• Anonym (Ledsen)

    Nu vill han plötsligt att jag gör abort

    Jag är gravid och väldigt oplanerat dessutom. Beskedet kom som en chock men vi diskuterade för/nackdelar och vägde liv mot död. Vi valde livet, även om förutsättningarna hade kunnat vara bättre. De är inte dåliga nu men allt kan ju alltid bli bättre.

    Jag kände spontant redan då att jag verkligen inte vill göra abort.

    Idag 2.5 v senare säger han att han vill ta bort det. Han har sagt upp sig från en tjänst han inte trivs med och påbörjar en ny nästa vecka. Därför tycker han att det känns bättre att vänta.

    Kändes som en käftsmäll när han sa det. Här har jag gått och föreställt mig en framtid, blivit förälskad i livet inom mig och byggt upp förväntan. Och så detta?

    Jag har också nyligen bytt jobb, och gått ner i inkomst med nästan 100 000 kr/år men aldrig att jag skulle välja bort ett liv pga det. Jag kommer inte att göra en abort men jag måste få älta. Känner mig förkrossad.

    Hur kan man bara ändra sig så?

    Känns ändå som en mening med detta då gyns miss gjorde att vi använde ett p-medel som egentligen alls inte är säkert för mig. Det visste vi dock inte först graviditeten var ett faktum men det känns lite som "ödet".

  • Svar på tråden Nu vill han plötsligt att jag gör abort
  • Anonym (jjjj)

    Ja då får du fundera på om du vill vara ensamstående mamma är svaret ja så gör ingen abort.

  • Anonym (Ledsen)

    Hellre ensamstående än abort. Det blir ändå en sorg om han lämnar mig nu. Jag har varit ensam, men då var min son 3-4 år så det är inte riktigt jämförbart.

    Jag tror inte att han lämnar mig, fast det gör ont ändå när jag vet att han ändrat sig och inte vill. Att han skulle säga upp sig och byta jobb var på tapeten redan innan vi fick beskedet så han hade kunnat säga direkt då att han kände sig tveksam och inte ville när vi fick beskedet.

  • fjanten

    Hoppas på det bästa (att han har fått kalla fötter men kommer ställa upp för dig och ert barn) men räkna med det värsta (att han lämnar dig och inte vill ha något med barnet att göra) - och allt däremellan... Sedan bestämmer du dig för vad du vill!

  • Anonym (jag jag)

    Min man har velat att vi skulle gjort abort vid båda mina graviditeter. Första hade vi vart tillsammans väldigt kort tid och ekonomin va inte bra, vid andra hade vi precis separerat. Men det har jag sagt sen första gången vi hade sex, blir jag gravid så behåller jag barnet. Jag skulle aldrig klarar av att göra en abort. Och även om han har muttrat, klagat och nån gång vart riktigt j*vla arg så har han älskat våra tjejer över allt annat, från första ögonkastet.

    Så det behöver inte bli dåligt. Han är nog bara nervös över vad det betyder och vilken förändring det blir för er.

    Men samtidigt så får du ju va beredd på att du kan bli ensam.

Svar på tråden Nu vill han plötsligt att jag gör abort