• MaryM

    Vad skulle ni män vilja att vi kvinnor tänkte på?

    Finns det nåt du som man stör dig på som kvinnor gör?

    Nåt som vi borde göra mer eller mindre av?

    (vet, jättesvårt att generalisera, alla är olika men ändå)


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Svar på tråden Vad skulle ni män vilja att vi kvinnor tänkte på?
  • Anonym (Trop)
    Frank76 skrev 2016-04-21 16:17:03 följande:

    Er egen säkerhet. Med tanke på att större delen av de nyanlända flyktingarna som väller in i landet är män borde alla kvinnor tänka på tryggheten i Sverige är borta.

    Tänk på er säkerhet


    Intressant. Hur ska kvinnor rent praktiskt gå till väga då?
  • CFly

    En sak kan vara att jag har upplevt att många kvinnor inte vågar krama, ta på en man, visa uppskattning på samma sätt som kvinnor gör mellan varandra. 

    Jag gissar att det har att göra med att man kanske tror att män inte vill att man gör så, eller är rädd för att göra det eftersom vi oftare inte visar samma sak mellan män eller utåt. Män är ju oftare i alla fall lite mer stela, rakt på sak, inte så kramvänliga och risken är att man lär omgivningen att vi kanske inte vill det. 

    Men trots det så finns det många män som blir jätteglada över en hand på axeln, en kram, av er kvinnor. 

    Ett exempel är att jag själv kanske är lite mer stel än kvinnor är. Träffade en kvinna som när jag gjort något bra klappade mig på axeln och ryggen på ett snällt välkomnande sätt och sa vad duktig du är. Wow, vilken känsla jag fick, jag blev jätteglad. Även om jag kanske inte vågade visa det men vi män gillar sånt också även om vi är dåliga på att visa det.

  • Anonym (.)
    Frank76 skrev 2016-04-21 16:17:03 följande:
    Er egen säkerhet. Med tanke på att större delen av de nyanlända flyktingarna som väller in i landet är män borde alla kvinnor tänka på tryggheten i Sverige är borta.

    Tänk på er säkerhet
    Jag önskar att MÄN kunde tänka på kvinnors säkerhet och låta bli att våldta, ofreda och trakassera. Alldeles oavsett hur kvinnor beter sig eller vilka situationer de befinner sig i.

    Dessutom hade jag ingen aning om att Sverige varit helt tryggt och befriat från hot mot kvinnor innan vi tog in asylsökande.

    Ditt inlägg osar av främlingsfientlighet och kass kvinnosyn.
  • Anonym (A)

    Att ni inte skulle vara så bekräftelsekåta hela tiden, speciellt i förhållanden. Jag fattar att mycket av det här är mäns fel, men en del i förändringen är att kvinnor tuffar till sig.

  • Anonym (Varför?)

    [quote=76556851][quote-nick]Anonym (A) skrev 2016-04-21 18:12:50 följande:[/quote-nick]Att ni inte skulle vara så bekräftelsekåta hela tiden, speciellt i förhållanden. Jag fattar att mycket av det här är mäns fel, men en del i förändringen är att kvinnor tuffar till sig.[/

    ...för att?

    Varför ska kvinnor "tuffa till sig"?

    Varför utgår du/män i allmänhet att det är kvinnors beteende som är felaktigt och behöver korrigeras medan männens sätt att vara är norm?

    Jag tycker kvinnor är ganska tuffa redan. Som bevis på detta är ju att vi klarar att hantera den nedlåtande jargong (såsom din) som vi möter dagligen under hela vår livstid.

  • Anonym
    CFly skrev 2016-04-21 16:26:45 följande:

    En sak kan vara att jag har upplevt att många kvinnor inte vågar krama, ta på en man, visa uppskattning på samma sätt som kvinnor gör mellan varandra. 

    Jag gissar att det har att göra med att man kanske tror att män inte vill att man gör så, eller är rädd för att göra det eftersom vi oftare inte visar samma sak mellan män eller utåt. Män är ju oftare i alla fall lite mer stela, rakt på sak, inte så kramvänliga och risken är att man lär omgivningen att vi kanske inte vill det. 

    Men trots det så finns det många män som blir jätteglada över en hand på axeln, en kram, av er kvinnor. 

    Ett exempel är att jag själv kanske är lite mer stel än kvinnor är. Träffade en kvinna som när jag gjort något bra klappade mig på axeln och ryggen på ett snällt välkomnande sätt och sa vad duktig du är. Wow, vilken känsla jag fick, jag blev jätteglad. Även om jag kanske inte vågade visa det men vi män gillar sånt också även om vi är dåliga på att visa det.


