• Maddi

    Förkylningsastma -Hur jobbigt har era barn?

    Min son inhalerar airomir och flotide, flotide har han fått morgon och kväll under hela vintern pga att han varit förkyld många gånger. Trotts det får han varje gång jättejobbigt, han bukandas, de piper, slemmig och det syns hur jobbigt det är. En 3 åring som kan ligga hela dagen i sängen utan att göra någonting. 

    Det känns som att det första och vissa gånger det andra dygnet så hjälper varken airomir eller flotide.

    Hur upplever ni det, ska det vara såhär trotts inhalering eller finns det något mer man kan göra för att hjälpa honom? 

  • Svar på tråden Förkylningsastma -Hur jobbigt har era barn?
  • Milleman

    Jag tycker du ska fråga läkare om det inte är läge att testa Singulair! Den vände vårt liv till det bättre.

  • Maddi
    Milleman skrev 2016-04-20 16:02:52 följande:

    Jag tycker du ska fråga läkare om det inte är läge att testa Singulair! Den vände vårt liv till det bättre.


    Jag har aldrig hört talas om den men läste på fass att den är från 15 år och våran är 3.
  • Milleman
    Maddi skrev 2016-04-20 16:08:39 följande:
    Jag har aldrig hört talas om den men läste på fass att den är från 15 år och våran är 3.
    Tabletterna är det ja men granulat (pulver man blandar med ex fruktpure) är från 6 mån och tuggtabletter från 4 år. Vår son har haft båda.
    Den är jättebra. Vi fick fasa ut den inför förra sommaren men fick börja i höstas igen då hans astma blev värre igen.
    Innan singulairen innebar alla förkylningar akutbesök för honom.
  • Maddi
    Milleman skrev 2016-04-20 18:21:25 följande:

    Tabletterna är det ja men granulat (pulver man blandar med ex fruktpure) är från 6 mån och tuggtabletter från 4 år. Vår son har haft båda.

    Den är jättebra. Vi fick fasa ut den inför förra sommaren men fick börja i höstas igen då hans astma blev värre igen.

    Innan singulairen innebar alla förkylningar akutbesök för honom.


    Ok jag får ringa och prata med läkarna igen. Just nu har vi kontakt var 6 e månad. Något sådana tester har inte vi varit med om.

    Dom har lyssnat på honom bara.

    Jag tror läkaren tyckte de va lite märkligt att han har det såhär jobbigt trots flotide hela tiden. Men hon sa inget speciellt. Jag får ringa och prata med dom igen gör jag tycker han har det otroligt jobbigt. Dock har vi aldrig åkt akut in pga astman. Men varje gång han får förkylning har han väldigt jobbigt och ligger över halva dagen och stirrar upp i taket och de känner inte jag är då normalt att en 3 åring ska göra.
  • Milleman
    Maddi skrev 2016-04-20 19:18:22 följande:
    Ok jag får ringa och prata med läkarna igen. Just nu har vi kontakt var 6 e månad. Något sådana tester har inte vi varit med om.

    Dom har lyssnat på honom bara.

    Jag tror läkaren tyckte de va lite märkligt att han har det såhär jobbigt trots flotide hela tiden. Men hon sa inget speciellt. Jag får ringa och prata med dom igen gör jag tycker han har det otroligt jobbigt. Dock har vi aldrig åkt akut in pga astman. Men varje gång han får förkylning har han väldigt jobbigt och ligger över halva dagen och stirrar upp i taket och de känner inte jag är då normalt att en 3 åring ska göra.
    Det låter absolut inte normalt. Stackarn!!! Vår son står också på flutide och har airomir. Och singulair. Trots det blev förra förkylningen jobbig för andningen. Men det var första gången på länge han var påverkad.
  • sancia

    För vår nu sexårige son hjälpte singulair också jättemycket. Han hade det som värst det året innan han fyllde fyra. Inhalationer hjälpte honom knappt.

    Sen opererade han bort halsmandlar/skrapade andenoiden. Sen dess har han i princip inga problem,

  • mammalovis

    Min yngsta fick airomir och fluitide när hon var 8 månader då hon hade en kraftig förkylning med dubbel ögon- och öroninflammation samt begynnande lunginflammation/bronkit under den veckan. Detta var i januari. I april fick hon nya förkylningar med 2 veckors mellanrum, d v s så fort vi minskade ner på dosen fluitide. Läkaren satte in Montelukast som hon kallade Singular. Det fick vår dotter att öka antalet bajsblöjor markant, så en vecka räckte tyckte vi. Sedan fick vi medicinera med Fluitide dubbel dos morgon och kväll fram till midsommar för att sedan fasa ut. Efter det har hon bara varit förkyld enstaka gånger. Hon är nu snart 3 år.


    Maddi skrev 2016-04-20 19:18:22 följande:
    Ok jag får ringa och prata med läkarna igen. Just nu har vi kontakt var 6 e månad. Något sådana tester har inte vi varit med om.
    Dom har lyssnat på honom bara.

