• Äldre 22 Apr 15:23
    2473 visningar
    16 svar
    16
    2473

    Gravid med andra barnet emetofobi

    Hej! Jag ska försöka föklara lite kortfattat om min situation.
    Jag har lidit av extrem emetofobi (kräkfobi) sen jag var liten, är idag 23 år gammal.
    Fobin har varit bättre och sämre, just nu är den väldigt illa.


    Jag har en dotter som är 2 år gammal, mådde inte illa överhuvudtaget när jag var gravid med henne. Hade egentligen inga krämper alls, förutom trötthet i början.


    Är nu gravid igen och min fobi är som sagt värre nu än när jag var gravid med min dotter. Jag är väldigt orolig över att må illa den här gången då jag har läst igenom olika forum där kvinnor beskriver att de mått mer illa vid den andra graviditeten.
    Jag vet ju att "ingen graviditet är den andra lik" men är det ingen som upplevt att det har varit motsatt? Att era graviditeter har varit väldigt lika?


    Är det någon som INTE har mått illa vid någon av sina graviditeter? Behöver lite hopp.. Jag är självklart jätteglad över att vi är gravid igen men min fobi tar bort lite av min lycka. Jag vet ju att jag klarar det om det händer men just i stundens hetta är det värre än döden för mig.

  • Svar på tråden Gravid med andra barnet emetofobi
  • Tita Nic
    Äldre 22 Apr 15:29
    #1

    Alla kvinnor mår väl illa någon gång under graviditeten? Psykiatriker? 

  • Äldre 22 Apr 15:40
    #2

    Jag mådde inte illa under min första graviditet.. Eller så la jag inte märke till det? Vad vet jag?


     


    Jo jag har fått en remiss till psykiatriska kliniken och har varit på bedömningssamtal och de har beslutat att hjälpa mig, så det känns bra.

  • Äldre 22 Apr 15:42
    #3

    Jag har inte mått illa/spytt eller ens haft sura uppstötningar under nån av mina 3 graviditeter.

    Spydde dock under min 1a förlossning, när det var nära kryststadiet.

  • Äldre 22 Apr 15:59
    #4

    Gravid flera gånger,aldrig mått så illa att jag måste spytt. Mår bara illa av vissa lukter och då går jag bara därifrån.

  • Tita Nic
    Äldre 22 Apr 16:03
    #5
    Anonyym223 skrev 2016-04-22 15:40:12 följande:

    Jag mådde inte illa under min första graviditet.. Eller så la jag inte märke till det? Vad vet jag?


     


    Jo jag har fått en remiss till psykiatriska kliniken och har varit på bedömningssamtal och de har beslutat att hjälpa mig, så det känns bra.


    Varför fick du en remiss till psyket om allting enbart var bra?
  • Äldre 22 Apr 16:09
    #6
    Tita Nic skrev 2016-04-22 16:03:25 följande:
    Varför fick du en remiss till psyket om allting enbart var bra?
    Vi måste ha missförstått varann. Jag menar att jag har fått en remiss pga min fobi, vad menade du?
  • Tita Nic
    Äldre 22 Apr 16:17
    #7
    Anonyym223 skrev 2016-04-22 16:09:05 följande:
    Vi måste ha missförstått varann. Jag menar att jag har fått en remiss pga min fobi, vad menade du?
    Vi måste inte någonting. Jag enbart har lite svårt med diverse tjejer som inbillar sig att de är gravida utan att vara det. Därför min fråga om du har kontaktat din psykolog ang detta. Jag inbillade mig också att jag var gravid pga diverse symtom. I slutändan hade jag leukemi. Därför min fråga.
  • Äldre 22 Apr 16:18
    #8
    Tita Nic skrev 2016-04-22 16:17:17 följande:
    Vi måste inte någonting. Jag enbart har lite svårt med diverse tjejer som inbillar sig att de är gravida utan att vara det. Därför min fråga om du har kontaktat din psykolog ang detta. Jag inbillade mig också att jag var gravid pga diverse symtom. I slutändan hade jag leukemi. Därför min fråga.
    Men va? Jag är gravid med mitt andra barn, det är ingenting jag har inbillat mig.. Förstår inte riktigt vart du vill komma. 
  • Äldre 22 Apr 17:49
    #9

    Jag har inte mått mer illa under graviditeten än vad jag normalt gör. Kram

  • Äldre 23 Apr 19:24
    #10

    Jag har mått extremt illa men inte spytt en enda gång. Överhuvudtaget så spyr jag sällan när jag mår illa (bakis, magsjuka, you name it), måste ha nåt att göra med kräkreflexen. Så även om man mår illa betyder det ju inte att man kräks.

  • Äldre 1 May 08:39
    #11
    Anonyym223 skrev 2016-04-22 15:40:12 följande:

    Jag mådde inte illa under min första graviditet.. Eller så la jag inte märke till det? Vad vet jag?


     


    Jo jag har fått en remiss till psykiatriska kliniken och har varit på bedömningssamtal och de har beslutat att hjälpa mig, så det känns bra.


    Min kompis gick i kbt för en fobi i syfte att klara som utbildning och blev frisk på studsigt kortare tid än en graviditet. Det finns bra metoder! Hade han inte fått hjälp hade han inte kunnat ta examen.
  • Äldre 1 May 09:26
    #12

    Jag har alltid haft världens kräkfobi sen jag var liten. Vägrade kräkas även när jag blev magsjuk (hur nu jag lyckades).

    Blev gravid och började kräkas i v.6 och det har sedan fortsatt i stort sett hela graviditeten. MEN! Min kräkfobi försvann! Insåg att det var skönt att kräkas för då försvann illamåendet och man kunde traska direkt till kylskåpet från toaletten! Fick medicin dessutom som hjälpte. Tycker inte att gravidkräkning är lika hemskt som tex. kräk vid magsjuka. Men jobbigt är det, men mest illamåendet, inte själva kräkningen!

  • Tita Nic
    Äldre 2 May 14:26
    #13
    Anonyym223 skrev 2016-04-22 16:18:15 följande:
    Men va? Jag är gravid med mitt andra barn, det är ingenting jag har inbillat mig.. Förstår inte riktigt vart du vill komma. 
    Och det gick bra trots kräkfobi? 
  • Äldre 2 May 14:29
    #14

    Jag har inte mått illa under någon graviditet :)

    Grattis till bebisen! :)

  • Äldre 2 May 14:31
    #15

    Inte jag! :)


    Tita Nic skrev 2016-04-22 15:29:15 följande:

    Alla kvinnor mår väl illa någon gång under graviditeten? Psykiatriker? 


  • Äldre 11 May 08:13
    #16

    Jag mår inte illa nu (v.7+6) och gjorde det inte under min förra graviditet heller...
    Har också har kräkfobi, och när dottern var 8 månader o kräktes blev jag alldeles svimfärdig efter att jag tagit hand om det.
    Nu har dottern bara haft en magsjuka i sitt 10-åriga liv (peppar peppar) men det är snarare sånt jag oroar mej för än att jag ska må illa i graviditeten.
    30% mår aldrig illa så vi håller tummarna att du o jag tillhör dom procenten!
    Sluta svara på idioten som bara letar sätt att göra dej upprörd!
    Är jättebra att du tar tag i problemet tycker jag <3

Svar på tråden Gravid med andra barnet emetofobi