• Äldre 25 Apr 16:59
    31735 visningar
    43 svar
    43
    31735

    Hur mycket har du i sparkapital?

     


    Jag läste i SvD häromdagen att fler än var fjärde person i Sverige har minst ett års lön i sparkapital! Jag blev förvånad över att det var så många!
    Den genomsnittliga summan 10-17 åringar äger i sparkapital är 65.000.

    Hur mycket har ni i sparat kapital idag?

    Hur har du placerat pengarna?

    Hur mycket sparar ni per månad?

    Hur mycket har ni i lån?


    Hur mycket har ni i ?icke realiserat? kapital (T.ex. om ni äger ett hus som ökat med 100 000 i värde)?

    Vad är familjens samlade månadsinkomst före skatt?

    Vad är familjens samlade bidrag?

    Sparar ni pengar till era barn? I så fall, hur mycket?




     


     




     


     

  • Svar på tråden Hur mycket har du i sparkapital?
  • Anonym (teres­a)
    Äldre 30 Apr 07:59
    #31
    Anonym (Skattebetalare) skrev 2016-04-29 21:51:14 följande:
    Med tanke på hur mycket de tjänar skulle jag vilja påstå att de betalar både sina egna och andras barnbidrag med de skatteintäkter de genererar. Rut/rot är naturligtvis inte fel att utnyttja, det är inte skapat som en form av bidrag till låginkomsttagare utan ett sätt att skapa fler vita jobb.
    Men är det inte lite konstigt med ett bidragssystem som ger bidrag till människor som inte alls behöver det? Jag är inte särskilt positivt inställd till bidrag men om vi nu ska ha ett omfattande bidragssystem så tycker jag att bidragen ska gå till människor som verkligen inte klarar sig utan dessa.
    Anonym (MM) skrev 2016-04-29 22:08:18 följande:
    Du menar alltså att det är bättre att deras ungar startar sina liv på en räkmacka samt att dom tar av skattemedel för att städa poolen och bygga ett ännu större soldäck än, ja jag vet inte man tex vård, skola och omsorg? 
    Men som personen ovan skrev så handlar det ju om att skapa fler (vita) jobb. Är det inte bra om människor i t.ex. städ- och byggbranschen jobbar vitt istället för svart i större utsträckning samt vågar starta företag och klarar att driva dessa utan att konkursa? Det har ju dessutom visat sig vara ett himla bra verktyg. Sedan avdragen sänktes har flera tusen företag försvunnit från marknaden. Det är ju massor av människor som knappast var höginkomsttagare som blivit av med sina jobb som en följd av det. 

  • Äldre 9 May 21:33
    #32

    TS, artikeln pratar om månadslöner och inte årslöner i buffertsparande.

  • Äldre 8 Jun 16:21
    #33
    lisaanon skrev 2016-05-09 21:33:02 följande:

    TS, artikeln pratar om månadslöner och inte årslöner i buffertsparande.


    Nej, faktiskt inte. Du har nog inte läst hela artikeln.

    I inledningsingressen står det att "en fjärdedel av svenskarna har mindre än en månadslön i buffertsparande".

    Och en bit ned står det att "En fjärdedel av svenskarna har ett sparande som är större än tolv månadslöner och 11 procent har ett sparande motsvarande 7-12 månadslöner".