    Jag tror läkaren tyckte de va lite märkligt att han har det såhär jobbigt trots flotide hela tiden. Men hon sa inget speciellt. Jag får ringa och prata med dom igen gör jag tycker han har det otroligt jobbigt. Dock har vi aldrig åkt akut in pga astman. Men varje gång han får förkylning har han väldigt jobbigt och ligger över halva dagen och stirrar upp i taket och de känner inte jag är då normalt att en 3 åring ska göra.
    Med en så orkeslös son är jag förvånad att ni inte krävt åtminstone telefonkontakt med läkaren tidigare. Det är ju en sak om han samtidigt får hög feber att han bli slö menar jag, men inte annars. Om inte 8 doser airomir per dygn funkar, så måste man ju ta kontakt för barnets skull. Tänk dig själv att behöva andas genom ett sugrör. Så ring och kräv att han får mer hjälp.
  • Ox2

    Min snart 3åring har som grunddos singulair och flutide x1kväll. När han blir dålig ökar vi upp flutide till 2x2 och fyller på med airomir.

    Airomir fick han vid 6mån, flutide vid ca 1år och singulair vid 1,5år.

    Jag har svårt att hålla dos intervallet på airomir när han blir dålig. Ska till läkaren i maj och ska ta upp det då. jag tycker också att det blev en stor skillnad sedan han började med singulair. Innan lät han som han sprungit ett maraton vid normal lek.

    Hade han blivit så orkeslös hade jag uppsökt akuten.

  • Milleman
    Ox2 skrev 2016-04-20 21:46:27 följande:

    Min snart 3åring har som grunddos singulair och flutide x1kväll. När han blir dålig ökar vi upp flutide till 2x2 och fyller på med airomir.

    Airomir fick han vid 6mån, flutide vid ca 1år och singulair vid 1,5år.

    Jag har svårt att hålla dos intervallet på airomir när han blir dålig. Ska till läkaren i maj och ska ta upp det då. jag tycker också att det blev en stor skillnad sedan han började med singulair. Innan lät han som han sprungit ett maraton vid normal lek.

    Hade han blivit så orkeslös hade jag uppsökt akuten.


    Känns som du skriver om mitt barn. Väldigt likt.
    Vi har fått veta att det eg inte är någon fara att överskrida maxdos på 8 doser airomir per dygn. Men om vi behöver ge så mycket anser de att han är så dålig att vi ska uppsöka läkare. Oftast blir det då att inhalera andra grejor på sjukhuset.
  • Ox2
    Milleman skrev 2016-04-20 23:08:20 följande:

    Känns som du skriver om mitt barn. Väldigt likt.

    Vi har fått veta att det eg inte är någon fara att överskrida maxdos på 8 doser airomir per dygn. Men om vi behöver ge så mycket anser de att han är så dålig att vi ska uppsöka läkare. Oftast blir det då att inhalera andra grejor på sjukhuset.


    Precis, jag vet ju vad dom brukar ge honom när vi har varit inne på akuten. Ibland har han fått 2x4 airomir med 20 min mellanrum.

    Ibland när vi haft ett par jobbiga nätter ger jag honom 2 puffar flutide extra mitt på dan. Det har vi blivit ordinerade på akuten en gång.

    Sist jag träffade läkaren antydde hon om att han inte är speciellt kraftigt medicin och det finns mer att ta till.
  • Maddi

    Tack till alla som svarat. Bollen är i rullning och väntar på att sjukhuset ska ringa upp.

  • Maddi

    Nu har han fått singulair utskrivet som han ska ta i 3 månader. Men kan man blanda ut det med vad som helst eller måste det just vara vatten?

  • Milleman
    Maddi skrev 2016-04-21 11:34:02 följande:

    Nu har han fått singulair utskrivet som han ska ta i 3 månader. Men kan man blanda ut det med vad som helst eller måste det just vara vatten?


    Vi tog alltid en tesked fruktpure. Go-medicin kallade vår son den för den var så god i fruktpureén :D
  • Maddi
    Milleman skrev 2016-04-21 11:52:58 följande:
    Vi tog alltid en tesked fruktpure. Go-medicin kallade vår son den för den var så god i fruktpureén :D
    ok :)

    Fick ni några biverkningar. Jag tycker de är skrämmande mycket när jag läser på fass. Nu behöver de heller inte bli några biverkningar alls, men han har autism och pratar inte än och vi får alltid gissa oss till hur han mår och skulle han nu få biverkningar av medecin så är det inte lätt att gissa sig till saken. 
    Jag vet att alla mediciner har biverkningar, men just denna var skrämmande mycket fick jag intrycket av. 
  • Milleman
    Maddi skrev 2016-04-21 15:26:14 följande:
    ok :)

    Fick ni några biverkningar. Jag tycker de är skrämmande mycket när jag läser på fass. Nu behöver de heller inte bli några biverkningar alls, men han har autism och pratar inte än och vi får alltid gissa oss till hur han mår och skulle han nu få biverkningar av medecin så är det inte lätt att gissa sig till saken. 
    Jag vet att alla mediciner har biverkningar, men just denna var skrämmande mycket fick jag intrycket av. 
    Vi har inte märkt av några alls :) bara att han blivit bättre :)
  • Maddi
    Milleman skrev 2016-04-21 16:23:56 följande:

    Vi har inte märkt av några alls :) bara att han blivit bättre :)


    Aha :)
  • Ox2

    Vi har inte märkt något alls. Då tycker jag han har mer biverkningar av airomir. Lite spidad blir han...

  • Mamma76

    Han kanske har fått fel diagnos . Det låter som att din son har trakeobronkomalaci, istället för astma. Då blir man värre av alla vanliga snabbverkande astmamediciner .

    Dom borde ta lungfunktionstest före och efter Ventolin, helst sovande, och också göra en bronkoskopi.

    När han är så orkeslös borde du ringa ambulansen för att kolla O2-nivåerna.

Svar på tråden Förkylningsastma -Hur jobbigt har era barn?