• Äldre 21 Apr 16:07
    3883 visningar
    18 svar
    18
    3883

    Sjuka hela tiden

    Alltså mina två minsta 6 och 4.5 år är sjuka hela tiden förkylda ont i halsen feber magsjuka... det går runt runt och jag vabbar och vabbar.... är själv helt tömd på energi.. . Fler som vabbar mycket?? Vad kan man stoppa i dem för att bygga immunförsvar?? De får vitaminer och bra mat .... finns det nån som har nått bra husmorstips ?????????? /Trötta mamman... (barnens pappa jobbar mycket borta och släkten bor 100mil bort så vabbat ligger mest på mig IF nån undrar)

  • Svar på tråden Sjuka hela tiden
  • Äldre 21 Apr 16:17
    #1

    Sedan minstingen började på förskolan har han och storebror varit sjuka 12 ggr (ja jag har antecknat alla ggr så jag vet hehe). Varje förkylning brukar hålla i sig i ca 6-9 dagar, för minstingen. Har förutom förkylningar även varit tre öroninflammationer, en magsjuka. I morse vaknade båda med feber och jag är hemma och vabbar. Känner precis som du! Ska det aldrig sluta!? Har tyvärr inga tips, hoppad någon annan har.

  • Äldre 21 Apr 16:18
    #2
    bf2014 skrev 2016-04-21 16:17:19 följande:

    Sedan minstingen började på förskolan har han och storebror varit sjuka 12 ggr (ja jag har antecknat alla ggr så jag vet hehe). Varje förkylning brukar hålla i sig i ca 6-9 dagar, för minstingen. Har förutom förkylningar även varit tre öroninflammationer, en magsjuka. I morse vaknade båda med feber och jag är hemma och vabbar. Känner precis som du! Ska det aldrig sluta!? Har tyvärr inga tips, hoppad någon annan har.


    Glömde ju skriva att han började dagis för åtta månader sedan.
  • Äldre 21 Apr 16:46
    #3

    Hur är det med de andra barnen på förskolan? Är det fler som ofta är sjuka?

    De kunde kanske se över sina hygienrutiner och hur länge barn ska vara hemma efter sista symptom. I vissa kommuner har de en hygiensjuksköterska som stöd till förskolorna, och det har visst gett effekt på barnens sjukdagar.


    42.
  • Äldre 21 Apr 16:49
    #4

    Tack för svar ska kolla med fsk....

  • Fru Ve
    Äldre 21 Apr 19:03
    #5

    Sover barnen tillräckligt, lägger sig i tid? Sömn är viktigt för immunförsvaret.

    Har de gått länge på förskola? Går i stor grupp? Går långa dagar så de blir väldigt trötta?

    Tror också besök av hygiensjuksköterska på fsk kan vara en idé. Sen är ju tyvärr en del barn mer sjuka än andra ???? Se till att ni är hemma tills de är riktigt friska varje gång annars kanske ni hamnar i en ond cirkel där de aldrig hinner återhämta sig.

  • LillaL­oppi
    Äldre 21 Apr 19:23
    #6

    Min son drabbades också av förkylningar, halsfluss, öroninflammation, osv, osv, osv för tre vintrar sedan. Barnläkaren frågade: hur mycket duschar/badar han? - Minst varannan dag, svarade jag. - Dra ner det till en gång i veckan, håll händerna rena och tvätta av ansiktet vid behov, svarade han.

    Förrförra året: inte så mycket som en förkylning, förra året: nope, detta år: nada! Jag slutade även tvätta hans hår med schampo, då läkaren menade på att man behöver ha nått naturligt (vad det nu hette) i hårbotten.

    Vet inte om detta är en slump, men det känns inte så. Tre ÅR utan så lite som en förkylning!

