• Anonym (Ledsen mamma)

    Hur ska jag hjälpa barnen?

    Hej, jag behöver eran hjälp. Vet inte var jag ska vända mig.. Familjerådgivningen kan/vill inte göra något. Mina barn har bott varannan vecka hos mig och deras far sedan vi separerade för fyra år sedan. Vi har gemensam vårdnad. Jag har alltid gjort allt för att det ska vara smidigt för barnen, då inte de valde att ha separerade föräldrar. Jag flyttade för att han slog mig, festade, struntade i sin familj, sov bort dagarna. När jag jobbade helgdag så låg han och sov hela dagarna och lät äldsta barnet ta hand om syskonen. Hon var 6 år då. De fick äta sockerkaka till frukost/lunch för han vägrade gå upp ur sängen! Jag fick ringa och be deras farmor kolla så han var vaken varje gång jag jobbade! Hon blev arg på mig och sa att han är väl trött... Mmm, men han hade tre barn att ta hand om.. Barnen är mycket hos farmor och farfar när det är hans vecka, för han jobbar långa dagar. Hon skäller mycket på barnen, en gång tvingade hon ett av barnen att äta upp all mat som hon lagt upp på tallriken. Det slutade med att barnet kräktes på bordet. Pappan hotar barnen att om de flyttar till mig så flyttar han utomlands och om de vill komma till mig någon dag tidigare så ger han dem så dåligt samvete att de hellre stannar kvar. Jag har så mycket jag kan ta upp och jag har varit två gånger hos famljerådgivningen och bett om hjälp, men de sa bara att så länge han inte super eller slår barnen så kan jag inte göra något.. Han skiter i deras läxor, de kan be honom om hjälp och han säger att han inte orkar!! barnen säger att "pappa ligger hellre och kollar på film än umgås med oss" Han struntar i utvecklingssamtalen i skolan, och om han dyker upp så sitter han och grejar med sin mobil så läraren får tillrättavisa honom. Vad ska jag göra??? Barnen vill inte vara där, på sin höjd varanna helg.

  • Svar på tråden Hur ska jag hjälpa barnen?
  • Anonym (Barnen först)

    Jag hade tagit striden och riskerat att förlora dem för alltid.

  • lengon
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2016-04-25 10:16:49 följande:

    Hej, jag behöver eran hjälp. Vet inte var jag ska vända mig.. Familjerådgivningen kan/vill inte göra något. Mina barn har bott varannan vecka hos mig och deras far sedan vi separerade för fyra år sedan. Vi har gemensam vårdnad. Jag har alltid gjort allt för att det ska vara smidigt för barnen, då inte de valde att ha separerade föräldrar. Jag flyttade för att han slog mig, festade, struntade i sin familj, sov bort dagarna. När jag jobbade helgdag så låg han och sov hela dagarna och lät äldsta barnet ta hand om syskonen. Hon var 6 år då. De fick äta sockerkaka till frukost/lunch för han vägrade gå upp ur sängen! Jag fick ringa och be deras farmor kolla så han var vaken varje gång jag jobbade! Hon blev arg på mig och sa att han är väl trött... Mmm, men han hade tre barn att ta hand om.. Barnen är mycket hos farmor och farfar när det är hans vecka, för han jobbar långa dagar. Hon skäller mycket på barnen, en gång tvingade hon ett av barnen att äta upp all mat som hon lagt upp på tallriken. Det slutade med att barnet kräktes på bordet. Pappan hotar barnen att om de flyttar till mig så flyttar han utomlands och om de vill komma till mig någon dag tidigare så ger han dem så dåligt samvete att de hellre stannar kvar. Jag har så mycket jag kan ta upp och jag har varit två gånger hos famljerådgivningen och bett om hjälp, men de sa bara att så länge han inte super eller slår barnen så kan jag inte göra något.. Han skiter i deras läxor, de kan be honom om hjälp och han säger att han inte orkar!! barnen säger att "pappa ligger hellre och kollar på film än umgås med oss" Han struntar i utvecklingssamtalen i skolan, och om han dyker upp så sitter han och grejar med sin mobil så läraren får tillrättavisa honom. Vad ska jag göra??? Barnen vill inte vara där, på sin höjd varanna helg.


