• Jenny8686

    Bebisen bajsar inte :(

    Hej! Min son på snart 6 månader (nästa vecka) har slutat att bajsa (känns det som). Han får ersättning. Vi började för ca 3 veckor sen med smakport, allt gick bra han åt och bajsade. För 2 veckor sen så bajsade han inte på en dag och sen nästa dag va bajset mer av det fastare slaget och jag fick hjälpa han upp med benen och då skötte han magen, sen gick det en dag i mellan bajsningarna igen, denna gången kom det ut en hård boll som jag oxå fick hjälpa han med! Kontaktade BVC, jag skulle testa att ge katrinplommon (vilket jag hade gett i 4 dagar i sträck) funkade inte, ringde dagen efter och då skulle jag börja med laktulos 2ml x 2. Skötte magen 1 dag utan hjälp och nästa dag med hjälp. Nu har han inte bajsat sen i torsdags och då fick jag hjälpa honom. Han fick 5 skedar gröt i går men nu vågar jag inte ge han några smakport alls!! Hur ska jag få honom att bajsa?
    Jag ger extra vatten i varje ersättningsflaska typ 5 ml, jag har testat katrinplommon och päron puré, testat att ta tempen, testat Windi, hålla grodgrepp, hålla upp benen när han äter (fungerat ibland)... Vad mer ska jag göra? Enligt BVC så ska han sköta magen varje dag när han äter smakport det gör han inte. HJÄLP!

  • Svar på tråden Bebisen bajsar inte :(
  • zemer

    Min dotter är 7 månader nu. Hon blev och är fortfarande hård i magen, vilket är super vanligt när man börja införa mat. Hon får dock 1/2-1 burk katrinplommon varje dag. Fullkornsgröt till frukost och/eller kvällsmat. Sen kan man lägga messmör och olja i ersättningen, det hjälper.

    Men sen tror jag inte att du behöver oroa dig för att han inte bajsar varje dag. Blir det mindre än 3 gånger i veckan så hade jag börjat reagera.

  • Jenny8686
    zemer skrev 2016-04-23 18:09:06 följande:

    Min dotter är 7 månader nu. Hon blev och är fortfarande hård i magen, vilket är super vanligt när man börja införa mat. Hon får dock 1/2-1 burk katrinplommon varje dag. Fullkornsgröt till frukost och/eller kvällsmat. Sen kan man lägga messmör och olja i ersättningen, det hjälper.

    Men sen tror jag inte att du behöver oroa dig för att han inte bajsar varje dag. Blir det mindre än 3 gånger i veckan så hade jag börjat reagera.


    Har ju redan prövat både messmör och olja tyvärr, jag är inte så förtjust att ge medicin, känns som att laktulos är sista utvägen. Okej men enligt BVC så ska det ju bajsas varje dag, det är sen när dom kommer i 8 månaders ålder som att dom börjar bajsa kanske var 3:dje dag, men nu varje dag. :( vet inte vad jag ska göra för han är ju pigg och glad eller ja lite gnällig är han men det känns som att det är tänder.
  • Flisan35

    Kanske ska du lugna dig lite med maten, du kanske gått lite för fort fram? Mina tips för att hålla magen igång är mkt vatten, olja i ersättningen och att du gör egen puré. Lägg 3 mogna päron (i bitar) och 200 g katrinplommon i kastrull, täck med vatten och koka mjukt. Mixa ihop och lägg i burkar. Kan frysas oxå. MYCKET mer effektivt än burkarna du köper. Godare också!

  • Jenny8686
    Flisan35 skrev 2016-04-23 20:00:00 följande:

    Kanske ska du lugna dig lite med maten, du kanske gått lite för fort fram? Mina tips för att hålla magen igång är mkt vatten, olja i ersättningen och att du gör egen puré. Lägg 3 mogna päron (i bitar) och 200 g katrinplommon i kastrull, täck med vatten och koka mjukt. Mixa ihop och lägg i burkar. Kan frysas oxå. MYCKET mer effektivt än burkarna du köper. Godare också!


