• Anonym (Knäck­t)
    Äldre 24 Apr 10:06
    2640 visningar
    13 svar
    13
    2640

    Ganska säker på att min dotter har Alopecia. Jag håller på att gå under av oro...

    Upptäckte stora kala fläckar i underhåret bak i nacken på min dotter i fredags. Inget jag lagt märke till alla tidigare, eller ens att det höll på att bli tunnare... Hon har iofs oftast nedsläppt, så lyfter inte på håret särskilt ofta.

    Hon har alltid haft ganska runt hår, men det hade äntligen börjat bli tjockare. Dessutom har det äntligen fått lite längd. Det har alltid växt väldigt sakta. Vet att hon avundas alla med långt fint hår. Hennes lillasyster som är 7 har långt, tjockt hår t ex.

    Har sån panik i hela kroppen... Hon vet själv inget om än och jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Det otäcka m Alopeci är ju att man tydligen aldrig kan veta hur det utvecklar sig.

    Rädd att jag på något vis sett till att hon utvecklat detta otäcka. Läst att stress kan vara en orsak och det hat hänt väldigt mycket det senaste halvåret. Min pappa dog hastigt i november, begravning i december. Hon slog ut sin permanenta framtand i januari, vi lämnade bort vår katt i januari. Jag har mått jättedåligt länge och är dessutom gravid. Rädd att mitt mående plus allt som hänt henne dragit igång ev alopeci. Mår så dåligt för hennes skull nu och målar upp värsta scenariot såklart...

    Finns det någon möjlighet att det kan vara något annat än alopeci? Någon som varit med om liknande?

    Hjälp!!!!

  • Svar på tråden Ganska säker på att min dotter har Alopecia. Jag håller på att gå under av oro...
  • Anonym (Hh)
    Äldre 24 Apr 10:16
    #1

    Hej jag tror du behöver börja genom att hjälpa dig själv, du beskriver att du inte mår bra? Tjejen ska du ta till en läkare för att få svar på vad det är - men bara det faktum att du får panik av att ditt barn ev symptom på något relativt ofarligt säger mycket om ditt mående..

  • Anonym (??)
    Äldre 25 Apr 12:40
    #2

    Min dotter hade liknande. Efter otaliga cremer, salvor, vätskor som skulle smörjas i håret så tog de ett enkelt blodprov. Det visade sig att hon bar på streptococker typ... A... tror jag det var. Hon fick antibiotika och därefter försvann håravfallet.

    Man kan bära på olika typer av sjukdomar utan symptom. Håravfallet var det enda symptomet min dotter hade. Hon var då 4-5 år.

    Som ovan säger kan din stress yttra sig i olika symptom hos ditt barn.

  • Anonym (Knäck­t) Trådstartaren
    Äldre 25 Apr 21:37
    #3

    Streptokocker säger du... Och hon hade inga andra symptom än fläckvis håravfall? Griper efter alla halmstrån jag kan hitta känns det som. Hoppas så att det inte blir värre...

    Jag hat sökt hjälp, har telefontid m läkare i morgon, både vad gäller mig och dottern. Vill inget säga till henne än. Tänker att vi ska försöka ta några prover och se om de visar något samt avvakta och se om det blir mer.

  • Anonym (Hh)
    Äldre 25 Apr 23:14
    #4
    Anonym (Knäckt) skrev 2016-04-25 21:37:30 följande:

    Streptokocker säger du... Och hon hade inga andra symptom än fläckvis håravfall? Griper efter alla halmstrån jag kan hitta känns det som. Hoppas så att det inte blir värre...

    Jag hat sökt hjälp, har telefontid m läkare i morgon, både vad gäller mig och dottern. Vill inget säga till henne än. Tänker att vi ska försöka ta några prover och se om de visar något samt avvakta och se om det blir mer.


    Bra! Ta hand om dig själv ordentligt se till att få en kurator och prata om hur du mår också ofta kommer sorg och stress ikapp en efter att det har hänt - när man egentligen tror att allt borde bli bra. Din flicka kommer bli bra.
  • Anonym (Knäck­t) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 10:17
    #5

    Fler??

  • Anonym (H)
    Äldre 26 Apr 10:29
    #6

    Om det nu skulle vara Alopecia så finns det tyvärr inget att göra åt det vad jag har förstått. Det kan ju gå så långt att man tappar allt hår på huvudet, ögonbryn osv men sen kan det även stanna vid dessa kala fläckar på huvudet.

    Min man råkade ut för det för drygt 1 år sedan och för honom stannade det vid kala fläckar och efter någon månad så växte håret tillbaka.

    Det jag skriver hjälper dig såklart inte. Ta iaf kontakt med VC och se vad en läkare där har att säga! Det kan ju bero på något helt annat.

    Lycka till!

