• Zyzy

    Någon mer som utreds för ms eller har ms?

    Är sedan ett par månader tillbaka under utredning för ms. Hade ett eventuellt skov (lätt skov) och hamnade hos neurolog som redan på akuten uttryckte ms misstanke. Jag tyckte då han var lite väl snabb i sitt omdöme men glad att bli tagen på allvar. Gjorde MR som visade på några få förändringar varav två var ms-lika, ej kontrastladdade. LP visade lätt förhöjda värden men ingen kronisk inflammation i CNS. Nu väntar ny MR om några månader.

    Ni som fått diagnosen, har ni uppfyllt alla kriterier direkt eller har det kommit med tiden?

    Jag mår bra nu och det enda jag känner av är en trötthet som kan komma och hålla i sig ett par dagar, den tröttheten är endast fysisk, som att jag kroppsliga är helt slut. Någon som känner igen det?

    Ni som är under utredning, hur är det för er?

  • Svar på tråden Någon mer som utreds för ms eller har ms?
  • Anonym (Inflammation)

    Jag utreds för ms.

    Tappade känseln på vänster sida, ihop med extrem trötthet. Svaghet på vänster sida, svårt att gå i trappor med mera.

    Röntgen visade en inflammation i ryggmärgen och LP visade kraftig inflammation i ryggmärgen.

    Jag och min partner gick i barn-tankar så vi valde att bli gravida i samråd med läkaren då det är bättre att bli gravid innan mediciner sätts in.

    Jag ska röntgas veckan efter jag fött, och 3 mån efter samt 6 mån efter.

    Jag har fortfande liknande symtom som när det bröt ut för 7 månader sedan, jag är nu gravid i vecka 18.

  • Anonym (F)

    Har MS sedan 10 år. Uppfyllde alla kriterier på en gång, inflammationer i hjärnan. Det jag haft störst problem är tröttheten. Har två barn:)

  • Zyzy

    Tack för att ni tog er tid att svara. Hur yttrar sig eran trötthet? Är den kopplad till aktivitet? För mig känns det som energin bara försvinner om jag aktiverar mig för mycket och det kan ta två dagar att hämta sig. Sen kan jag vara pigg igen. För mig började det med lätta domningar på vänster sida, hoppas såklart på att inte få diagnos men har tillslut vant mig vid tanken att det kan bli så

    Anonym f, Skönt att höra att all ms inte behöver bli jätteallvarlig, även om den säkert är jobbig ändå.

  • Anonym (Inflammation)

    Jag blir helt utmattad av enkla vardagssysslor. Idag städa jag i en timma och ligger nu med en trötthet som gör mig näsan redo för att sova för natten.

    Jag blir psykiskt påverkad av tröttheten för all vilja försvinner :(

  • Zyzy

    Vad kul att du är gravid, ni gör helt rätt i att skaffa barn, det kommer gå jättebra trots situation. Jag har redan två så klar på den fronten.

    Skönt att veta att det finns någon mer i samma sits, ibland behöver man ju bara bolla någon fundering.

  • Anonym (Inflammation)

    Ja, visst är det så!

    Vi hade redan bestämt oss att skaffa barn när sjukdomen slog till, så "skynda" vi processen lite för vi ville hinna innan insättning av mediciner :)

    Hur länge har du varit sjuk? Hur gamla är dina?

  • Zyzy

    Jag har varit under utredning i 4 månader nu, kom som en chock. Har inte haft några känningar tidigare, fast när jag tänker efter så kanske det var nått för 5 år sedan.. Mina barn är i förskoleåldern så inte så stora än.

    Märkte du av nått innan du tappade känseln på vänster sida, har du misstänkt ms själv? Det har inte jag.

  • Anonym (Inflammation)

    Hur börja de misstänka det hos dig?

    Nä, jag har inte märkt något. Det kom över en natt för mig. Dröjde ca två månader innan jah fick göra röntgen samt ryggprov.

  • Anonym (Inflammation)

    Jag misstänkte inte ms, utan min vanliga läkare var inne på en annan sjukdom som hon ville skulle utredas av neurolog.

    Neurologen kom fram till ms.

  • Zyzy

    Jag var på akuten när både min arm och ben varit lätt domnade ett par dagar, dom ville utesluta stroke. Träffade en neurolog som ville utreda ms för det var hans misstanke. Vet fortfarande inte vad jag ska tro, men har ms lika förändringar så vi får se vad nästa MR visar.

    Ibland så är jag säker på att jag kommer få diagnos ms, men andra dagar tänker jag att det nog är lungt och kommer få vara frisk.

    Var jättejobbigt tyckte jag med alla undersökningar men nu känner jag mig glad igen. Hur mår du? Har du kunnat vänja dig vid beskeden du fått?

Svar på tråden Någon mer som utreds för ms eller har ms?