  • Äldre 22 Apr 14:55
    #7

    De sover bra.. lediga en dag i veckan då jag jobbar 75% inte jätte stor grupp... de har gått ca 2.5 år på fsk...tack för tips frun

    Lilla loppis... tack för tips... här duschas det inte i onödan hihi en el två ggr i veckan.får tvinga dem in i duschen handhygien är vi noga med.... det låter för bra för att vara sant att inte få en förkylning på tre!år wow "avis"

  • LillaL­oppi
    Äldre 22 Apr 16:32
    #8
    Mina fina hjärtan skrev 2016-04-22 14:55:58 följande:

    De sover bra.. lediga en dag i veckan då jag jobbar 75% inte jätte stor grupp... de har gått ca 2.5 år på fsk...tack för tips frun

    Lilla loppis... tack för tips... här duschas det inte i onödan hihi en el två ggr i veckan.får tvinga dem in i duschen handhygien är vi noga med.... det låter för bra för att vara sant att inte få en förkylning på tre!år wow "avis"


    *Peppar, peppar* ...*tar i trä*...
  • Äldre 22 Apr 20:45
    #9
    LillaLoppi skrev 2016-04-21 19:23:36 följande:

    Min son drabbades också av förkylningar, halsfluss, öroninflammation, osv, osv, osv för tre vintrar sedan. Barnläkaren frågade: hur mycket duschar/badar han? - Minst varannan dag, svarade jag. - Dra ner det till en gång i veckan, håll händerna rena och tvätta av ansiktet vid behov, svarade han.

    Förrförra året: inte så mycket som en förkylning, förra året: nope, detta år: nada! Jag slutade även tvätta hans hår med schampo, då läkaren menade på att man behöver ha nått naturligt (vad det nu hette) i hårbotten.

    Vet inte om detta är en slump, men det känns inte så. Tre ÅR utan så lite som en förkylning!


    Intressant!! Jag tvättar mina 2åringar kanske en gång i veckan (de får dock bada oftare, men utan tvål eller schampo).

    De är nästan aldrig sjuka. De går på förskola och jag har vabbat kanske 3dagar detta år. De är ute mycket på förskolan,, det Tror ja också spelar in (de är för tidigt födda och äter dåligt, sover ganska dåligt också.. Men växer som de ska.)
  • Äldre 22 Apr 21:30
    #10

    Dels är det olika på olika barn hur mycket/lite de är sjuka.

    Sedan är det olika olika år. Har man väl börjat vara sjuk så är det som att det vill fortsätta. Jag vet flera familjer där man antingen har ett bra eller ett dåligt år. Efter ett par rejäla omgångar är det som att kroppen aldrig riktigt hinner återhämta sig, det räcker att någon pratar om förkylning så åker man dit...

    Småbarnsåren var helt hysteriska här hon oss. Magsjukor var vår specialitet, men vi körde allt annat också.
    Detta trots att barnen inte gick på förskola. Och de duschade 1 gång/vecka.

  • Äldre 22 Apr 21:37
    #11

    Absolut att det är olika för olika år. Mina barn är 6-8 år och de senaste tre åren har vi haft 1-3 VAB-dagar per termin. Nu har vi haft VAB 2-5 dagar i veckan sedan slutet av januari. Man blir tokig! Måste ju vända snart...

  • Äldre 26 Apr 15:20
    #12
    Grävling 75 skrev 2016-04-22 21:37:37 följande:

    Absolut att det är olika för olika år. Mina barn är 6-8 år och de senaste tre åren har vi haft 1-3 VAB-dagar per termin. Nu har vi haft VAB 2-5 dagar i veckan sedan slutet av januari. Man blir tokig! Måste ju vända snart...


    Samma här man blir ju helt urlakad själv oxå ... stressad av att inte vara på jobbet...stressad när man är på jobbet pga allt man ska ta igen och om fsk ringer igen.. men vad gör man??
  • Äldre 26 Apr 15:22
    #13
    pigglet skrev 2016-04-22 21:30:36 följande:

    Dels är det olika på olika barn hur mycket/lite de är sjuka.

