraterna funkar i den egna kroppen. Få går tillbaka till sin förra kosthållning (visst en del gör det), utan hittar någon slags medelväg som funkar för dem. Och det är hela poängen. Att hitta det som funkar för en själv. 
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Jasmin Karlsson

    Jag åt LCHF ca ett halvår och gick ner ca 10 kg (inte övervikt, men för mycket extrahull). Sen gick jag tillbaka till "vanlig" kost eftersom jag saknade godsakerna för mycket. Höll mig kvar på nya vikten. Men jag bröt vanan att överkonsumera godsaker som glass, så det var ett bra sätt för mig att tänka till mer över vad jag äter. Nu är jag gravid så har ju gått upp igen...

  • Kjell2

    Om man först äter på ett sätt som gör att man går up i vikt och sen byter kost under en period och tappar kilon för att därefter gå tillbaka till sina gamla matvanor är det rätt självklart att man går upp ovsett vad man åt i mellanperioden.

    Visa undantag finns såklart som om man drastisk ändrar sina övriga levnadsvanor, från soffpotatis till elittriathlon t ex.

    Om man däremot lyckas bryta dåliga vanor, t ex mycket godis, läsk, junkfood, oregelbundna mattider, finns det hopp att man kan behålla sin ny vikt.

Svar på tråden LCHF-kost , bara för stunden?