    Jo idag har jag inte gett han någon gröt, han har bara fått ersättning. Tycker inte att jag har gått för fort fram men har nog gjort det ändå, ja katrinplommon & päron puré är gjord redan, men ingen effekt heller tyvärr. BVC tyckte inte att jag skulle "backa" med maten men det måste jag känner jag. Blir helt galen på detta, BVC säger en sak och alla andra säger en annan. Jag har alltid vart en som följer vad BVC/läkare osv säger då jag själv jobbar i sjukvården, känner press att han ska bajsa varje dag och får panik när han inte gör det, men orkar inte gå runt och vara orolig heller hela tiden även att jag är en "orolig" person.
  • zemer
    Jenny8686 skrev 2016-04-23 20:05:03 följande:

    Jo idag har jag inte gett han någon gröt, han har bara fått ersättning. Tycker inte att jag har gått för fort fram men har nog gjort det ändå, ja katrinplommon & päron puré är gjord redan, men ingen effekt heller tyvärr. BVC tyckte inte att jag skulle "backa" med maten men det måste jag känner jag. Blir helt galen på detta, BVC säger en sak och alla andra säger en annan. Jag har alltid vart en som följer vad BVC/läkare osv säger då jag själv jobbar i sjukvården, känner press att han ska bajsa varje dag och får panik när han inte gör det, men orkar inte gå runt och vara orolig heller hela tiden även att jag är en "orolig" person.


    Fast jag har aldrig hört att dom SKA bajsa varje dag. Detta är mitt andra barn och ingen av dom har bajsat varje dag hela tiden. Bvc har också sagt till mig att allt mellan 7 gånger på en dag till 1 gång i veckan räcknas som normalt. Alla är olika. Men helst inte mindre än 3 gånger i veckan, det står även på 1177.

    Om jag var du så hade jag fortsatt ge smakportioner. Och ge fullkorn gröt eller välling. Ge katrinplommon varje dag. Även messmör och olja. Sluta inte ge katrinplommon när han bajsar utan fortsätt varje dag så magen hålls igång och inte blir så hård igen. Vatten till maten är bra med. Undvik sånt som banan, som gör magen trög.
  • annabellelee

    Sedan lillen 6 mån började med smakportioner bajsar han var femte dag i stället för som innan varje dag. Han var hård oc behövde hjälp på traven. Vi provade med sempers magdroppar och det hjälpte jättebra. Nu är han tillbaka på dagligt bajs. Magdroppar är tarmbakterier samma som i yoghurt så det är inget konstigt. Men ganska dyra...

  • hg129012

    Vår dotter, 9 månader, har fått lactulos ett bra tag. Dock fick vi öka upp till 10 ml varje morgon för att de skulle hjälpa. Nu har hon inte fått på ca 2 veckor i bajsar 4ggr per dag. Så har blivit helt vänt nu.

    Hör med bvc om du ska öka mängden :)

  • Margaux

    Vi hade också en förstoppad bebis trots amning... Hon fick laktulos varje dag i en period och så höll jag henne över toaletten. Jag upplevde att hon inte ville bajsa i blöja eftersom det var så fast och hårt. Bättre ergonomi över toaletten för att få trycka ut det.
    Hon var hård i magen till lite över ett år sen gick det över.

  • mammalovis

    Vi har haft det omvända med diarré och då krävdes det att han fick både 1/2 dl risgröt och uppåt 60 ml morotssoppa per dag för att få det att vända, så jag tror det är ganska svårt att vända en negativ trend.

    Vad händer om du skippar gröten och bara ger lösande puré som päron, kiwi, persika och katrinplommon i några dagar? Jag tror även en del blir hårda i magen av gluten.

    Just nu har Lilleman också en hård mage då han utökat portionerna ganska mycket, men bajsar oftast 2 gånger om dagen, så vi testar mycket med lösande, dock har vi kvar risgröten, då han skulle skippa gluten och jag fullkornen då jag ammar. Nu håller vi på att lägger till allt lite pö om pö.

    Jag hade inte stirrat mig blind på varje dag, men däremot är det ju inte bra om han är för hård hela tiden. Min mellandotter blev förstoppad och har länge haft bekymmer med förstoppningsdiarré istället.

    Men det är svårt att råda då vi inte mängderna för fruktpurén. Morötter, majs och banan är ju stoppande.

Svar på tråden Bebisen bajsar inte :(