    Sedan är det olika olika år. Har man väl börjat vara sjuk så är det som att det vill fortsätta. Jag vet flera familjer där man antingen har ett bra eller ett dåligt år. Efter ett par rejäla omgångar är det som att kroppen aldrig riktigt hinner återhämta sig, det räcker att någon pratar om förkylning så åker man dit...

    Småbarnsåren var helt hysteriska här hon oss. Magsjukor var vår specialitet, men vi körde allt annat också.

    Detta trots att barnen inte gick på förskola. Och de duschade 1 gång/vecka.


    De flesta som har barn vet hur det är/ var men det känns ändå galeroch som att vissa arb kamrater inte tror på en...
  • Äldre 26 Apr 15:23
    #14
    twinboymom skrev 2016-04-22 20:45:14 följande:

    Intressant!! Jag tvättar mina 2åringar kanske en gång i veckan (de får dock bada oftare, men utan tvål eller schampo).

    De är nästan aldrig sjuka. De går på förskola och jag har vabbat kanske 3dagar detta år. De är ute mycket på förskolan,, det Tror ja också spelar in (de är för tidigt födda och äter dåligt, sover ganska dåligt också.. Men växer som de ska.)


    Lyckliga du ????????njut ????
  • Äldre 26 Apr 15:24
    #15
    Mina fina hjärtan skrev 2016-04-26 15:23:24 följande:

    Lyckliga du ????????njut ????


    Varför blev mina smilisar till frågetecken? (Gjorde glada gubbar )
  • Äldre 26 Apr 15:55
    #16
    Mina fina hjärtan skrev 2016-04-26 15:23:24 följande:

    Lyckliga du ????????njut ????


    Varför blev mina smilisar till frågetecken? (Gjorde glada gubbar )
  • Äldre 26 Apr 20:30
    #17

    Du har fortfarande inte svarat på när de började i förskolan eller om de alltid varit sjuka mycket.

    Med första barnet fick jag vabba ofta under första året sedan blev det mindre. Andra barnet var sjuk en massa från 8 månader till ca året, mest förkylningar med luftrörsbesvär, så jag var jättenervös när hon skulle börja i förskolan. Konstigt nog var hon inte speciellt mycket sjukare än hennes 2,5 år äldre syster. Lilleman är bara bebis ännu, men har haft sin beskärda del av förkylningar under första halvåret, så vi får se vad som händer.

    Så som jag fattat det får alla barn sin beskärda del av infektioner fram till skolstarten för att bygga upp sitt immunförsvar. Sedan hur hårt alla drabbas av varje varierar nog.

    Jag vet en familj som gick på samma förskola som min dotter. När de bytte till en annan fick barnen mycket färre infektioner direkt. Så kolla över miljön.  

  • Äldre 26 Apr 22:19
    #18
    mammalovis skrev 2016-04-26 20:30:05 följande:

    Du har fortfarande inte svarat på när de började i förskolan eller om de alltid varit sjuka mycket.

    Med första barnet fick jag vabba ofta under första året sedan blev det mindre. Andra barnet var sjuk en massa från 8 månader till ca året, mest förkylningar med luftrörsbesvär, så jag var jättenervös när hon skulle börja i förskolan. Konstigt nog var hon inte speciellt mycket sjukare än hennes 2,5 år äldre syster. Lilleman är bara bebis ännu, men har haft sin beskärda del av förkylningar under första halvåret, så vi får se vad som händer.

    Så som jag fattat det får alla barn sin beskärda del av infektioner fram till skolstarten för att bygga upp sitt immunförsvar. Sedan hur hårt alla drabbas av varje varierar nog.

    Jag vet en familj som gick på samma förskola som min dotter. När de bytte till en annan fick barnen mycket färre infektioner direkt. Så kolla över miljön.  


    De började för ca 3år sedan... och har sedan dess varit Mycket sjuka.. ( 2 olika fsk under dessa år ingen skillnad på sjukdomsdagar)
Svar på tråden Sjuka hela tiden