    Tyvärr är det ju så att ett olämpligt/oansvarligt föräldraskap inte är tillräckligt i rätten för att få ensamvårdnad om barn. Om inte han frivilligt säger upp sin del av vårdnaden så finns det inte mycket du kan göra i nuläget.


    Men det låter ju inte som om han är så värst intresserad av att ha tid med sina barn, så frågan är om du inte på frivillig väg kan lyckas övertala honom att lämna över mer till dig?


    Om de flyttar till dig hotar han att lämna landet skriver du. So what? Låt honom göra det då...?

  • Anonym (Bra sätt att bli av med honom)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2016-04-25 10:16:49 följande:

    Pappan hotar barnen att om de flyttar till mig så flyttar han utomlands


    Ett alldeles utmärkt sätt att bli av med idioten.

    Detta låter så hemskt och tragiskt att jag får seriöst ont i magen. Barnen blir ju skadade för livet.

    Med tanke på farmors beteende så är det ju inte så konstigt att pappan är som han är.
  • Anonym (Ledsen mamma)

    Tack för era svar. Han skulle tyvärr aldrig låta barnen flytta till mig, han vill bara ha dem för att inte behöva betala underhåll. Jag mår så dåligt när de är hos honom eftersom de ringer ofta och är ledsna :(

  • Whitehorse1979

    Du ska kämpa för dina barn.

    Det finns inget annat att göra.

    Det hoppas jag att du förstår.

    Jag hade skitit i om han flyttat utomlands.

  • Anonym (E)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2016-05-26 19:00:24 följande:

    Tack för era svar. Han skulle tyvärr aldrig låta barnen flytta till mig, han vill bara ha dem för att inte behöva betala underhåll. Jag mår så dåligt när de är hos honom eftersom de ringer ofta och är ledsna :(


    Har du möjlighet att avstå underhållet? Jag vet att pappan (i det hör fallet) ska betala bla bla bla... Men om det går så är det kanske ett sätt?
  • Anonym (Sandra)

    Kan inte barnen gå till honom varannan helg?Måste han då betala hela underhållet,kan man kompromissa på på något sätt?Barnen är ju viktigare än pengarna.Vill han flytta utomlands,kan han göra det,kanske bäst för barnen.Då betalar ju försäkringskassan .

  • Anonym (Ledsen mamma)

    Jag kan absolut avstå underhåll,det är inget jag behöver ha. Jag vill bara att han ska se barnens bästa. Tyvärr är han helt låst på att vägra låta dem vara mer hos mig. Jag har gett som förslag att de ska vara där på helger, men han tvärvägrar. Personligen så bryr jag mig inte det minsta om han skulle flytta till månen. Det är ju barnen som blir ledsna och tror att de aldrig mer ska få träffa honom.

  • Anonym (Sandra)

    Jag förstår,han är ingen bra pappa.Men snart är barnen större och har egen vilja.Toll slut kan man inte tvinga dom dit.Säg alltid saker från barnens sida för honom,att dom trivs inte/vill inte.

  • Kjell2

    Först, lär dig skillnaden på umgänge och vårdnad samt på vilka grunder tingsrätten beslutar.

    Sen, inse att du aldrig kommer få honom att ändra på sig.

    Därefter, fundeta på vad som är långsiktigt bäst för barnen, fortsätta som nu eller med väldigt begänsad kontakt med in far. Därefter tar du ett beslut om du vill driva detta till tingsrätten elle inte.

  • Anonym (Sandra)

    Om barnen mår väldigt dåligt att vara hos sin pappa,ta kontakt med Soc.Barnens bästa viktigaste,borde man ju tycka.

Svar på tråden Hur ska jag hjälpa barnen?