  • Anonym (H)
    Äldre 26 Apr 10:30
    #7
    Anonym (H) skrev 2016-04-26 10:29:57 följande:

    Om det nu skulle vara Alopecia så finns det tyvärr inget att göra åt det vad jag har förstått. Det kan ju gå så långt att man tappar allt hår på huvudet, ögonbryn osv men sen kan det även stanna vid dessa kala fläckar på huvudet.

    Min man råkade ut för det för drygt 1 år sedan och för honom stannade det vid kala fläckar och efter någon månad så växte håret tillbaka.

    Det jag skriver hjälper dig såklart inte. Ta iaf kontakt med VC och se vad en läkare där har att säga! Det kan ju bero på något helt annat.

    Lycka till!


    Såg nu att du hade en telefontid.
  • Anonym (Knäck­t) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 13:24
    #8
    Anonym (??) skrev 2016-04-25 12:40:40 följande:

    Min dotter hade liknande. Efter otaliga cremer, salvor, vätskor som skulle smörjas i håret så tog de ett enkelt blodprov. Det visade sig att hon bar på streptococker typ... A... tror jag det var. Hon fick antibiotika och därefter försvann håravfallet.

    Man kan bära på olika typer av sjukdomar utan symptom. Håravfallet var det enda symptomet min dotter hade. Hon var då 4-5 år.

    Som ovan säger kan din stress yttra sig i olika symptom hos ditt barn.


    Vill gärna komma i kontakt med dig. Läkaren jag pratade med menade att man inte kunde ta prov på ev streptokocker om man inte hade tecken på typ halsfluss el liknande... Inte vet jag? Fortsätter hoppas på att det inte är alopeci, samtidigt som jag innerst inne känner på mig att det inte kan vara något annat...
  • Anonym (??)
    Äldre 27 Apr 13:33
    #9
    Anonym (Knäckt) skrev 2016-04-27 13:24:01 följande:
    Vill gärna komma i kontakt med dig. Läkaren jag pratade med menade att man inte kunde ta prov på ev streptokocker om man inte hade tecken på typ halsfluss el liknande... Inte vet jag? Fortsätter hoppas på att det inte är alopeci, samtidigt som jag innerst inne känner på mig att det inte kan vara något annat...
    Den läkaren har fel! Kräv ett blodprov. Min dotter hade inte minsta lilla symptom under det år hennes håravfall höll på. Vår läkare hade detta i bakhuvudet eftersom han varit med om ett liknande fall tidigare. Just därför tog han streptocockodling.

    Alopeci är en ganska ovanlig sjukdom, men den finns ju. Gå till en annan läkare. Och ytterligare en. Ända tills du får bekräftat att din tös har streptococker eller inte.
  • Anonym (Hh)
    Äldre 27 Apr 23:06
    #10

    Fast det är ju ingen läkare som tittat på barnet TS har pratat i telefon med en? Om du nu är så orolig och nojig varför åker ni inte till vårdcentralen. Tråden är flera dagar gammal.

  • Anonym (Knäck­t) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 07:26
    #11

    Eftersom fläckarna inte är irriterade på något vis så vill jag inte oroa tösen i onödan om det inte är så att mer hår ramlar av. Som sagt så märker jag knappt att hon tappar hår, inte mycket som fastnar i borsten eller i duschen. Så jag ber till högre makter och håller tummarna för att det stannar vid det som är. Några prover är tagna på henne, ren rutinkoll sa jag till dottern. Sköldkörtel och blodvärde. Men ska även försöka få dem till att kolla ev streptokocker om det fortsätter.

  • Anonym (Knäck­t) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 08:43
    #12
    Anonym (??) skrev 2016-04-27 13:33:17 följande:

    Den läkaren har fel! Kräv ett blodprov. Min dotter hade inte minsta lilla symptom under det år hennes håravfall höll på. Vår läkare hade detta i bakhuvudet eftersom han varit med om ett liknande fall tidigare. Just därför tog han streptocockodling.

    Alopeci är en ganska ovanlig sjukdom, men den finns ju. Gå till en annan läkare. Och ytterligare en. Ända tills du får bekräftat att din tös har streptococker eller inte.


    Hade hon fläckvis också? Var på huvudet? Hur länge sen är det? Har det återkommit?
  • Anonym (Knäck­t) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 17:44
    #13
    Anonym (??) skrev 2016-04-27 13:33:17 följande:

    Den läkaren har fel! Kräv ett blodprov. Min dotter hade inte minsta lilla symptom under det år hennes håravfall höll på. Vår läkare hade detta i bakhuvudet eftersom han varit med om ett liknande fall tidigare. Just därför tog han streptocockodling.

    Alopeci är en ganska ovanlig sjukdom, men den finns ju. Gå till en annan läkare. Och ytterligare en. Ända tills du får bekräftat att din tös har streptococker eller inte.


    Och din dotter hade ingen infektion typ halsfluss el liknande innan? Som liksom låg kvar i kroppen?
Svar på tråden Ganska säker på att min dotter har Alopecia. Jag håller på att gå under av oro...