• HusMusen

    Kvinnoklinik Göteborg

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt skaffa barn nu i ca 2 år utan resultat.
    Vi har därför bokat tid på kvinnokliniken i Göteborg för fertilitetsutredning.

    Är det någon annan som har gjort utredning där?
    Hur går det till? Är dom bra där?

    Är jätte nervös :P

  • Svar på tråden Kvinnoklinik Göteborg
  • Yarrow

    Vi gick där. Det tog sin lilla tid men nu sitter jag här gravid med nr 3 :)

    De två första är tack vare dem så att säga, den tredje kom av bara farten!

    De har verkligen mina varma rekommendationer. Lycka till!!

  • HusMusen

    Åh vad kul! Grattis =)

    Hur gick utredningen till?

    Hade ni några svårigheter? (om man får fråga)

    Vi ska dit om 1 vecka (27/4)

  • Yarrow

    Oj, nu var det några år sedan vi började vår utredning. Men först var det bara vanlig gyn undersökning. Jag fick mina äggledare spolade, vi lämnade båda blodprov och min man ett spermaprov.

    Jag hade inaktiva äggstockar varav den ena stimulerades i gång med prover+pergotime. När det inte fungerade ställdes vi i kö till IVF men då blev jag helt plötsligt gravid med första sonen :)

  • HusMusen

    Okej :) det låter ju inte allt för läskigt.

    Gjorde spolningen ont? Jag har hört att det gör ont på vissa men inte på andra.

    Jag har haft väldigt ont till och från i min högra äggstock så därför jag är nervös. Man tror ju alltid felet ligger hos en själv.

    Jag hoppas verkligen att allt står rätt till med oss och att vi också får vårat efterlängtade plus :)

  • Yarrow

    Jag fick ganka starka värktabletter jag skulle ta innan. Men jag hade inga stopp eller något i äggledarna å det gjorde inte å inte, ömmade lite efteråt bara.


    Tror det är så att ifall det är stopp så kan det göra väldigt ont..

  • HusMusen

    Tänkte bara berätta att vi nu har varit där.

    Besöket gick jätte bra. Nu ska min sambo lämna

    Spermaprov och sen väntar vi bara på resultat.

    Ingenting gjorde ont. Men det är ju alltid lite obehagligt att göra gynundersökning tycker jag.

    Allt såg bra ut i mina äggstockar så hoppas på att blodproverna också är bra. Han sa att jag snart skulle ha ägglossning vilket är jätte skönt för jag har trott att jag inte har haft det för min mens har varit så oregelbunden.

    Så jag och sambon har legat på de här dagarna =)

    Hade en manlig gynekolog så var lite nervös i början men det släppte ganska snart.

    Om 2 veckor vet vi vad vi har för förutsättningar =)

  • Yarrow

    Så spännande :) kanske samma som vi hade. Han hette Nielsen, har haft massor med olika gynekologer men aldrig känt mig så trygg som på kvinnokliniken :)

  • HusMusen

    Våran hette Ulf Zackrisson. =)

    Han var jätte duktig. Kände mig trygg faktiskt.

    Nu Ska vi dit på onsdag och då vår dom. Så nu börjar jag bli nervös över det istället. Haha.

  • HusMusen

    Nu är denna utredning klar. Eller vi ska tillbaka i september då det visade sig att min sambo har för lite spermier och även slöa spermier. Läkaren började prata om IVF..

    Vi ska göra nytt spermieprov i september. Vet någon ifall sjukdom och inflammation påverkar spermieproduktion avsevärt? Min sambo hade ca en månad tidigare en ordentligt muskelinflammation samt feber (nästan 40 grader) i 3 dagar. Kan detta ha påverkat resultatet?

    Det var förövrigt inget fel på mig enligt läkaren. Många ägg och alla prover såg bra ut.

    Känns så jobbigt att eventuellt behöva genomgå IVF, eller det kommer i vårat fall ev bli ICSI isåfall. Nån som har gjort ICSI på Sahlgrenska och lyckats få barn?

    Nu har jag ju såklart googlat runt hur man kan höja spermieantal och kvalitet och har beställt tabletter till gubben och så får vi hoppas på att proverna ser bättre ut när vi går tillbaka.

Svar på tråden Kvinnoklinik Göteborg