    Här har du en länk igen:
    http://www.svd.se/sa-lite-sparar-sveriges-unga


  • Äldre 8 Jun 16:36
    #34
    Anonym (teresa) skrev 2016-04-30 07:59:10 följande:
    Men är det inte lite konstigt med ett bidragssystem som ger bidrag till människor som inte alls behöver det? Jag är inte särskilt positivt inställd till bidrag men om vi nu ska ha ett omfattande bidragssystem så tycker jag att bidragen ska gå till människor som verkligen inte klarar sig utan dessa.
    Anonym (MM) skrev 2016-04-29 22:08:18 följande:
    Du menar alltså att det är bättre att deras ungar startar sina liv på en räkmacka samt att dom tar av skattemedel för att städa poolen och bygga ett ännu större soldäck än, ja jag vet inte man tex vård, skola och omsorg? 
    Men som personen ovan skrev så handlar det ju om att skapa fler (vita) jobb. Är det inte bra om människor i t.ex. städ- och byggbranschen jobbar vitt istället för svart i större utsträckning samt vågar starta företag och klarar att driva dessa utan att konkursa? Det har ju dessutom visat sig vara ett himla bra verktyg. Sedan avdragen sänktes har flera tusen företag försvunnit från marknaden. Det är ju massor av människor som knappast var höginkomsttagare som blivit av med sina jobb som en följd av det. 

    Jag kan också tycka att det är konstigt att vi ger barnbidrag till alla familjer, vare sig de behöver det eller inte. Det är ju miljardbelopp som betalas ut i barnbidrag varje år. (23,4 miljarder år 2009 enligt wikipedia.)
    Vet att man i alla fall förr i tiden sa att alla barn skulle få barnbidrag eftersom man inte ville att vissa barn skulle "pekas ut" som fattiga. För barnens skull ungefär. Bidrag är kanske generellt inte lika stigmatiserande idag som det kanske var förr, så det kan ju vara dags att ta upp den frågan igen.

    Jag skulle för min del kunna avstå barnbidraget för att pengarna skulle läggas på annat i stadsbudgeten. Så länge som de familjer som behöver barnbidraget skulle få behålla det såklart.


  • Anonym (Puch)
    Äldre 14 Jun 12:54
    #35
    gbgumman skrev 2016-04-25 22:26:09 följande:

    Jag och min man har ca 500 000 sparat och kommer ha ett hus inom ett år värt 8 milj och lån på 3,3 miljoner om allt går som vi räknar.


    Hur vet ni idag att det är värt 8 miljoner om 1 år?
  • gbgumm­an
    Äldre 14 Jun 14:02
    #36
    Anonym (Puch) skrev 2016-06-14 12:54:18 följande:
    Hur vet ni idag att det är värt 8 miljoner om 1 år?
    För att få byggkredit måste man ha en en förskottsvärdering. Det får man från en mäklare på orten. Vi fick en värdering på ca 8-8,2 miljoner. Vi kommer ta lån på ca 3,3 miljoner och lägga ca 4 miljoner själva.
  • gbgumm­an
    Äldre 14 Jun 14:04
    #37
    Anonym (Puch) skrev 2016-06-14 12:54:18 följande:
    Hur vet ni idag att det är värt 8 miljoner om 1 år?
    Men självklart så vet vi ju aldrig vad huset kommer vara värt helt och hållet varken om ett år eller senare. Men bo ska man ju göra och vi vill bo här och ingen annan stans. Vi tycker vi gjort en bra affär.
  • Anonym (...)
    Äldre 14 Jun 14:13
    #38
    Baby Lei skrev 2016-04-25 16:59:19 följande:

     

    Jag läste i SvD häromdagen att fler än var fjärde person i Sverige har minst ett års lön i sparkapital! Jag blev förvånad över att det var så många!

    Den genomsnittliga summan 10-17 åringar äger i sparkapital är 65.000.

    Hur mycket har ni i sparat kapital idag?

    Ca 900 000

    Hur har du placerat pengarna?

    I olika fonder eller inte alls.

    Hur mycket sparar ni per månad?

    Mellan 20-40 000. Snittar på 30'.

    Hur mycket har ni i lån?

    1,9 miljoner i huslån.

    Ca 500 000 i CSN.

    Hur mycket har ni i ?icke realiserat? kapital (T.ex. om ni äger ett hus som ökat med 100 000 i värde)?

    Huset har gått upp ca 1,5 miljoner.

    Vad är familjens samlade månadsinkomst före skatt?

    Drygt 80.000

    Vad är familjens samlade bidrag?