    Fast det beror inte på att de inte vågar. Orsaken är att de känner aversion mot män de inte känner oerhört väl, samt alla de män som inte uppfattas vara unga och snygga. Dessutom kan män ofta vara överkänsliga och bli helt till sig av t.ex. ett leende, en hand på axeln eller en komplimang, eftersom de är ovana vid att kvinnor gör så, vilket ditt eget exempel visar. Kvinnor är medvetna om det. Eller så tar de för givet att män har lika lite krambehov som de själva. En man får ju ut mer av beröring. En så relativt enkel grej kan rent av bli ett minne för livet. Eller i alla fall något han lever länge på. En kram eller någon form av beröring, bekräftelse eller komplimang betyder så mycket mer för en man eftersom män är svältfödda på det, medan kvinnor får sådant intill leda, dagligen. Rent av kan det leda till att mannen blir intresserad av kvinnan, ett scenario hon vill undvika. Ett skäl nog att undvika beröring eller säga något positivt.

    Att män som du säger är stelare och inte vågar visa vad de känner beror på att de är medvetna om att attraktion fungerar olika för män och kvinnor. En kvinna oavsett vem kan alltid vara förvissad om att så gott som alla män finner henne vacker och attraktiv, även killar som är en bra bit yngre än henne. En man måste däremot alltid utgå från att han uppfattas som oattraktiv eftersom de flesta kvinnor uppfattar de flesta män som sådana -  såvida inte motsatsen bevisats vilket är mindre sannolikt att kvinnan gör eller låter märka. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2016-04-21 18:54:54 följande:
    [quote=76556851][quote-nick]Anonym (A) skrev 2016-04-21 18:12:50 följande:[/quote-nick]Att ni inte skulle vara så bekräftelsekåta hela tiden, speciellt i förhållanden. Jag fattar att mycket av det här är mäns fel, men en del i förändringen är att kvinnor tuffar till sig.[/

    ...för att?
    Varför ska kvinnor "tuffa till sig"?
    Varför utgår du/män i allmänhet att det är kvinnors beteende som är felaktigt och behöver korrigeras medan männens sätt att vara är norm?
    Jag tycker kvinnor är ganska tuffa redan. Som bevis på detta är ju att vi klarar att hantera den nedlåtande jargong (såsom din) som vi möter dagligen under hela vår livstid.
    Mest för sin egen skull, men också för att det är väldigt tröttsamt att umgås(eller bo med... ) någon som ständigt måste bekräftas.

    Jag håller helt med dig i att många män utgår från sig själva som normen och jag tycker att det ofta är fel. Men inte vad det gäller osäkerhet och bekräftelsekåthet.
  • Anonym (Varför?)

    Har du tänkt på varför kvinnor behöver bekräftas? Förmodligen för att ni män ofta skickar ut signaler som skapar osäkerhet, tvivel och känslan av att inte vara bra nog. Så det kanske är ni män som behöver bli mindre känslokalla, fyrkantiga och uppmuntrande - inte vi som ska tuffa till oss ;)

  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2016-04-21 20:36:10 följande:
    Har du tänkt på varför kvinnor behöver bekräftas? Förmodligen för att ni män ofta skickar ut signaler som skapar osäkerhet, tvivel och känslan av att inte vara bra nog. Så det kanske är ni män som behöver bli mindre känslokalla, fyrkantiga och uppmuntrande - inte vi som ska tuffa till oss ;)
    Det var ju exakt det jag skrev i mitt första inlägg... och kom inte med "ni män". Både män och kvinnor är del i lösningen. Män måste sluta mäta allt efter sig, butcha sig, sluta härskateknika, sluta styra över kvinnor. Men kvinnor måste också vara del i förändringen och tuffa till sig, frigöra sig från bekräftelse- och utseendehetsen. För tänkt vad de kan åstadkomma med all den energi som exempelvis går ut på att oroa sig över sin vikt.
  • Anonym (Carrera)
    Anonym (Varför?) skrev 2016-04-21 20:36:10 följande:

    Har du tänkt på varför kvinnor behöver bekräftas? Förmodligen för att ni män ofta skickar ut signaler som skapar osäkerhet, tvivel och känslan av att inte vara bra nog. Så det kanske är ni män som behöver bli mindre känslokalla, fyrkantiga och uppmuntrande - inte vi som ska tuffa till oss ;)


    Bah, kvinnor behöver mer bekräftelse av sina medsystrar än av män verkar det ofta som.

    Frigör man sig däremot från behovet av "godkännande" av flocken och den tröttsamma avundsjukan och spelar i en mansdominerad men kompetensdriven organisation så kan inget hindra en förutom brist på önskade kvaliteter.

    En sjöman ber inte om medvind, han lär sig segla.
Svar på tråden Vad skulle ni män vilja att vi kvinnor tänkte på?