    Barnbidrag 1050

    Sparar ni pengar till era barn? I så fall, hur mycket?

    Ja, hon har sitt konto men det är inget månatligt sparande.

     

     

     

     


  • Anonym (...)
    Äldre 14 Jun 14:16
    #39

    Hur mycket har ni i sparat kapital idag?

    Ca 900 000

    Hur har du placerat pengarna?

    I olika fonder eller inte alls.

    Hur mycket sparar ni per månad?

    Mellan 20-40 000. Snittar på 30'.

    Hur mycket har ni i lån?

    1,9 miljoner i huslån.

    Ca 500 000 i CSN.

    Hur mycket har ni i ?icke realiserat? kapital

    Huset är värt drygt 6 miljoner, så ca 4 miljoner då.

    Vad är familjens samlade månadsinkomst före skatt?

    Drygt 80.000

    Vad är familjens samlade bidrag?

    Barnbidrag 1050

    Sparar ni pengar till era barn? I så fall, hur mycket?

    Ja, hon har sitt konto men det är inget månatligt sparande.

  • Anonym (...)
    Äldre 14 Jun 14:19
    #40

    Jag får nog säga att denna tråden inte kommer att ge speciellt mycket info om hur gemeneman har det eftersom det här framför allt triggar personer som tycker att det är kul med ekonomi. Kanske är det också de som sitter på en del sparande.

  • Anonym (Kallo­ps)
    Äldre 14 Jun 14:24
    #41

    Sambon och jag har separata ekonomier.

    Jag har ca 100 000 sparat på ett bankkonto. Jag får ut 15 000 efter skatt. Vi äger gemensamt en bil värd ca 80 000. Jag har inget fast sparande, men 2-4000 brukar jag kunna lägga undan. Inga skulder. (Har betalat hela studieskulden, ca 200'.) Vi får barnbidrag för två barn.

    Vi har inget sparande särskilt till barnen. Prioriterar ledig tid framför pengar när de är små (vi jobbar båda deltid).

  • Anonym (ensam­ma mamman­)
    Äldre 14 Jun 14:35
    #42

    Hur mycket har ni i sparat kapital idag? 32 000. Innan jag köpte min lägenhet hade jag 700 000, nu är jag ensamstående med två barn och har varit mammaledig nyligen så jag har inte hunnit bygga upp så mycket än. 

    Hur har du placerat pengarna? Sparkonto.

    Hur mycket sparar ni per månad? 0-10 000

    Hur mycket har ni i lån? Lägenheten: 800 000, CSN: ca 10 000



    Hur mycket har ni i ?icke realiserat? kapital (T.ex. om ni äger ett hus som ökat med 100 000 i värde)?. Lägenheten är värd ca 2,4 miljoner

    Vad är familjens samlade månadsinkomst före skatt? 52000

    Vad är familjens samlade bidrag? 1573+barnbidrag

    Sparar ni pengar till era barn? I så fall, hur mycket? Barnbidraget

  • Äldre 14 Jun 15:09
    #43
    Hur mycket har ni i sparat kapital idag?
    Jag har ca 550 000kr har ingen koll på vad sambon har.

    Hur har du placerat pengarna?
    Aktier

    Hur mycket sparar ni per månad?
    Jag sparar 3 000kr och det som ev. blir över.

     Hur mycket har ni i lån?
    Boende: 330 000kr (dvs 165 000kr är min del)
    CSN: 73 000kr

    Hur mycket har ni i ?icke realiserat? kapital (T.ex. om ni äger ett hus som ökat med 100 000 i värde)?
    200 000kr (dvs 100 000kr är min del)

    Vad är familjens samlade månadsinkomst före skatt?
    52 000kr + förmåner, ersättningar osv.

    Vad är familjens samlade bidrag?
    1 050kr

    Sparar ni pengar till era barn? I så fall, hur mycket?
    Ja, 600kr/mån

Svar på tråden Hur mycket har du i sparkapital?